Har Mandelas död berört dig?

Sv: Har Mandelas död berört dig?

Vill inte ansluta till den andra Mandelatråden eftersom den verkar handla om konflikter?

Jag jobbade ganska aktivt i min ungdom för i solidaritetsarbete med SWAPO och ANC. Det var jag inte ensam om. Sverige hade gott renommé bland frihetskämparna för konkret bistånd i kampen och för opinionsarbetet. Svenska ungdomar åkte ner och träffade aktivister på plats.

Jag var aktiv i CUF och vi solidaritetsansvariga i distrikten jobbade nära våra kontakter där nere. Jag fick regelbundet information direkt från SWAPO och ANC. Trots att jag inte träffade mer än någon enstaka av dem så bär jag med mig mycket från de åren och det häftiga i att ha direktkontakt med de personer som kämpade för att bli sedda och värderade som människor.

Nu har Mandela gått bort. Jag nynnade på Free, free Nelson Mandela ( http://www.youtube.com/watch?v=2_G7vzJwcYM ) i bilen på väg till jobbet imorse.

Hade jag haft tid i morgonbrådskan hade jag rusat ner i källaren, hämtat flaggan o hissat den på halv stång. Nu fick det stanna vid en tanke.

Jag sörjer, precis som en hel värld.

Mandela var stor. Han var en människa, en stor människa. Även stora människor gör inte allting rätt, särskilt sett i retrospektopet.

Men i min uppväxt var det några saker man trodde var eviga. Berlinmuren och Apartheit, några till. Men världen var delad så. USA stödde Sydafrika, oavsett svinerier och det totala förtrycket av 80-90%% av befolkningen. Sovjet stödde DDR, där medborgarna i och för sig hade rösträtt och var lita förtryckta allesammans i jämlikhetens namn

Sydafrika var ändå exceptionellt. Att man på grund av "ras" förvägrades mänskliga rättigheter. Liksom det man trodde var undanstökat med Lyndon B Jonson, när han införde allmän rösträtt i USA

Jag brukade tänka på Mandela, att han suttit i fängelse ungefär lika länge som jag levt. Att varje dag jag gjort nåt nytt, lärt mig något, upplevt något.. så satt han i fängelse.

Jag brukade tänka att om jag hade hindrats att göra det... eller det, så hade jag blivit rätt sur. Förbannad. Elak.

Han var äldre än mig och ibland kommer visdom med åren, men jag som skriver golit inlägg hade nog blivit ännu mera golit. Rabiatare, elakare, tappat den humor jag har. Men han gick andra vägen.

Mandela såg den andra vägen. Att utan att ge avkall på värdigheten hitta en fredlig lösning.

Det är stort, av en stor man.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Okejrå, ung och bitter. Det är lovande för framtiden att du redan är så pass bitter som du är. Gott gry i dagens ungdom, sanna mina ord!
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag såg Reinfeldt i någon nyhetssoffa och blev lite illa berörd. Han gick på om vilken stor man Mandela varit och om hur viktigt Sveriges stöd varit i kampen mot apartheid och lyckades med att få det att låta som om det var moderaterna som lett den svenska "kampen". Lite osmakligt.

Tja... det är ju hans jobb. Vore konstigt om han sagt som det var.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Vill inte ansluta till den andra Mandelatråden eftersom den verkar handla om konflikter?

Jag jobbade ganska aktivt i min ungdom för i solidaritetsarbete med SWAPO och ANC. Det var jag inte ensam om. Sverige hade gott renommé bland frihetskämparna för konkret bistånd i kampen och för opinionsarbetet. Svenska ungdomar åkte ner och träffade aktivister på plats.

Jag var aktiv i CUF och vi solidaritetsansvariga i distrikten jobbade nära våra kontakter där nere. Jag fick regelbundet information direkt från SWAPO och ANC. Trots att jag inte träffade mer än någon enstaka av dem så bär jag med mig mycket från de åren och det häftiga i att ha direktkontakt med de personer som kämpade för att bli sedda och värderade som människor.

Nu har Mandela gått bort. Jag nynnade på Free, free Nelson Mandela ( http://www.youtube.com/watch?v=2_G7vzJwcYM ) i bilen på väg till jobbet imorse.

Hade jag haft tid i morgonbrådskan hade jag rusat ner i källaren, hämtat flaggan o hissat den på halv stång. Nu fick det stanna vid en tanke.

Jag sörjer, precis som en hel värld.

Från den svenska galan

http://www.youtube.com/watch?v=ZD8Zz0qwdY4

ingen större hit, men Bert och Carlos jobbade på en annan mot svält i samma veva..

Så musikeliten tog en annan väg

http://www.youtube.com/watch?v=uMuf1HD6INg

och en partiledare var där...
 
Senast ändrad:
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Från den svenska galan

http://www.youtube.com/watch?v=ZD8Zz0qwdY4

ingen större hit, men Bert och Carlos jobbade på en annan mot svält i samma veva..

Så musikeliten tog en annan väg

http://www.youtube.com/watch?v=uMuf1HD6INg

och en partiledare var där...

Det stämmer, men samma ledning krängde ju på ANC och sydafrika JAS.
Vilket liknade det bondfångeri som skedde i DDR efter murens fall.
Då kommuner lurades att köpa reningsverk för miljoner till småbyar som idag knappast ens är befolkade.
Jas ska val användas för en överflygning vid begravningen.
2 av de 28(tror jag) ska göra en tur. Det är väl allt vad man har råd med, resten av kärrorna är väl placerade i malpåse....
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Det är bara ingen mening med meritlistor, vem som gjort vad, vem som sagt vad, vi skulle göra bort oss för evigt. Sitta här uppe i vårt lilla hörn och konstra, liksom - när en ledare, en ikon, gått bort.

Debattera det kan vi göra härhemma - men det ska inte märkas vid minnesceremonin.

Precis.

Så futtigt att försöka avgöra vem som har rätt eller inte att närvara. Sverige ska närvara med sin högsta politiska ledning. Den respekten är vi skyldiga Sydafrika.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Den respekten är vi skyldiga Sydafrika.

Jag håller med om det.

Men jag skulle gärna se att somliga personer ur denna politiska ledning någon gång visade att de har lärt sig något om de saker som för oss andra faktiskt utgör de grundläggande samhälleliga värdena. Det duger inte av en politisk ledning att inte förmå mer än att - sent omsider - börja bete sig någorlunda i linje med den moraliska majoriteten.

Och det är ju onekligen lite kul om det är sant att Mandela har skrivit att Adelsohn inte är välkommen på begravningen. Eller är Mandela futtig då, menar du?

(Ja, jag är långsint, och det är jag inte missnöjd med att vara.)
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag håller med om det.

Men jag skulle gärna se att somliga personer ur denna politiska ledning någon gång visade att de har lärt sig något om de saker som för oss andra faktiskt utgör de grundläggande samhälleliga värdena. Det duger inte av en politisk ledning att inte förmå mer än att - sent omsider - börja bete sig någorlunda i linje med den moraliska majoriteten.

Och det är ju onekligen lite kul om det är sant att Mandela har skrivit att Adelsohn inte är välkommen på begravningen. Eller är Mandela futtig då, menar du?

(Ja, jag är långsint, och det är jag inte missnöjd med att vara.)

Mandela futtig??
Då har du missuppfattat.

Jag kan tycka att det är futtigt att starta någon sorts sandlådegräl här i Sverige om vem som gjort eller inte gjort sig förtjänt av äran att närvara vid en statsmans begravning.

Det är väl för i helvete en begravning. Ett sätt att visa respekt och vördnad för en bortgången person. En bortgången ikon.

Om föremålet för detta haft någon vilja så ska den respekteras. Och så var det inte mer med den saken, liksom.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Dels kommer politiska organisationer att i sin roll som just sådana att vara på plats. Allt från socialdemokratiska svenskar till kommunister från broderpartier runt om i världen.
Dels kommer representanter från olika stater visa statsmannen Mandela sin respekt oberoende av den politiska färgen.

Mandelas roll som motståndsman är egentligen inte unik. Vad som gjorde honom unik var hans agerande efter det han kom till makten. Då visade med sig själv som föredöme vad en "stor människa" verkligen är.

Att ANC var toppstyrt av ett fåtal kompetenta krafter med Mandela i spetsen ser vi ju idag. Korruption o svågerpolitik hör numera till dagordningen och maktkampen är i full gång inför de kommande åren.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Jag tänker väl snarare att frågorna kring just Mandela, Sydafrika osv är/var så extraordinärt laddade, att det inte är så underligt att frågan om vems närvaro som är lämplig och varför eller varför inte kommer upp. Åtminstone på ett principiellt plan.

Självklart betyder inte det att jag tycker att den svenske statsministern ska hålla sig därifrån, pga andra partikamraters bristande framsynthet för decennier sedan.

Om nu till och med Mandela själv har haft funderingar på mindre lämpliga svenska begravningsgäster, så tycker jag att det snarare än att tyda på futtighet hos honom, tycker på att det inte är särskilt futtigt att frågan åtminstone kommer upp. Jag är glad att rasism inte är mer lättsmält än så.

(Och jag är glad att det inte är Beatrice Ask eller Ulf Adelsohn som ska representera Sverige. Jag hade tyckt att det hade varit en smula svårsmält. Det hade inte varit en dag då min stolthet över mitt medborgarskap varit som störst, typ.)
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Vad gäller Ask och Adelsohn kan vi nog inte vara mer överens.

Blå är ingen favoritfärg... Där finns många konstigheter i historien
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

Vad gäller Ask och Adelsohn kan vi nog inte vara mer överens.

Blå är ingen favoritfärg... Där finns många konstigheter i historien

Det är väl tämligen naturligt att "röda" partier har lättare att kommunicera med varandra än över färggränserna.

Sveriges dåvarande regeringar stödde ju kraftigt diverse "röda" motståndsrörelser. En del har på senare år visat sig vara nitlotter, Stödet till ANC;s dåvarande ledning var ju en av de få vinstlotterna. Till en kostnad av ca 1/2 miljard..

Jag vet inte hur många av Palme;s babys lämnade larvstadiet, inte som de vackra fjärilar man hoppades i Rosenbad utan som verkliga spyflugor.

Mandela är en ypperlig frontfigur, Hans agerande efter det att han blev fri och efter det att han blev landets ledare räddade förmodligen landet från ett inbördeskrig. Problemet är väl idag att konflikterna inte löstes utan verkar växa till sig idag, det ser mörkt ut för landet idag.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

I morse hade radion bjudit in Ohly och en representant från M (glömt vilken - Hökmark?)

Ohly var uppretad över det faktum att Reinfeldt ska till Sydafrika och krävde en ursäkt innan avfärd.


Just Ohly och V har väl en del att städa framför egen dörr innan de anklagar andra partier för att ha tyckt fel om just förtryckarregimer...?

I mina ögon blir det sandlåda av alltihop.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

I morse hade radion bjudit in Ohly och en representant från M (glömt vilken - Hökmark?)

Ohly var uppretad över det faktum att Reinfeldt ska till Sydafrika och krävde en ursäkt innan avfärd.


Just Ohly och V har väl en del att städa framför egen dörr innan de anklagar andra partier för att ha tyckt fel om just förtryckarregimer...?

I mina ögon blir det sandlåda av alltihop.

Det handlar om att profilera sig. Att lyfta fram det positiva hos sig själv och det negativa hos motståndaren.

Att "de röda" är så "heta på gröten" när det gäller Mandela beror till del på att det är en av de mycket få ledare med röd bakgrund som blivit en framgångssaga. Det gäller det att smida på medans järnet är varmt. För som kommunist har man inte många lysande exempel på liknande, däremot så går det 15 på dussinet när det gäller misslyckanden.

För man kan ju inte vara omedveten om den aktuella situationen, vad som händer med både Sydafrika och ANC nu när en karismatisk ledare och frontfigur inte längre är kvar.
 
Sv: Har Mandelas död berört dig?

kl

Något som slår mig är tomrummet han lämnar efter sig. Ingenstans, i vår värld av konflikter, finns det någon som kan mäta sig (i brist på bättre ord) med den insats han gjort. Inte just nu i alla fall. Kanske aldrig mer under vår livstid?

Det tomrummet känns väldigt sorgligt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp