har mitt varmblod bra stam ?

M

mia

Det är så att jag har ett varmblod som ska ha ganska bra stam , men det säger inte mej så mkt ,för jag är inte så inne på trav... men tänkte att det säkert finns nån annan som är det ?
Skriver stammen hennes här under :)

pappa:Delwin Kosmos
Mamma:Cytise
Farfar:Speedy Crown
farmor:Delice Hanover
Morfar:Ideal du gazeau
mormor:Your Wish

Använder henne till ridning nu, funderar på att ta ett föl efter henne också, eftersom att hon är så lättlärd o trevlig att hålla på med, men vet inet om jag har tid, men nån gång ska de bli iallafall....
men hoppas iallafall att nån kankse ska kunna berätta för mej hur pass bra eller dålig stam hon har...
Tack på förhand ! :) // mia :bump: :rofl:
 
min pålle har också Delvin Kosmos som far :)

har varit några travgubbar som sagt att han har bra stam min häst, men jag har som dig heller ingen större anning.
 
Jag är inte så hemma på det här med trav men jag tror att Ideal du Gazeau vann elitloppet och Speedy Crown är ju också ett namn man känner igen... :)
 
Stammen är som du själv skriver ganska bra, men det krävs väldigt mycket om du tänker avla för att sälja. Även om stoet i sig har en hyfsat bra stam så gäller det att det finns bra egna prestationer eller nära släktingar som gjort bra ifrån sig på banan.Dessutom måste du hitta en hingst som är "inne". Det går mycket "trender" i trav. Ditt inslag av franskt blod är intressant, men även det är en fråga om "tycke och smak".

Om du vill avla för att själv behålla avkomman kan det säkert bli en ganska bra häst med rätt hingst.

Jag har info och bilder på de flesta avelshingstar som verkat i Sverige.PMa mig om du vill att jag skannar info om
Delvin Kosmos (som var en fin häst exteriört)

mvh Suzanne
 
ps.....Delvin Kosmos var inte direkt någon "hit" i aveln, men ibland är de bättre som morfar eller farfar....ds
 
min pålle har Delvin Kosmos som morfar. Vet inte riktigt hur duktig min pålle har varit men han fick väl aldrig riktigt chansen att visa det heller för han fick hjärtmuskelinflammation efter att ha haft kvarka...
 
Okej ;D då vet jag lite iallafall :) haha... är inte så inne på det här med trav jag dårå.. men tror jag fattar lite mera nu kankse... men om nån av er skulle ha min häst , skulle ni avla för trav eller ridnig då? tycker det skulle vara rolitg och veta vad ni skulle göra.. / Mia :bump:
 
Okej ;) då vet jag det.. men man måste väl ha en massssa pengar för att kunna betäcka med en bra hingst inom trav va ? ingen aning jag...
 
Trav.

Samma sak som att jag aldrig skulle betäcka en ridhäst och försöka avla för trav.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 165
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp! Jag ska köpa häst och har nu två som jag verkligen tycker om. De är helt olika och jag har så förbannat...
2
Svar
27
· Visningar
3 100
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp