Har något löst ut säkerhetsbommar i transport med häst över bommen?

trofé

Trådstartare
Transporter med säkerhetsbommar (alltså inte panikbommar som släpps ned med ett handgrepp utan verktyg, utan de med ögla som ska gängas ur), är det någon som har en sådan som testat att skruva ned bommen med häst som gått över? Eller testat utan häst? Hur lång tid tar det? Går det ens med vikt på? Funderar på om man vågar ha sådan variant på bommar istället för riktiga panikbommar.
 
Jag har gjort det vid ett par tillfällen. Det var ingen fara styrkemässigt att lossa dem, tog inte många sekunder heller. Däremot fick jag åka till verkstad för att montera dem igen då det var helt omöjligt att göra på egen hand, en Christ.
 
Jag har gjort det vid ett par tillfällen. Det var ingen fara styrkemässigt att lossa dem, tog inte många sekunder heller. Däremot fick jag åka till verkstad för att montera dem igen då det var helt omöjligt att göra på egen hand, en Christ.

Tack så mycket för svar! Vad använde du för redskap för att lossa den? Det var inte svårt med hästens vikt på bommen heller?
 
Transporter med säkerhetsbommar (alltså inte panikbommar som släpps ned med ett handgrepp utan verktyg, utan de med ögla som ska gängas ur), är det någon som har en sådan som testat att skruva ned bommen med häst som gått över? Eller testat utan häst? Hur lång tid tar det? Går det ens med vikt på? Funderar på om man vågar ha sådan variant på bommar istället för riktiga panikbommar.

Jag har inte testat med vikt på men behövde akut få ur mellanväggen och jag kommer inte ihåg varför inte gängse metod fungerade för det.

Jag kommer ihåg att det var förvånansvärt lätt att skruva ut för hand och tog väl ca 10 sekunder på varje sida. Jag har ganska svaga händer och de har suttit där i de 8-10 åren jag haft släpet utan att ha blivit utskruvade.
 
Tack så mycket för svar! Vad använde du för redskap för att lossa den? Det var inte svårt med hästens vikt på bommen heller?

Nej det gick utan större problem, då vägde min häst ändå ca 750 kilo. Jag vet inte vad det var, men en pinne av stål, tjocklek 2 cm kanske och 5 dm lång? Armeringsjärn borde fungera, gärna lite längd så du får hävkraft.
 
Ja, hyfsat ny Värmlandsvagnen och inga problem, tog inte lång tid. Tror jag hade en skruvmejsel som redskap. Och dessa fästen gick att återmontera med en medhjälpare. Skulle absolut kunna tänka mig att ha den lösningen fler gånger.
 
Har aldrig gjort det själv, men hyr ut mitt släp och en hyrestagare fick göra det nu i somras. Det hade gått lätt och det var bara att skriva tillbaka öglorna när hästen var nere och ute, inga problem alls. Jag har alltid ett armeringsjärn på ungefär en halvmeter liggande i släpet för det ändamålet.
 
Böckman har en liten sopborste som hänger i sadelkammaren som man ska använda som hävstång för att skruva upp. Aldrig provat dock
 
Böckman har en liten sopborste som hänger i sadelkammaren som man ska använda som hävstång för att skruva upp. Aldrig provat dock
Jag har en Böckmann och har testat utan häst i. Mina skruvar satt väldigt hårt från fabrik. Nu har jag lossat dem ett halvt varv. När jag lossade på dem första gången böjde sig nämligen sopborsten lite innan skruven släppte. Men som svar till TS så är nog det det bästa att ha ex ett metallrör eller möjligen en skruvmejsel i sadelkammaren.
 
Svarar flera. Har redan med mig en plastback varje gång jag kör släp med kniv, brandsläckare, extra grimma och grimskaft, hammare, skruvmejsel mm mm, så i så fall får jag komplettera med lämplig bit armeringsjärn etc. Men då låter det ju inte som att alla släp med den typen av bomkonstruktion behöver strykas helt med avseende på att få ner bommen om/när det väl behövs.
 
Jag har lossat bommar av variant "panikbommar" med häst hängandes i ljumskarna över bommen... det gick sådär kan jag säga. Slutade med att vi fick montera isär hela släpets inredning invändigt med ett fälgkors (med häst fortfarande hängande över). Har en häst som hoppat över bommen vid två tillfällen så har (tyvärr) fått tillfälle att testa om grejerna funkar. Andra gången var hästen inte lika mkt över bommen och då gick det att lösa ut, trycka tillbaka hästen och upp med bommen igen och köra vidare.
 
Jag har lossat bommar av variant "panikbommar" med häst hängandes i ljumskarna över bommen... det gick sådär kan jag säga. Slutade med att vi fick montera isär hela släpets inredning invändigt med ett fälgkors (med häst fortfarande hängande över). Har en häst som hoppat över bommen vid två tillfällen så har (tyvärr) fått tillfälle att testa om grejerna funkar. Andra gången var hästen inte lika mkt över bommen och då gick det att lösa ut, trycka tillbaka hästen och upp med bommen igen och köra vidare.

Menar du med panikbommar det jag menar med säkerhetsbommar ovan? Alltså bommar som man gängar ned med hjälp av en ögla på utsidan? Tror du att ni hade fått ned den första hästen med "riktiga panikbommar"? Dvs bommar som fälls med en spak utifrån? Eller var det för att den satt fast på ett sätt som gjorde att det ändå inte gått?
 
Menar du med panikbommar det jag menar med säkerhetsbommar ovan? Alltså bommar som man gängar ned med hjälp av en ögla på utsidan? Tror du att ni hade fått ned den första hästen med "riktiga panikbommar"? Dvs bommar som fälls med en spak utifrån? Eller var det för att den satt fast på ett sätt som gjorde att det ändå inte gått?

Detta var bommar som fälls med spak från utsidan, inga som man gängar ur med "ögla". Pga vikten ovanifrån så satt bommarna fast. Hästen hängde och dingla i ljumskarna med hovarna 20 cm ovan golvet och ihopkrullad med resten av kroppen framför bommen. Tacksam för att hästen inte fortsatte ut genom framdörren(!) utan hängde snällt och dingla i säkert 20 min innan ytterligare assistans kunde komma. En person fick till slut gå in i släpet bakifrån och plocka ner motsatta åksidas inredning och mer eller mindre med våld "lyfta" upp hästen och banka ner inredningen/bommen med ett fälgkors. Hästen klara sig dock utan en skråma och kunde lastas om och åka till klinik (dit vi var på väg).
 
Har också lossat (tillsammans med @Bluefish ena gången), det gick som sagt lätt att få ner bommen trots jättehästen på den, men var omöjlig att få tillbaka. Har även lossat på en Ume med 450 kg häst hängande på bommen vilket också gick lätt-väldigt lätt att sätta tillbaka bommen där också. Vi bara släppte ner bommen, ställde tillbaka hästen och satte upp bommen igen utan att ens lasta ur.
 
Detta var bommar som fälls med spak från utsidan, inga som man gängar ur med "ögla". Pga vikten ovanifrån så satt bommarna fast. Hästen hängde och dingla i ljumskarna med hovarna 20 cm ovan golvet och ihopkrullad med resten av kroppen framför bommen. Tacksam för att hästen inte fortsatte ut genom framdörren(!) utan hängde snällt och dingla i säkert 20 min innan ytterligare assistans kunde komma. En person fick till slut gå in i släpet bakifrån och plocka ner motsatta åksidas inredning och mer eller mindre med våld "lyfta" upp hästen och banka ner inredningen/bommen med ett fälgkors. Hästen klara sig dock utan en skråma och kunde lastas om och åka till klinik (dit vi var på väg).
Vilken tur att det gick bra ändå!
 
Jag har en Böckmann och har testat utan häst i. Mina skruvar satt väldigt hårt från fabrik. Nu har jag lossat dem ett halvt varv. När jag lossade på dem första gången böjde sig nämligen sopborsten lite innan skruven släppte. Men som svar till TS så är nog det det bästa att ha ex ett metallrör eller möjligen en skruvmejsel i sadelkammaren.
Kanske ska skruva lite på mina med om de sitter så hårt :)
 
Transporter med säkerhetsbommar (alltså inte panikbommar som släpps ned med ett handgrepp utan verktyg, utan de med ögla som ska gängas ur), är det någon som har en sådan som testat att skruva ned bommen med häst som gått över? Eller testat utan häst? Hur lång tid tar det? Går det ens med vikt på? Funderar på om man vågar ha sådan variant på bommar istället för riktiga panikbommar.


Vad jag är tacksam att mina frambommar löser ut själva på min transport! Inget skruvande eller joxande. Bara byta en lite del i ytter kant pp bommen innansen sätts upp igen på sin plats.
 
Vad jag är tacksam att mina frambommar löser ut själva på min transport! Inget skruvande eller joxande. Bara byta en lite del i ytter kant pp bommen innansen sätts upp igen på sin plats.
Löser det ut vid ett visst tryck då? Fungerar de även om trycket kommer underifrån? Tänker om hästen fastnar under bommen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 592
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 243
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 971
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp