Har ni bestämt er för TRAVhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Indyhope
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 217

Indyhope

Trådstartare
Japp, jag kör en spin-off här på lite olika "har ni bestämt er för vem ni ska betäcka med"-trådar, men nu gäller det BARA travhästar här! :)

Vad har ni bestämt er för och varför?

Sv: Har ni bestämt er för TRAVhingst?

Jag svarar själv först. ;)

Jag har bestämt mig för Jag de Bellouet för att han rent exteriört passar bra till min märr av medelstorlek och för att han har enorma prestationer och verkar ha lämnat bra hästar i sin första kull i Frankrike. Desutom är min märr helamerikansk, så det är intressant med det franska blodet. Och så är jag ute efter hans pansarvagnstyp. :d

Den andra har jag inte bestämt mig för vilken hingst jag ska använda än, men det lutar åt Jeanbat du Vivier. Mest för att han var oerhört talangfull och jag är helt kär i hans exteriör och utstrålning. :love: :love: Blodsmässigt passar han dessutom bra till min helfranska märr. Han är lagom stor till henne också (hon är som ett hus och väldigt grov).

Så det blir franskt för min del i år. :)

Hej!

Jag är nog supertråkig för vi har bestämt oss att inte betäcka det ena travstoet (efter Lord of All), hon har en mycket fin ett åring efter Gigant Neo. Men det är så svårt att sälja, när det inte är Credit Winner tex. Vårt andra sto (efter Speedy Somolli - Nelele Pride ) kommer vi antagligen att betäcka. Hon kommer ur ett mycket bra möderne. Vi har nog bestämt oss för att betäcka och sälja henne. Så där letar vi hingst. (Måste bara hitta en bra hingst) Det var ju det här med att ha BESTÄMT sig - det har vi tyvärr inte gjort.

Funderar på någon halvfransk hingst. Jag vill gärna ha in lite franskt men inte för mycket. Har du något förslag? Har haft funderingar på Viking Kronos - tyvärr är han fullbokad i år. Han har visserligen inget franskt men passar bra på Speedy Somolli ston. Tycker det är svårt när branschen är som den är. Det är nu man ska köpa ston och betäcka med bra hingstar men det känns lite tröstlöst!

Mvh / Fia

Defi d'Aunou kanske? Han är e. Armbro Goal (e. Speedy Crown), men det kanske blir lite mkt Speedy Crown på din märr? Å andra sidan brukar det vara bra att linjeavla på honom (till skillnad från Super Bowl). Defis möderne är helfranskt. Dessutom är han snygg och ger avkommor som inte är särskilt svåra att sälja. :)

Jag håller med dig om att det känns tröstlöst med aveln som läget är nu. Jättesvårt att få bra betalt för avkommorna. Speciellt om de är efter "vanliga" hingstar som Pearsall Hanover, Gentle Star till och med Spotlite Lobell. Det krävs att man betäcker med något exklusivt för att man ska få betalt för avkomman (och kanske inte ens då och då har man slängt alla pengar i sjön).

Ville egentligen ha Credit Winner till min franska märr, men han har varit fullbokad länge och jag köpte märren för någon månad sedan. I och för sig står jag på kö, men får då inte veta förrän i maj om jag får plats eller inte.

Har du förresten kollat på blodbanken? Där kan man kolla hur mycket linjeavlad en eventuell avkomma blir. :)

Annars kan man ju kika på Coktail Jet själv eller någon av hans avkommor. Han är ju själv halvamerikan och han har många fina avkommor i svensk avel (Love You, Lucky d'Hilly, Nice Love). Men de senare är ju rätt nya hingstar, så det är ju svårt att säga hur attraktivt det är.

Buvetier d'Aunou är också halvamerikan (e. Royal Prestige e. Speedy Crown) och han har ju bra söner i aveln som Ganymede och Gobernador.

Ett billigt alternativ kan också Ride the Night (mamman är halvfransk e. Fakir du Vivier) vara, men de avkommmorna är lite mer svårsålda. Vet dock att ston som är efter Speedy Somolli, Nevele Pride, Lidny's Crown eller Speedy Crown är extra lämpade att avla på med honom. Han har ju dock lämnat bra avkommor som Maximilian O.C., Ålarökaren och Ride On.

Lycka till! :)

Alla våra inackorderingar är inte bokade än..

Men vissa är det.
2 ska till Gidde Palema
1 har redan dragit till Frankrike till Achille..(stod i travronden förra veckan)
1 ska till Rite on Line
1 ska till Express Lavec

Fattas ett tiotal bokningar än...

AM

indyhope skrev:
Den andra har jag inte bestämt mig för vilken hingst jag ska använda än, men det lutar åt Jeanbat du Vivier.

Ja, då har jag bestämt mig för att slå till på Jeanbat. :love: :love: :d

indyhope skrev:
Oh, har du I Saw Molly hos dig?! :love: :love:

Kvalar en imorgon e. Scarlet Knight - I Saw Molly på en travbana nära dig.....;)

Min är bokad Moe Odin,fast det är inte jag som ska betala kalaset. Har lånat ut henne till syrrans chef,han ville egentligen ha Faksen iår men han var fulltecknad när han väl kom till skott.

Mja, inte direkt personligen. ;) Men jag har sett henne ett par gånger och jag gillar hästen + hennes avkomma Mack Attack. Dessutom har hon (och Mack Attack med ;)) ett roligt namn. :love: :love:

Kul att se den efter Scarlet imorgon. :) Tack för tipset, Prakas. :bow: *hade inte koll på programmet den här veckan*

Tap In på ett Delvin Kosmos sto om hon inte tänder till, det andra stoet går till Jobie Tempest eller Pearsall Hanover, om hon inte tävlar vidare.

Prakas skrev:
Kvalar en imorgon e. Scarlet Knight - I Saw Molly på en travbana nära dig.....;)

Det var som ...

Han kom till oss som avvand unge, helt demolerad i huvudet och tunn som en skrika.
Så han var ingen enkel uppgift att få presentabel..nä.
En månad senare kom mamman.

Men gudars så snäll unge. Ni anar inte.

Håller tummarna för honom.

AM

Nafayette & Indyhope:
Fel av mig tidigare...
Scarletavkomman skall naturligtvis premieloppas. Någon måtta får det väl ändå vara? ;)

Ah.. ja just det.. det är ju en tvååring.. Jag har ju fortfarande inte läst programmet. ;)

Prakas skrev:
Nafayette & Indyhope:
Fel av mig tidigare...
Scarletavkomman skall naturligtvis premieloppas. Någon måtta får det väl ändå vara? ;)

Och jag som t.o.m. knatade iväg till travsportsidan..blind på båda ögonen och helt korkad..Han gick ju hem i höstas så klart att han ska premieloppas..

Naffa trött.

Men Scarlet borde vara en hetare potatis i år. Med sänkt pris så lär väl stoägarna höra av sig nu.
Eller hur?

AM

Jag håller med. Nu blev han ju riktigt intressant. Jag funderade faktiskt på honom ett tag, men det blev som sagt franska hingstar istället. :) :love:

Prakas skrev:

Oh.. den gick ju 28.8. :bump: :banana: :bump: Inte illa.. tyvärr hade jag inte möjlighet att vara på travet idag. :( :(

Vårt sto e: Speedy Somolli (Smaragd Broline heter hon) är bokad till Kazire de Guez, för vi tror att han typmässigt passar bra, dessutom är han stor (hon är 156)och vi vill prova helfranskt på henne. I år är hon dräktig med In Love With You. Dock verkar det vara lite strul med honom. Spermaimportören har fortfarande inte fått atppa på honom, så de vet i dagsläget inte hur det blir.

Det andra stoet, e: And Arifant (Heter Hillary Clinton) är dräktig med Rite On Line, och går åter till honom.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Freazer
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni... 33 34 35
Svar
691
· Visningar
24 863
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 687
Senast: Mabuse
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 114
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka