Har ni en barometer?

Bukefalos 30 år!

Finns de ens att köpa nuförtiden?

Tror de flesta är ärvda - som min - eller kanske köpta på loppis.
Gillar min

Eftersom jag tittar på min barometer varje dag undrar nu. Har ni en barometer? Vet ni ens vad det är?

)Min visar dessutom temperatu och luftfuktighet)

/tanten - en antikvitet...
Nej, jag har ingen (nu) men min pappa hade. Det var en likadan som du beskriver och jag lärde mig att det var barometer, termometer och hygrometer :) Sen har jag seglat (fritidsbåt) ganska många somrar i mitt liv och i samtliga båtar har barometer funnits och använts. Känner dock inte att jag behöver någon i mitt dagliga liv som landkrabba! :D

Jag har en billig digital väderstation som vidar lufttryck också, så antar att den har någon slags inbyggd barometer. En klassisk barometer med visare har jag dock inte, men använde regelbundet på förra jobbet.

Ja, men jag använder den sällan.
Oftast så räcker noggrannheten på olika webplatser för väder.
Men ibland när oväder kommer eller går så är den bra att ha för att få snabbare och mer exakt information om läget, än från mer centrala mätpunkter.

Jag har två, en äldre mer dekorativ variant och en modern ”väderstation” med digital display. Oftast så är dom faktiskt överens

Min gick tyvärr i golvet häromåret. Den hade varit min morfars, men jag växte upp med barometer på väggen och tyckte som barn att det var spännande att knacka på den. Om det dyker upp en barometer i något framtida dödsbo i min familj, kommer jag att lägga beslag på den.

Jag har en valbarometer här i sommarstugan.
Den är praktisk, och förvarnar så jag hinner få upp kameran innan tumlarna kommer in i havsviken.

tumlar.webp

Visste inte vad det var, så fick googla. 🙈 Det låter spännande. Jag är en nörd med mina termometrar. Lägger dem i olika skåp och lådor. Google svarade lufttryck. Hur påverkas man av det?

Luftfuktighet snarare. Jag jobbar på en lackering och vi påverkas på så sätt att när fuktigheten är hög rinner färgen ner på golvet...
Tack!! Wikipedia bara pratade om lufttryck. Och det säger mig ingenting. Vet inte vad det innebär. Men luftfuktighet däremot är ett stort problem i vår lägenhet. Ska nog skaffa en barometer. 👍

Liknande trådar

• Syskon
  • Vad gör man i / runt Alingsås med en 3,5 åring?
  • Kontorsjobb
  • Kan vi prata lite om hängmattor?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka