Kan vi prata lite om hängmattor?

Bukefalos 30 år!

Palermo

Trådstartare
Hängmattan är ju något av Den Stora Symbolen för lata semesterdagar på landet. Men. Finns det någon som i verkligheten lyckas ligga bekvämt i en hängmatta? Vem hittar två passande träd att hänga hängmattan i, och blir sedan inte fullständigt UPPÄTNA av knott och mygg? Och vad gör ni om ni kommer ut en morgon och det visar sig att en älg har trasslat in sig i hängmattan under natten?

Så många frågor, aldrig några svar.

Hur har DU det med hängmattor? Gillar du dem?

Jag har en underbar hängmatta, men det är en sån där sydamerikansk. Traditionella svenska med brädor i ändarna och spänt tyg är ju mest meckiga.

Jag älskar hängmattor!

Har en dubbelhängmatta som man kan vara två i, och den följer ofta med på resor och vandringar. Går fort att få upp även om marken är stenig och rotig, och när det är riktigt varmt finns det inget svalare sätt att sova. Är det myggigt finns det hängmattor med inbyggda myggnät som man kan stänga om sig.

Knepet är att man inte ska ligga rakt i bananformen, utan diagonalt. Eller skaffa en trekantshängmatta. :)

Önskar att jag hade haft plats för hängmattan på min balkong. Min bror hade balkonställning när han bodde i lägenhet, och det var helt magiskt att sova gungande åtta våningar upp. Luft!

Vi hade med ställning, jättemysigt! Superskönt att ligga och läsa i hängmatta och enkelt att flytta beroende på om man vill ha sol eller skugga.
Bor inte i något äckligt myggebo så kryp är ett ickeproblem här 😁

Jag älskar hängmattor!

Har en dubbelhängmatta som man kan vara två i, och den följer ofta med på resor och vandringar. Går fort att få upp även om marken är stenig och rotig, och när det är riktigt varmt finns det inget svalare sätt att sova. Är det myggigt finns det hängmattor med inbyggda myggnät som man kan stänga om sig.

Knepet är att man inte ska ligga rakt i bananformen, utan diagonalt. Eller skaffa en trekantshängmatta. :)

Önskar att jag hade haft plats för hängmattan på min balkong. Min bror hade balkonställning när han bodde i lägenhet, och det var helt magiskt att sova gungande åtta våningar upp. Luft!
Hm! Bananformen är ett stort problem, ja. Och att man inte riktigt kan vända sig om. (Jag är mycket dålig på att ligga stilla när jag sover, enligt säker källa.)

Vad heter en sådan dubbelmatta om jag för min allmänbildnings skull vill kolla på den?

Vi hade med ställning, jättemysigt! Superskönt att ligga och läsa i hängmatta och enkelt att flytta beroende på om man vill ha sol eller skugga.
Bor inte i något äckligt myggebo så kryp är ett ickeproblem här 😁
Jag har tänkt att ställning är lite oromantiskt? Om än mer insektsfritt.

Jag har en underbar hängmatta, men det är en sån där sydamerikansk. Traditionella svenska med brädor i ändarna och spänt tyg är ju mest meckiga.
Hur funkar sådana då? :) Alltså, sydamerikanska? Jag instämmer varmt i att vanliga svenska är väldigt meckiga!

När jag var barn hade vi på landet, en svensk modell uppspänd mellan två träd. Jag kunde ligga i den i timtal och läsa.

Nu är de träden nedhuggna sedan länge, de dog tror jag. Idag tänker jag som du och kan inte alls förstå hur jag kunde tycka så mycket om det en gång i tiden. Numera tycker min rygg att det är ett tortyrredskap och förstår inte hur man skulle kunna ligga bekvämt i en.

När jag var barn hade vi på landet, en svensk modell uppspänd mellan två träd. Jag kunde ligga i den i timtal och läsa.

Nu är de träden nedhuggna sedan länge, de dog tror jag. Idag tänker jag som du och kan inte alls förstå hur jag kunde tycka så mycket om det en gång i tiden. Numera tycker min rygg att det är ett tortyrredskap och förstår inte hur man skulle kunna ligga bekvämt i en.
Precis! Som du låg jag också i en som barn, det var nog en blandning av att ligga och läsa hela dagen och samtidigt gunga lite och ibland nästan ramla ur om man rörde sig oförsiktigt.

Vi har perfekta träd för hängmatta i trädgården. Har haft tre olika genom åren. Den enda jag tyckt om är från Ikea. Kan ligga där länge om jag har en kudde under huvudet.
Den värsta var en dyr och fin från Guatemala. Den var flätad, vackra färger och med pinnar på ändarna. Den men mest prydnad. Barnen tävlade om vem som kunde hålla sig kvar längst, för rörde man sig tippade man över.

Jag byggde en ställning för några år sedan, sambon knäckte den för nån vecka sen så måste skaffa ny. Har haft en sån svensk med pinnar i den och legat och läst med en kudde bakom huvudet. Så mysigt.

Hängmattan är ju något av Den Stora Symbolen för lata semesterdagar på landet. Men. Finns det någon som i verkligheten lyckas ligga bekvämt i en hängmatta? Vem hittar två passande träd att hänga hängmattan i, och blir sedan inte fullständigt UPPÄTNA av knott och mygg? Och vad gör ni om ni kommer ut en morgon och det visar sig att en älg har trasslat in sig i hängmattan under natten?

Så många frågor, aldrig några svar.

Hur har DU det med hängmattor? Gillar du dem?
Hängmatta på ställning är det bästa i trädgården 😍 kudde är viktigt sen kan jag ligga länge eller så sitter jag på tvären och kan gunga med foten. Det är ju inte mer mygg än att sitta på altanen. :)

Vi tar in hängmattan på kvällen oftast, precis som dynorna så det har aldrig varit ett problem. ;)

vi har en äldre version av den här:
Screenshot_20260622_115558_Chrome.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka