Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Adelente

Trådstartare
hoppas tråden ligger rätt!

Just nu är jag igång och letar stallplats till mina ston för att mitt egna stall ska renoveras och nya hagar ska till etc. det är beräknat att ta nästan ett år. Varit och kollat på flera ställen. Men där står hästarna under vintertid på grus/sand hage, varför gör dom så ? Mina går i gräs även under vinter tid :s Hur har du/ni det i erat stall ?
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

På vintern hade jag mer än gärna haft stora grushagar! Mina står på gräs (lera!) på vintern!
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Just nu har vi gräs året runt, men normalt sett är jag van vid grus på vintern. I bästa fall grus, i värsta (och vanligast hos inackorderingsstallen) lera.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

det är superbra med sand/grus, det blir oftast inte lika lerigt. Hade min häst på ridbanan i vintras för deras gräshage blev för lerig, så grus är verkligen att rekomendera!
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

nej mina står på gräs året om. sätter jag dom på banan så står dom bara och sturar, mkt nöjdare på gräset! det blir vått men inte särskilt lerigt hos mig, har jord ovanpå.

men om gräshagarne blir en enda lerpöl om vintern är det givetvis bättre med grushagar.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Vi har en grushage vid huset där hästarna går på vintern. Vår ponny går där alltid eftersom han inte ska få fång. På vintern och sommarkvällarna har han sällskap av de andra hästarna och gräshagarna får vila.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Vi har grushagar som vi använder när det är lerigt.När tjälen kommit kan de gå ut på större gräshagar igen.Vi tycker att det är bra för då blir det inte så upptrampat och knöligt och man slipper att spola benen på alla hästar varje dag.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Har alltid mina hästar i stora gräshagar. Ibland kan det bli lite nertrampat och geggigt vid ingången och likaså vid hö-bordet, men aldrig så att det går upp till halva hoven ens.......:) Tycker det är ganska viktigt med gräs i hagarna så att de kan gå och "pyssla" hela dagen.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

hoppas tråden ligger rätt!

Just nu är jag igång och letar stallplats till mina ston för att mitt egna stall ska renoveras och nya hagar ska till etc. det är beräknat att ta nästan ett år. Varit och kollat på flera ställen. Men där står hästarna under vintertid på grus/sand hage, varför gör dom så ? Mina går i gräs även under vinter tid :s Hur har du/ni det i erat stall ?
Våra går på gräs/lera på vintern. Idealet för mig skulle vara hårdgjord yta där det blir hög belastning (lerigt)och i övrigt en rejäl gräshage. Det tråkiga med grushagar tycker jag är att de ofta är så små (åtminstånde här i krokarna) och det skulle jag inte vilja att mina hästar gick i.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Problemet med inackorderings ställen är ju att 90% av tiden har de för hög belastning för att vanliga gräshagar ska hålla utan att bli ett sjunkande lerhav vintertid. Då är det, om man har så hög belastning, en välsignelse att ha grushage anser jag. Det går att ge hästen en dräglig tillvaro ändå ute i hagen om man fodrar med halm/hö i någon sorts anordning där hästen kan pilla i sig foder under lång tid, eller har lite grenar den kan gnaga på osv. Jag skulle hundra gånger hellre ha en grushage vintertid än att stå på såna ställen jag stått på tidigare där hästarna står till kotorna i lera.

det optimala är ju, som flera nämnt, om man INTE har sån belastning på sina hagar att de inte blir så hysteriskt leriga, att givetvis hästarna får gå i gräshagar där det finns lite att pilla med. Inte alla förunnat som sagt, på anläggningar.

Jag har turen sen ett och ett halvt år tillbaks att stå på anläggning där hagarna är tillräckligt stora och antalet hästar per hage inte är för stort, så det finns faktiskt lite att pilla med även vintertid, och lerigt blir det inte i hela hagen utan främst längst mot grinden. precis vid grindarna har vi matta med grus, vilket också förbättrar det hela otroligt mycket. Men som sagt - långt ifrån alla anläggingar som har de möjligheterna att erbjuda, och då skulle jag välja grushage helt klart framför lerhav. Bättre för hästarna då de inte vill röra sig i lera, men däremot gör det om de står torrt.

frågan i ditt fall är väl isåfall hur STORA grushagarna är. Tillåter de till fri rörelse ordentligt, eller pratar vi om små rutor?
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Har grushagar till våra hästar som de går i på höst/vinter/vår under de leriga dagar, då har vi alltid fina gräshagar som de kan gå i när det är torrt eller fruset ute. Har man ont om mark tycker jag de e kanon med grushagar så hästarna slipper stå i lera...
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

Jag har mina hästar i gräshagar året runt. Vinter hagen är rätt stor så det blir aldrig speciellt lerigt. Eller jo, vid ingången blir det klart lerigt men inte så mkt i resten av hagen.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

har mina i stor gräshage vinterhalvåret. Vid grindhålet är det grusat och dränerat för att det ska bli så lite lera som möjligt. Känns bra att hästarna har lite att plocka i om det är en vinter utan snö. En annan fördel är att de automatiskt får tillgång till lite gräs på våren och vänjer sig i tid innan sommarbetet.
 
Sv: Har ni era hästar i grus hage på vintern?

i mitt eget stall har jag både gräs och grushage att välja på.
grushagen är dock liten, men den är bra att ha om det tokregnar!
(eller om man behöver tex en "sjukhage" eller dylikt)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 833
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp