Har ni eran häst försäkrad ?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lillfisen04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 8 133
Sv: Har ni eran häst försäkrad ?

Knapplån.

Jag har inte min försäkrad. Tidigare häst har varit försäkrad och trots en del veterinärvård gick jag minus alldeles för mycket.

Jag har den buffert som krävs och skulle aldrig banga att betala en operation eller vad som helst så länge det är moraliskt försvarsbart.

Djursjukhuset sa dessutom till mig att vård blir billigare om hästen inte är försäkrad, är det någon som har hört något om detta, låter konstigt i mina öron?

Visst är det så att många kliniker är generösa mot sig själva när det gäller behandlingar och kostnader när hästarna är A1´ade. Det har varit en sanning i många år.

Jag har valt veterinär som satsar på kostnadsmässigt bra behandlingar som ger bra resultat för pengarna. Hon behandlar inte i onödan, ger raka besked vad som är lönt att göra och diskuterar alltid med hästägaren först. Kanske kommer det från travvärlden, där ägarna bekostar de flesta behandlingarna själv?

Jag har en arabvalack på snart 4 som jag har försäkrad i 32000 hos IF, och 100.000 veterinärvård, jag betalar endast 258 kr per månad för det! det tycker jag är ett billigt pris för att min häst ska få en säker framtid!

jag fixade om försäkringen nu på hästen jag köpte då han hade begränsad men har nu skaffat bas..
jag var tvungen att fixa vet koll på benen då det är en kallblodig travare annars var det inga problem betalar väl en ca 150 kr mån.
då är vet på 60,000 o liv på 20,000

det ska typ gälla vid djurskydd.
tex i fallet nedan ansåg de antagligen att det skulle vara för mycket lidande för hästen.

det är det många kliniker som medger, även mitt försäkringsombud (jobbar innom travet) sa till mig att hålla koll på kostnaderna när mitt halvblod opererades (och stod på klinik i måånga veckor för eftervård)för tromboflebit, har man inte varit tydlig nog kan fakturan bli otroligt hög... har man varit tydlig med hur mkt. det får kosta och håller koll så kan dom inte fakturera mer än vad du godkänt (vilket konstigt nog brukar räcka då, i mitt fall så "kostade" dom sista veckorna nästan ingenting för kliniken "skrev ner" fakturan)

*knapplån*

Något man ska hålla i minnet är att de flesta bolag har en liten finstilt klausul i sina villkor som ger dem rätt att istället för att betala veterinärvård lösa ut livdelen på hästen.

Det kan alltså betyda att om du har hästen i 10 000 kr liv och 50 000 kr veterinärvård, kan bolaget säga NIX till att betala en dyr operation och istället dömma ut hästen och ge dig som ägare/försäkringstagare 10 000 kr. Värt att hålla i minnet. Bara för att man betalar för veterinärvård upp till 100 000 kr är det inte säkert att bolaget går med på att betala ut hela summan...

Jag har nyligen kontaktat de bolag jag anlitar för att höra kring just denn "klausul" och bägge bolagens skadereglerare bekräftade att så inte är fallet. De kommer alltså inte att neka mig vet.vård pga lågt livbelopp. Om jag inte själv ville döma ut hästen dvs.

Nä, jag har inte mina hästar försäkrade. För jag har hört med olika försäkringsbolag och vad jag vet så kan jag inte få ut några pengar på veterinärkostnader om mina hästar blir sjuka, bara om dem dör, bara för att det är ridtravare (vet inte vilken ras din är men berättar om mitt läge). Så jag lägger undan pengarna istället till eventuella skador senare. Så gör jag men du får själv bestämma hur du vill göra. Kram

Öh!?
Jag köpte en "avdankad" travare på 6 år, 2005.
Den var gruppförs. i Folksam hos fd. ägaren så jag hade kvar den i Folksam fast individförsäkrade med A:1 vet. samt liv. 25.000:- detta betalade jag typ drygt 2000 kr per år för.
När det sedan visade sig ett år senare att hästen var tvungen att avlivas pga en spricka i halskotpelaren så fick jag ut 25.000 pix!!!
(Innan det konstaterades så stog Folksam för vet. kostnader också)

Alltså: Inga probelm att försäkra en frisk ridtravare!
// M

Skulle alldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att inte försäkra hästen! Tro inte att det inte händer hästen något, för det gör det förr eller senare. Har min försäkrad "upp till tänderna" och är oändligt glad för detta efter alla problem med div ögoninflamationer, hältautredningar, kolik mm. Har dessutom utökad veterinärvård, vilket innebär att jag betalar bara självrisk och ev 150 kr i direktreglering på klinik och får dessutom ersättning för medicin, jouravgifter mm. Hade jag inte haft den försäkring jag har så hade min häst gått till slakt för länge sedan för jag hade inte haft råd med veterinärvården. Ett ordinärt besök av ambulatoriska kliniken på Ultuna kostar ca 2000:- per gång. Ett kolikanfall gick på 14000:- med 2 hembesök av vet och inläggning på klinik helgdag med jouravgift på ca 4000:-. Dessutom så får man ut livvärdet på hästen vid utdömning och får behålla veterinärvården i sin helhet undantaget reservation i det här fallet hälta. Har nog fått ut mer än vad jag har betalt in. Rekommenderar starkt att skaffa en utökad veterinärvårdsförsäkring för DET tjänar man massa pengar på i längden, för trots allt så händer det som inte ska få hända, nämligen att hästen blir sjuk eller skadad.

Mitt travsto har utökad vet.vårdsförsäkring 1019:-/år och shettisen har enbart vet.vård. 459:-/år. Totalt 1,478:-
Båda två försäkrade hos Sveland. Jättenöjd med f.bolaget! Ingen av dom har livförsäkring.

Jag har min försäkrad och tur är väl det eftersom det blev problem med hans kastration (= en operation + sjukhusvistelse x 2) som skulle kostat mig/oss 32 000 kr om inte försäkringen gått in...

Har Agria, 60 000 vet. vård (ska försäkras upp till 120 000 är det tänkt) och en liten livförsäkring, kostar mig 1934 kr/år.
Han var inte dyr i inköp och eftersom jag studerar och inte har så mycket pengar prioriterar jag att ha vet. vården. Vill INTE stå där och inte ha råd att ta hästen till vet. om det skulle hända något allvarligt...

Jag har min ridtravare försäkrad hos Ag**a o det har inte varit några problem, han har inga reservationer i sin försäkring heller.

Alla mina 6 hästar är försäkrade, skulle inte våga annat, dock är de lågt livförsäkrade men har bra vet. vård. Betalar 808kr/månad på försäkringarna. Har utnyttjat försäkringarna när pållarna fått fång o när en häst avled i tarmvred i somras, inga problem att få ut försäkringsbeloppet

*KL*

Mina är försäkrade. Skulle idag aldrig våga ha oförsäkrat. (förr hade jag oförsäkrat).

Det går så fort att tusenlapparna flyger iväg. Ta t ex fbldonnan..

Fick en sårskada i karleden. DV fick komma ut på jourtid och behandla + lämna ut medicin (antibiotika).

Några veckor senare kom hon in från hagen med kraftigt svullet framknä. DV på icke jourtid som klämde, kände, gav smärtstillande och antiinflammatoriskt samt skrev recept på antiinfl & smärtstillande. Hästen behövde dessutom lugnande oralt för att klara av boxvilan. Efter 1 vecka klinikbesök med rtg av knäet, undersökning samt ultraljud. Behandling senskidan med tuppkam + kortison.

ÅB en månad efter det, undersökning, ultraljud, behandling i senskidan igen samt denna gång även carpalleden.

Försäkringsbolaget har ersatt 12 632 kr.. Jag har fast självrisk om 1500 kr, den är alltså avdragen så total summa är 13 632 kr totalt.

Och det är pengar jag INTE själv kan 'hosta upp bara sådär' om något händer. Premien för fullblodsdonnan är 7400 kr/år (står i 15 K i liv, har utökad vetvård, ersätter 120 000 kr år, och ersätter även mediciner som är utlämnade och/eller på recept).

Jag har haft henne sen november, så (tyvärr) har hennes försäkring redan 'lönat' sig. Ingen av skadorna har varit allvarliga eller livshotande, och eg 'ganska små', dock skenar som sagt tusenlapparna ändå.

Andra stoet har tragiskt nog gjort av med 92 311 kr (!!!) sedan 1 april 2006.. Och t ex då hon fick en lednära sparkskada och fick stå på klinik i 5 dagar så kom det en fin räkning på 9000 kr..

Hon fick operera en ink på ögonlocket, 30 000 kr. Fick sedan göra en korrigerande op av det, 9000 kr. Plus några tusenlappar i medicin.

Så, det behöver INTE vara 'livshotande' grejer för kostnaden ska skena. Men såfort det blir fråga om klinik och rtg etc, eller för den delen ledbehandling så skenar tusenlapparna. Minns det året valacken 'gjorde av' med 40 K fråns in försäkring. Trampade in en pinne i hoven på sämsta ställe och hamnade på klinik. Fick sen erlichios och några hältutredningar (utan behandlingar) och sedan en vecka på klinik med erlichiosbehandling. Det räckte liksom tillsammans för att göra slut på hela försäkringen (jag hade då just 40 i max, det var max vad som gick att få på den tiden).

Jag hade oförsäkrat i många år, med motiveringen att jag inte skulle utsätta hästen för 'stora' saker som buköppning, laga benbrott etc. På den tiden trodde jag att det 'bara' var sådana stora, livshotande grejer som kostade skjortan..

Sen, med en häst som mitt sto som gjort av med över 90 000 kr på mindre än ett år är det ju lätt att tycka att försäkringen är en ren investering, och med en häst som mitt förrförra sto som var oförsäkrad halva livet och försäkrad andra halvan men total över livstid inte 'kom över' premien i ersättning tycka att det är bortkastade pengar med försäkring. Kruxet är ju bara att man inte vet NÄR olyckan är framme..

Dvs om man säger upp försäkringen 1 januari, och den kostade 5000 kr/år, och det går tre skadefria år och man sparat ihop 15 000 kr och hästen behöver behandling för 5000 kr, ja då är det ju en 'vinst'. Men om man säger upp försäkringen 1/1 och en månad senare behöver hästen behandling för 5000 kr, ja då gick man plus minus noll. Men om hästen ett halvår senare behöver behandling för 3000 kr, då har man gått minus. Det är väld ock hanterbart och i långa loppet kanske man fortfarande är på plus.

Men säg att en månad efter att man sagt upp försäkringen får hästen något som kräver klinikvistelse eller täta veterinärbesök, och där slutnotan landar på 15 000 kr, kan man då 'hosta' upp de pengarna? tycker man fortfarande det är 'okej' att inte ha försäkrat?

Sådana saker man får försöka tänka på, och sen avgöra själv.

Jag har för att ha råd att ha försäkrat valt att maxa veterinärvården och istället ha låga livförsäkringar (jag har inte råd att ha de 'fullvärdesförsäkrade). Valacken är numera T-märkt och har högst begränsad försäkring (han rullade btw fast i boxen i höstas och fick både en senskada och diverse överbelastningskomplikationer av det, det har hitills kostat ca 10 000 kr, trots att vi ansträngt oss för att hålla kostnaderna nere iom hans reservationer i försäkringen..), med 'flickorna' är maxförsäkrade i vetvård, men står lågt i liv (10 resp 15 tusen kronor). För för mig är det viktigare att kunna ge dem vård när det behövs och inte behöva vara orolig för att vetvårdsförsäkringen inte ska räcka till och tvingas ta bort pga ekonomiska skäl även om prognosen är god t ex, än att ha 'mycket pengar' att köpa en ny häst för om hästen måste avlivas. Då får jag helt enkelt ta den LILLA summan pengar och leta upp en ny grön, billig häst och börja från början igen.

På den tiden man inte kunde ha lika heltäckande vetvård och den således inte var lika snordyr, då hade jag dock alla hästar fullförsäkrade även livvärdesmässigt, men idag har jag helt enkelt inte råd med det. Jag har dock absolut inte råd att ha oförsäkrat heller. Så jag har 'komromissat' med livvärdet.

*knapplån*

Något man ska hålla i minnet är att de flesta bolag har en liten finstilt klausul i sina villkor som ger dem rätt att istället för att betala veterinärvård lösa ut livdelen på hästen.

Det kan alltså betyda att om du har hästen i 10 000 kr liv och 50 000 kr veterinärvård, kan bolaget säga NIX till att betala en dyr operation och istället dömma ut hästen och ge dig som ägare/försäkringstagare 10 000 kr. Värt att hålla i minnet. Bara för att man betalar för veterinärvård upp till 100 000 kr är det inte säkert att bolaget går med på att betala ut hela summan...

FEL FEL FEL!

Den där klausulen ger DJURÄGAREN rätt att välja att istället för att låta hästen genomgå en dyr behandling som vida överstiger livvärdet, och där prognosen är dålig, istället för att behandla döma ut hästen och få ut livvärdet.

BOLAGET kan aldrig bestämma det.

Fast de önskar säkert de kunnat det i min K.s fall. Hon står i 10 000 kr i liv. Hon har sedan 1 april 2006 kostat bolaget 92 311 kr (!!!). Utan minsta knot från bolaget. Däremot skulle de antagligen jubla om JAG tyckte att 'dyrt, vida överstigande livvärdet, prognos tveksam, kan jag få ta bort istället?' och tycka 'jajamensan, varsågod, var ska vi skicka pengarna?'.

Så, det är aldrig BOLAGET som kan använda den där klausulen (även omd e kanske försökt någon gång?). Det är DJURÄGAREN som i det fallet kan få bolagets tillstånd att istället ta bort och få ut livvärdet isf att behandla.

Jag tycker för övrigt det är en utmärkt klausul! Det finns många djurägare som t ex inte vill utsätta sin häst för en buköppning. Förr har de inte haft något val, har beh veterinär ansett att en buköppning kan rädda hästens liv och ansett att det 'rätta' är att öppna hästen, så har de 'varit tvungen' att gå med på det, eller riskera att förlora livvärdet. (Man ska nämligen följa veterinärens anvisningar och försök ska göras att behandla hästen/rädda hästens liv innan ev utdömning om det anses att det finns prognos för överlevnad/återställande). Nu slipper de djurägarna i många fall buköppna t ex.

Enda gången bolaget kan 'neka' vård är när det inte är förenligt med djurskyddet, det innebär oacceptabelt lidande för djuret ställt till prognosen eller liknande. Dvs ytterst extrema fall där det handlar om att djurägaren inte förmår att vara realistisk, och mest troligt heller inte vill lyssna på veterinärens ordination. (Få om ens några veterinärer rekommenderar nämligen OP/beh/etc i ett sådant läge)

Senast ändrad:

Jag har läst villkoren, och till en följd av detta så ringde jag och pratade med skadereglerare på bägge bolagen.

De kan ej tvinga mig att döma ut hästen, men det ges en "möjlighet" att döma ut hästen i vissa fall istället för vet.vård.

Läs Alexandra W:s inlägg nedan om du vill ha exempel på hur det fungerar.

Jag har bra koll på försäkringar och känner mig helt säker på att den information jag fått från bolagen i detta fall är riktig.

Nä, jag har inte mina hästar försäkrade. För jag har hört med olika försäkringsbolag och vad jag vet så kan jag inte få ut några pengar på veterinärkostnader om mina hästar blir sjuka, bara om dem dör, bara för att det är ridtravare (vet inte vilken ras din är men berättar om mitt läge). Så jag lägger undan pengarna istället till eventuella skador senare. Så gör jag men du får själv bestämma hur du vill göra. Kram

Det låter väldigt konstigt! Vår Kallblodstravare (som har gått på travet) har vi livförsäkrad och veterinär upp till 100 000 (eller är det kanske 120 000?) Men vi gjorde en veterinärbesiktning på honom innan vi försäkrade och det var inga problem med honom. Vi har Agria

Har min häst försäkrad just för att jag vill ha täckningen för veterinärvårdskostnader ifall det skulle gå fel.
Försäkrad hos folksam (minimumvärdet liv = 5000 kr + 50000 vetvård A1). Arabsto 11 år, premie på 2300 kr/ år, självrisk 2500 kr.
Så det behöver inte bli så dyrt, om man väljer rätt försäkring.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Bullen22
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 306
Ekonomi & Juridik Hej! Har tagit bort min häst och i samband med det så avslutades försäkringen och idag fick jag reda på att kliniken vi har varit på och...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka