Sv: Har ni eran häst försäkrad ?
*KL*
Mina är försäkrade. Skulle idag aldrig våga ha oförsäkrat. (förr hade jag oförsäkrat).
Det går så fort att tusenlapparna flyger iväg. Ta t ex fbldonnan..
Fick en sårskada i karleden. DV fick komma ut på jourtid och behandla + lämna ut medicin (antibiotika).
Några veckor senare kom hon in från hagen med kraftigt svullet framknä. DV på icke jourtid som klämde, kände, gav smärtstillande och antiinflammatoriskt samt skrev recept på antiinfl & smärtstillande. Hästen behövde dessutom lugnande oralt för att klara av boxvilan. Efter 1 vecka klinikbesök med rtg av knäet, undersökning samt ultraljud. Behandling senskidan med tuppkam + kortison.
ÅB en månad efter det, undersökning, ultraljud, behandling i senskidan igen samt denna gång även carpalleden.
Försäkringsbolaget har ersatt 12 632 kr.. Jag har fast självrisk om 1500 kr, den är alltså avdragen så total summa är 13 632 kr totalt.
Och det är pengar jag INTE själv kan 'hosta upp bara sådär' om något händer. Premien för fullblodsdonnan är 7400 kr/år (står i 15 K i liv, har utökad vetvård, ersätter 120 000 kr år, och ersätter även mediciner som är utlämnade och/eller på recept).
Jag har haft henne sen november, så (tyvärr) har hennes försäkring redan 'lönat' sig. Ingen av skadorna har varit allvarliga eller livshotande, och eg 'ganska små', dock skenar som sagt tusenlapparna ändå.
Andra stoet har tragiskt nog gjort av med 92 311 kr (!!!) sedan 1 april 2006.. Och t ex då hon fick en lednära sparkskada och fick stå på klinik i 5 dagar så kom det en fin räkning på 9000 kr..
Hon fick operera en ink på ögonlocket, 30 000 kr. Fick sedan göra en korrigerande op av det, 9000 kr. Plus några tusenlappar i medicin.
Så, det behöver INTE vara 'livshotande' grejer för kostnaden ska skena. Men såfort det blir fråga om klinik och rtg etc, eller för den delen ledbehandling så skenar tusenlapparna. Minns det året valacken 'gjorde av' med 40 K fråns in försäkring. Trampade in en pinne i hoven på sämsta ställe och hamnade på klinik. Fick sen erlichios och några hältutredningar (utan behandlingar) och sedan en vecka på klinik med erlichiosbehandling. Det räckte liksom tillsammans för att göra slut på hela försäkringen (jag hade då just 40 i max, det var max vad som gick att få på den tiden).
Jag hade oförsäkrat i många år, med motiveringen att jag inte skulle utsätta hästen för 'stora' saker som buköppning, laga benbrott etc. På den tiden trodde jag att det 'bara' var sådana stora, livshotande grejer som kostade skjortan..
Sen, med en häst som mitt sto som gjort av med över 90 000 kr på mindre än ett år är det ju lätt att tycka att försäkringen är en ren investering, och med en häst som mitt förrförra sto som var oförsäkrad halva livet och försäkrad andra halvan men total över livstid inte 'kom över' premien i ersättning tycka att det är bortkastade pengar med försäkring. Kruxet är ju bara att man inte vet NÄR olyckan är framme..
Dvs om man säger upp försäkringen 1 januari, och den kostade 5000 kr/år, och det går tre skadefria år och man sparat ihop 15 000 kr och hästen behöver behandling för 5000 kr, ja då är det ju en 'vinst'. Men om man säger upp försäkringen 1/1 och en månad senare behöver hästen behandling för 5000 kr, ja då gick man plus minus noll. Men om hästen ett halvår senare behöver behandling för 3000 kr, då har man gått minus. Det är väld ock hanterbart och i långa loppet kanske man fortfarande är på plus.
Men säg att en månad efter att man sagt upp försäkringen får hästen något som kräver klinikvistelse eller täta veterinärbesök, och där slutnotan landar på 15 000 kr, kan man då 'hosta' upp de pengarna? tycker man fortfarande det är 'okej' att inte ha försäkrat?
Sådana saker man får försöka tänka på, och sen avgöra själv.
Jag har för att ha råd att ha försäkrat valt att maxa veterinärvården och istället ha låga livförsäkringar (jag har inte råd att ha de 'fullvärdesförsäkrade). Valacken är numera T-märkt och har högst begränsad försäkring (han rullade btw fast i boxen i höstas och fick både en senskada och diverse överbelastningskomplikationer av det, det har hitills kostat ca 10 000 kr, trots att vi ansträngt oss för att hålla kostnaderna nere iom hans reservationer i försäkringen..), med 'flickorna' är maxförsäkrade i vetvård, men står lågt i liv (10 resp 15 tusen kronor). För för mig är det viktigare att kunna ge dem vård när det behövs och inte behöva vara orolig för att vetvårdsförsäkringen inte ska räcka till och tvingas ta bort pga ekonomiska skäl även om prognosen är god t ex, än att ha 'mycket pengar' att köpa en ny häst för om hästen måste avlivas. Då får jag helt enkelt ta den LILLA summan pengar och leta upp en ny grön, billig häst och börja från början igen.
På den tiden man inte kunde ha lika heltäckande vetvård och den således inte var lika snordyr, då hade jag dock alla hästar fullförsäkrade även livvärdesmässigt, men idag har jag helt enkelt inte råd med det. Jag har dock absolut inte råd att ha oförsäkrat heller. Så jag har 'komromissat' med livvärdet.