Har ni fått hjälp av psykolog

Jag tror att det där är ganska specifikt viktigt vid just traumabearbetning (kanske även vid andra tillstånd, vad vet jag). Men att gå från traumaterapeuten med upprivet trauma, låter ju verkligen inte som vägen till hälsa. I ditt fall gällde det väl också ett specifikt trauma? Inte tex en barndom och uppväxt präglad av upprepade trauman (som är mycket svårare att behandla)?

Bland vänner och bekanta som gått i varianter av psykodynamisk terapi, varierar det om man mått bättre eller sämre just efter terapitimmen. Det verkar inte alls i sig vara ett tecken på om terapin går bra eller dåligt.

Jag överväger att gå i terapi ett tag, och räknar kallt med att jag kommer att må rätt pyton i perioder. Det jag kan hoppas på är väl att pytonmåendet känns mer konstruktivt än den vanliga sorten.

Så kan det absolut vara. Det var ett väldigt specifikt trauma, som inträffat i vuxen ålder, och terapeuter som i det läget började nysta i trådar i stil med "Ja, vad är det för underliggande problem du har som gjorde att du mår dåligt efter den traumatiska händelsen då?" var inte bra alls. En av effekterna av traumatisering är just att man börjar anklaga sig själv, "Det var nog mitt fel att det här hände, hade jag bara varit annorlunda/gjort annorlunda så hade det inte blivit såhär, jag förtjänar kanske inte bättre än såhär". Det är ju inte ett friskt sätt att tänka, utan en effekt av traumat, och då behöver man absolut inte en terapeut som häller vatten på den kvarnen. Där tyckte jag de psykiatriker jag träffade var mycket bättre, de kunde ganska snabbt se att problemet här är just traumat, bakom det finns egentligen ingen underliggande psykisk sjukdom, utan det troliga är att när traumat är läkt så blir också patienten frisk igen. Och så blev det också, har visserligen några själsliga ärr kvar i form av situationer jag inte riktigt tål längre (väldigt specifika och kopplade till traumat), men annars mår jag bra igen.

Men jag tänker nog att även om man vill komma tillrätta med lite mer grundläggande och permanenta delar av personligheten, så skulle jag fortfarande inte vilja ha en terapeut vars metod i princip är att "Nå, berätta på vilka sätt du inte funkar så bra?", och så får man sitta och berätta om det i en timme, och sen gå därifrån, och känna sig som världens sämsta människa. Ska man gräva upp allt i ens person som kanske inte är så bra (sånt har vi ju alla), så vill jag också ha något hopp eller några redskap för hur det kan bli bättre, inte bara gå därifrån med känslan "Jisses, nu när jag verkligen tänker på det, gud vad mycket fel det är på mig. Jag har verkligen problem, ännu mer än jag trodde!":cry:
 
Så kan det absolut vara. Det var ett väldigt specifikt trauma, som inträffat i vuxen ålder, och terapeuter som i det läget började nysta i trådar i stil med "Ja, vad är det för underliggande problem du har som gjorde att du mår dåligt efter den traumatiska händelsen då?" var inte bra alls. En av effekterna av traumatisering är just att man börjar anklaga sig själv, "Det var nog mitt fel att det här hände, hade jag bara varit annorlunda/gjort annorlunda så hade det inte blivit såhär, jag förtjänar kanske inte bättre än såhär". Det är ju inte ett friskt sätt att tänka, utan en effekt av traumat, och då behöver man absolut inte en terapeut som häller vatten på den kvarnen. Där tyckte jag de psykiatriker jag träffade var mycket bättre, de kunde ganska snabbt se att problemet här är just traumat, bakom det finns egentligen ingen underliggande psykisk sjukdom, utan det troliga är att när traumat är läkt så blir också patienten frisk igen. Och så blev det också, har visserligen några själsliga ärr kvar i form av situationer jag inte riktigt tål längre (väldigt specifika och kopplade till traumat), men annars mår jag bra igen.

Men jag tänker nog att även om man vill komma tillrätta med lite mer grundläggande och permanenta delar av personligheten, så skulle jag fortfarande inte vilja ha en terapeut vars metod i princip är att "Nå, berätta på vilka sätt du inte funkar så bra?", och så får man sitta och berätta om det i en timme, och sen gå därifrån, och känna sig som världens sämsta människa. Ska man gräva upp allt i ens person som kanske inte är så bra (sånt har vi ju alla), så vill jag också ha något hopp eller några redskap för hur det kan bli bättre, inte bara gå därifrån med känslan "Jisses, nu när jag verkligen tänker på det, gud vad mycket fel det är på mig. Jag har verkligen problem, ännu mer än jag trodde!":cry:
Men om du aldrig har gått i terapi för det ditt andra stycke handlar om, varför målar du upp en situation som du inte vet något om? Så där går det inte till.
 
Men om du aldrig har gått i terapi för det ditt andra stycke handlar om, varför målar du upp en situation som du inte vet något om? Så där går det inte till.

Jo, så kan det gå till. Det är ju inte alltid man vet hur och var problemet och därmed boten sitter, så exemplet är ur egen erfarenhet. En del terapeuter jobbar så, och åtminstone för min del kunde jag inte se att det var till någon hjälp. Inte för mig, i alla fall.
 
Jo, så kan det gå till. Det är ju inte alltid man vet hur och var problemet och därmed boten sitter, så exemplet är ur egen erfarenhet. En del terapeuter jobbar så, och åtminstone för min del kunde jag inte se att det var till någon hjälp. Inte för mig, i alla fall.
Men då pratar du ju om din traumabearbetning. Inte om terapi som syftar till mer långsiktigt jobb med hela en själv, som jag uppfattade att ditt andra stycke handlade om. Det hade du väl aldrig prövat?
 
Så kan det absolut vara. Det var ett väldigt specifikt trauma, som inträffat i vuxen ålder, och terapeuter som i det läget började nysta i trådar i stil med "Ja, vad är det för underliggande problem du har som gjorde att du mår dåligt efter den traumatiska händelsen då?" var inte bra alls. En av effekterna av traumatisering är just att man börjar anklaga sig själv, "Det var nog mitt fel att det här hände, hade jag bara varit annorlunda/gjort annorlunda så hade det inte blivit såhär, jag förtjänar kanske inte bättre än såhär".
Det har jag aldrig upplevt.
-------------------------------------------------------
Men jag tänker nog att även om man vill komma tillrätta med lite mer grundläggande och permanenta delar av personligheten, så skulle jag fortfarande inte vilja ha en terapeut vars metod i princip är att "Nå, berätta på vilka sätt du inte funkar så bra?", och så får man sitta och berätta om det i en timme, och sen gå därifrån, och känna sig som världens sämsta människa. Ska man gräva upp allt i ens person som kanske inte är så bra (sånt har vi ju alla), så vill jag också ha något hopp eller några redskap för hur det kan bli bättre, inte bara gå därifrån med känslan "Jisses, nu när jag verkligen tänker på det, gud vad mycket fel det är på mig. Jag har verkligen problem, ännu mer än jag trodde!"
Det har jag heller aldrig upplevt, jag har fått hjälp att samla ihop mig innan tiden är ute.

Jag har gått i psykoterapi hos en psykolog som var inriktad på psykodynamisk terapi i ca 2 år när jag var 20+ år o i psykoanalys hos en psykiatriker i ca 5 år när jag var 30+
Båda mycket kompetenta.
 
Men då pratar du ju om din traumabearbetning. Inte om terapi som syftar till mer långsiktigt jobb med hela en själv, som jag uppfattade att ditt andra stycke handlade om. Det hade du väl aldrig prövat?

Jo, det har jag. Det är ju inte alltid så lätt att veta var skon klämmer med det psykiska. Exemplet jag tog var inte hämtat från akut traumabearbetning, utan ett annat tillfälle. Den terapin hade syftet med mer långsiktigt jobb med hela en själv (vilket jag såsmåningom insåg inte var vad som behövdes, av andra skäl), och var så som jag beskrev. Även om jag hade velat ändra hela mig själv, så hade jag inte velat fortsätta på det sättet, eftersom jag upplevde terapiformen som rätt destruktiv för mig. Även om jag inte var deprimerad när jag började, så hade jag nog kunnat bli det av terapin.
 
Senast ändrad:
Jo, det har jag. Det är ju inte alltid så lätt att veta var skon klämmer med det psykiska. Exemplet jag tog var inte hämtat från akut traumabearbetning, utan ett annat tillfälle. Den terapin hade syftet med mer långsiktigt jobb med hela en själv (vilket jag såsmåningom insåg inte var vad som behövdes, av andra skäl), och var så som jag beskrev. Även om jag hade velat ändra hela mig själv, så hade jag inte velat fortsätta på det sättet, eftersom jag upplevde terapiformen som rätt destruktiv för mig. Även om jag inte var deprimerad när jag började, så hade jag nog kunnat bli det av terapin.
Ibland kan det kännas så i början när man beskriver vad man upplever som problem med ens mående. Det faktum att man sitter där och berättar om hur tungt livet känns är ju så klart inte så upplyftande. Jag har dock aldrig känt att jag ska "ändra hela mig själv". Snarare är psykologen/terapeuten en guide som låter mig själv komma förbi de tankehinder jag skapar så jag själv lättare kan lösa mina egna tankeknutar. Men jag kanske har haft tur med mina 6 olika terapeuter av dom har det bara varit en jag inte trivdes med och honom bytte jag ut fort. I princip bara remitterade han mig vidare.
 
Så kan det absolut vara. Det var ett väldigt specifikt trauma, som inträffat i vuxen ålder, och terapeuter som i det läget började nysta i trådar i stil med "Ja, vad är det för underliggande problem du har som gjorde att du mår dåligt efter den traumatiska händelsen då?" var inte bra alls. En av effekterna av traumatisering är just att man börjar anklaga sig själv, "Det var nog mitt fel att det här hände, hade jag bara varit annorlunda/gjort annorlunda så hade det inte blivit såhär, jag förtjänar kanske inte bättre än såhär". Det är ju inte ett friskt sätt att tänka, utan en effekt av traumat, och då behöver man absolut inte en terapeut som häller vatten på den kvarnen. Där tyckte jag de psykiatriker jag träffade var mycket bättre, de kunde ganska snabbt se att problemet här är just traumat, bakom det finns egentligen ingen underliggande psykisk sjukdom, utan det troliga är att när traumat är läkt så blir också patienten frisk igen. Och så blev det också, har visserligen några själsliga ärr kvar i form av situationer jag inte riktigt tål längre (väldigt specifika och kopplade till traumat), men annars mår jag bra igen.

Men jag tänker nog att även om man vill komma tillrätta med lite mer grundläggande och permanenta delar av personligheten, så skulle jag fortfarande inte vilja ha en terapeut vars metod i princip är att "Nå, berätta på vilka sätt du inte funkar så bra?", och så får man sitta och berätta om det i en timme, och sen gå därifrån, och känna sig som världens sämsta människa. Ska man gräva upp allt i ens person som kanske inte är så bra (sånt har vi ju alla), så vill jag också ha något hopp eller några redskap för hur det kan bli bättre, inte bara gå därifrån med känslan "Jisses, nu när jag verkligen tänker på det, gud vad mycket fel det är på mig. Jag har verkligen problem, ännu mer än jag trodde!":cry:
Jag förstår inte riktigt hur du menar eller hur man ska förstå exemplen i något slags sammanhang.. Men de flesta (alla?) terapier bygger på att man först gör någon form av bedömning som bygger på patientens berättelse av det egna fungerandet. Hur ska någon kunna veta vart just ditt problem ligger om man inte lägger tid på att prata om det som ställer till det för en?

Själv tänker jag att det är helt naturligt att tillfälligt må sämre av att gå i terapi. Inte så att man ska lämnas helt uppriven utan för att det är svårt att jobba sig igenom psykisk ohälsa oavsett natur.
Har man tex en fobi och går i exponeringsbehandling så kommer man få ökad ångest iom att behandlingen bygger på att man utsätter sig för det som väcker just ångest.
Är man depressiv och kanske haft som strategi att försöka skjuta problemen under mattan kommer man behöva erkänna saker för sig själv som gör ont, och det kan tillfälligt göra att man blir sämre innan det vänder.

Sen finns det såklart stolpskott till terapeuter precis som inom alla yrken, och ibland matchar man helt enkelt inte varandra personlighetsmässigt. Det är fullständigt normalt.
 
Jo, det har jag. Det är ju inte alltid så lätt att veta var skon klämmer med det psykiska. Exemplet jag tog var inte hämtat från akut traumabearbetning, utan ett annat tillfälle. Den terapin hade syftet med mer långsiktigt jobb med hela en själv (vilket jag såsmåningom insåg inte var vad som behövdes, av andra skäl), och var så som jag beskrev. Även om jag hade velat ändra hela mig själv, så hade jag inte velat fortsätta på det sättet, eftersom jag upplevde terapiformen som rätt destruktiv för mig. Även om jag inte var deprimerad när jag började, så hade jag nog kunnat bli det av terapin.
Jaha. Fast ditt första inlägg började Jag har iofs bara gått för traumabearbetning

Men oavsett vilket, så låter det du beskriver som antingen en sällsynt klantig terapeut, eller felaktiga förväntningar från din sida, eller både och. Terapi ska inte gå till som du beskrev det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 045
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 539
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp