Har ni innertäcke under utetäcket??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 235
G

Grevinnan

Det är ju lättare att tvätta ett tunt täcke istället för utetäcket när det blir smutsigt på insidan.....

Sv: Har ni innertäcke under utetäcket??

Nej, men det finns ju delbara täcken så att de går att köra i en vanlig tvättmaskin.

Jag brukar lämna in mina vintertäcken på tvätt och lagning när det behövs.

Nej, brukar bara ha utetäcket för att få bästa funktionen av täcket.
Lämnar in på tvätt och inpregnering vid behov, ca 2 gånger/år.

jag har ett tjocktstalltäcke och ett regntäcke över...

Min har bara regntäcke på sig. Det har hittills hållt tätt väldigt bra (det blåa Himalaya från Börjes) och min tjej har så mycket päls på sig så hon behöver bara ha det täcket nu eftersom det har varit rätt bra väder här nu med.

Men skulle det behövas ett tjockare skulle jag dessutom kunna lämna mina täcken på tvätt för 25:-/täcke, då det finns en som tvättar, lagar osv. här. Smidigt!

Jag har aldrig haft innetäcke på mina hästar om de inte varit klippta men nu står de i uteboxar och ibland sätter jag på ett täcke över, ibland byter jag och ibland tar jag av täckena helt när de ska ut.

Jag har inte heller så svårt för att tvätta mina då det finns en sån tvättmaskin i ridhuset.
Men jag tycker att dom blir "sunkiga" rätt så fort, mina går ute 8-9-10 timmar i sina utetäcken.
Och dom har inte innetäcken på natten utan jag tänkte mest i fräschhetsskäl....

Eftersom jag står i kollektivstall där folk inte orkar ta av min häst innetäcket och lägga på vintertäcket när de släpper ut så får han har ett tunnare över innetäcket istället.

Han måste tyvärr ha täcke inne eftersom han får ont i ryggen om han blir kall...

de beror på hur kallt det är.
nu står han med ett lite fodrat inne täcke (de blir skitvarmt i vårt stall på nätterna) å ett tjockt utetäcke över ute!

Har klippt hästen idag och nu får hon ha sitt innetäcke under ute-täcket när hon går ut. Hästen står i ett "kallstall" så hon måste ha innetäcke eftersom det nästintill är lika kallt inne i stallet som ute, förutom blåsten!

ett thermo täcke inne...sen beroende på väder/kyla läggs ett ute täke över på dagarna.
funkar för det mesta bra förutom när man felbedömmer vädret tidigt på morgonen och lägger på ett tunnare vintertäcke sen kommer det blötsnö resten av dagen.......

Nej, jag har utetäcke ute och innetäcke inne. Sen byter jag båda delarna efter temperatur osv. Visst, smäller det till och blir väldigt kallt kan de ha dubbla täcken ute (stall + tjockaste vinter), men jag har utetäcken i nästan alla tjocklekar så jag brukar nte behöva ha dubbla. Samma sak gäller ang innetäcken.

Jag tvättar täcken i vanliga tvättmaskinen, har ju hästar som har 125 cm i täcken, så =)

Jag har ett tjockt utetäcke med halvhals på ute.
Stalltäcket är också med halvhals, ungefär lika tjockt.
Har hästen i kallstall, så temperaturskillnaden blir inte speciellt stor inne jämfört med ute.
Kan verkar nästan onödigt att överhuvudtaget byta täcke, men... :o

Jag tycker det är en fördel med att byta täcke. Dels slipper jag få stalltäcket lerigt på gjordarna och sidorna. Och dels slipper jag riskera att någon häst kommer åt det (svanskappan, till exempel) och biter sönder det.
Sen tycker jag täckena ligger bättre om man har ett enda som är tjockt istället för två tunna.

Tidigare har jag inte stått i stall med möjlighet att ha den här servicen, utan det har varit ett täcke på - ett av.
Jag tycker det här är bättre.
Pållen har dessutom inte minsta bogskav. Jag tror det delvist beror på att han byter täcke och inte står med samma hela tiden. Olika täcken - olika tryck.
Bogskav har han alltid haft lite av förut och jag har alltid använt ett bogskydd.
Denna vinter har jag inte ens plockat fram det. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 925
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 310
Senast: fio
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka