Har ni "mål" med era relationer??

Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag är inte ett dugg pretto, men jag kan nog hålla med din sambo lite. Jag funderar väldigt mycket över livet och hur jag ska må så bra som möjligt. Det innebär dock inte att jag bryter ner allting i atomer och ifrågasätter, men jag vill nog gärna diskutera min syn på livet, hur jag ser på saker och ting etc.

Du beskriver honom som att han pratar i abstrakta termer, men ändå detaljrikt, tex "Han vill gärna att vi diskuterar "gemensamma mål" med vår relation och det på ett mera abstrakt plan. Tex är det viktigt att reda ut hur man vill att vänrelationer ska se ut - och på vilket sätt de ska "berika och utveckla" en själv som människa." Det är ju inte bara meningen med livet, utan det där är ju mer specifikt.

Jag tycker att många människor bara överlever livet utan att ifrågasätta vad de håller på med och varför de gör saker och ting. Det verkar vara många fler än vad jag själv tror dessutom som bara agerar och fortsätter livet utan att egentligen leva livet. De bara överlever! De går runt på rutin och ifrågasätter aldrig varför de gör som de gör, ifall de vill göra någonting annat, etc. Sen är det inte säkert att de mår bra för det, utan de har bara inte verktygen att tänka utanför sin sfär.

Jag kan också tänka tankar som att de jag umgås med måste göra någon nytta i mitt liv. Jag vill inte sitta och fika med en person som gör mig ledsen eller förbannad hela tiden. Jag vill ju skratta och umgås på ett positivt och bra sätt. Jag vill ju ha ett utbyte av mina vänner. Vad det utbytet sedan är beror ju på vad det är för vän. Vissa av mina kompisar är bara hästkompisar och jag gör ingenting annat med dem, andra är festkompisar och jag gör ingenting mer med dem. Vissa är shoppningpolare och andra är mer allround riktiga vänner man gör allting med, inkl tunga och djupa diskussioner om livet. Det innebär ju inte att jag utnyttjar eller har krav på mina vänner som är orimliga, jag vill bara att de ska tillföra mitt liv någonting. Och sådär tror jag att alla tänker egentligen. Det läser man ju ofta på Buke att folk har sållat bort sina "vänner" som var energitjuvar tex. Det känns som en självklarhet att man spenderar tid med människor som bidrar till någonting positivt i livet, inte bara umgås med dem på ren rutin trots att man egentligen inte mår bra av det. Man har ju bättre saker att göra med sin tid än så. Livet är liksom för kort.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Men då är det sig själv man ska rannsaka - och sina egna relationer. Inte någon annan som ska ifrågasätta ens vänner.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Men då är det sig själv man ska rannsaka - och sina egna relationer. Inte någon annan som ska ifrågasätta ens vänner.
Fast ser man att någon mår dåligt av en relation, vare sig det är med en partner, en kompis, en släkting, så måste man ju som god medmänniska få ifrågasätta det, eller?

Jag lägger mig inte i andras liv och försöker bestämma, men nog kan jag fråga en vän som beklagar sig över en annan varför personen umgås med personen? Eller varför personen inte byter jobb när denne är så trött på sitt jobb. Etc. Osv.

De människorna man har en såpass öppen relation med, vilket man bör ha med sin sambo, hade jag absolut ifrågasatt och sagt min åsikt. Det innebär inte att jag uppmanar min sambo eller bestämmer över hur han ska leva sitt liv, jag har en diskussion som förhoppningsvis mynnar ut i att personen får bolla sina tankar och får någonting att tänka på.

Hade min sambo haft ett vänskapsförhållande som var destruktivt och som han mådde dåligt av, är det väl helt naturligt att man utvärderar situationen? Vem vill omge sig med energitjuvar bara för att?
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Men TS har ju inte problem med den väninna som beskrivs. Hon är van vid henne och för henne är det så hennes väninna är.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker det låter som att han analyserar mycket och du är en person som tar det som det kommer.

Jag är väldigt mycket en analysperson, det är för mig ett skydd i mötet med andra människor och situationer. Jag kliver ur mig själv och betraktar mig själv och situationen utifrån.

Jag dras till personer som bara är (dvs i mångt och mycket min absoluta motsats) dom tycker jag är jättespännande och det är så avslappnande att vara med dem. Samtidigt så dyker det ju upp en hel del tillfällen då man tänker helt olika eftersom jag vill analysera sönder och den andra mest tycker asch! ;).

Jag tror alla människor väljer vänner som av olika anledningar fyller en funktion hos en själv, sen gör nog de flesta det omedvetet.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Även parrelationen ska ses ur en sådan aspekt och att det är viktigt att "växa som människa"... reda ut vad i min personlighet som gör att jag vill umgås med henne
Sätt ner foten och tala om för honom att han varken har skyldighet eller rättighet att förändra dig eller att välja dina vänner.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Men herregud ett sådant jobbigt, uppblåst, självgott, överanalytiskt, pretentiöst ... miffo! Förlåt, men jag får ju för fasen klåda bara av att läsa!! Hur står du ut?

:bow:

Ah gud vilka hemska flashbacks jag fick...

Min mor var en höjdare på denna sorts diskussioner. Och jävlar vad hon kunde hålla igång sitt helgalna överanalyserande...

Hon hävdar att hon är en smart person och därför är på detta sätt. Jag tycker personligen att det är mer intelligent att påvisa sin existens genom att fisa, än att citera Descartes "jag tänker, alltså finns jag" efter att ha ordbajsat konstant i åtta timmar...

Och till TS.

Vi har mål och vi funderar jag och min sambo. På ekonomi, jobb, barn, bostad, resor och om det verkligen är okej att döpa en hund till Pelsebub "Beelzebub". Såklart diskuterar vi relationer av alla dess slag också, men det är utan allt det där... Krimskramset!

Och vi är båda akademiker. Men man behöver inte resonera om livet som man gör med ett mattetal; är det för lätt har man gjort fel...
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

.. och här ser vi varför jag inte klickat med några akademiker! nä, men allvarligt, hur många pinnar upp där bak har han?!

Så länge dina vänner verkligen inte gör illa dig ska han väl strunta i vem du umgås med?! Gillar du alla hans vänner?! Nu har jag personligen (akademiker så jag är fast bonnjänta i själ och hjärta) inga problem med min karls vänner (hans krets är kemiskt fri från akademiker och jag gillar allihopa) och han har inga problem med mina (mix av akademiker och icke-akademiker).

Vad gäller personliga mål så är det inte så mycket mer än att försörja oss. Sedan har väl han utvecklat mig mer än vad jag honom. Han har fått mig att våga mer med praktiska saker och inte tänka så sabla mycket jämt utan bara göra. Han har å andra sidan fått lära sig hantera en vallon som blir överspänd med jämna mellanrum :p vilket han klarar med bravur.

Det är klart att man utvecklas hela tiden, det kallas för att bli äldre. Att bara umgås med likasinnade låter skittråkigt, det är ju kul när man träffar folk som lever ett helt annat liv. Ja, ok då, diverse politiska avarter a la SD kan jag väl hoppa över.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

i så fall är jag också en enkel person
Jag lever ihop med den man jag har ett bra liv ihop med och jag umgås med de vänner jag har något gemensamt med. Inget mer analyserande...

Ungefär så. Jag hade en gång en sån där bajsnödig vän, där minsta kommatecken var ett föremål för diskussion. Vi gick skilda vägar, jag upptäckte att jag inte tyckte det var så kul.Men alla akademiker jag känner, och det råkar de flesta av dem vara, är ungefär som jag. Så jag tror inte det har med saken att göra, precis.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker att det låter rätt uppblåst och pretentiöst, ärligt talat.

+ 1 på den.

Ts: varför tror du att din sambo har ett behov av att få dig att "reda ut hur man vill att vänrelationer ska se ut - och på vilket sätt de ska "berika och utveckla" en själv som människa"? Helt ok om han gör det själv (jag hade dock blivit dödligt less på att lyssna på det) men du har ju inte ett sådant behov? Tycker han inte att du är nog "utvecklad" som människa? Och varför i hela världen är han då tillsammans med dig? Är det tänkt att han ska "lära" dig?

Jag tror inte för en sekund att det har med "akademiker" att göra. Jag tror att det är någon sorts härskarteknik som han kanske inte ens inser själv att han kör med.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tror inte för en sekund att det har med "akademiker" att göra. Jag tror att det är någon sorts härskarteknik som han kanske inte ens inser själv att han kör med.

Så tänkte jag också. Ett slags "förfinad" kontrollmetod. Kontrollerande männidskor finns i alla samhällsklasser.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tror inte för en sekund att det har med "akademiker" att göra. Jag tror att det är någon sorts härskarteknik som han kanske inte ens inser själv att han kör med.

Klassisk fall av någon som inte är ihop med sin partner, utan med den som partnern skulle kunna vara?
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Håller med vissa andra i den här tråden. Din kille låter pretentiös och ASjobbig, för att vara ärlig.
Det verkar liksom som att han ska verka mycket smartare än vad han egentligen är, enligt mig är en del av emotionell intelligens man kan handskas med alla nivåer utan krusiduller.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

KL--

I mina ögon verkar han vara en som vill vara lite förmer än alla andra. Han tycker själv han är det och ser ner på de som inte är eller tycker som han.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Tillägg: och som svar på frågan så nej, jag diskuterar inte sånt här med mina vänner. Varje relation ger ju mig något i utbyte (annars skulle ju inte relationen existera), även om utbytet kanske är olika beroende på vilken vän som är aktuell. Inte måste väl varje relation man har kategoriseras, analyseras och värderas för att "utveckla varandra"? Låter som en rätt tråkig värld i mina öron, akademiker or not.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag är inte van alls att ta den här formen av diskussioner - och därför undrar jag - diskuterar ni sådana här frågor i era relationer (vänner eller partner)?
Nej.

Det kanns lite egocentriskt och ytligt att enbart betrakta vanner som verktyg for ens personliga utveckling.

Visst bor man ha nagon typ av utbyte av en relation, men utbytet behover inte nodvandigtvis vara pa ett visst satt, ha ett specifikt mal, eller definieras - sa lange man mar bra av relationen ger den ju uppenbarligen nagot. Vanskap och karlek innebar mer an personlig utveckling. Att inte se det ar att ga miste om nagot.

Vidare verkar han ju ocksa begransa sig ratt rejalt genom att inte vilja ha vanner med andra varderingar och ideal an sina egna (darmed inte sagt att man bor acceptera vilka asikter och varderingar som helst).

Kanske lar man sig till och med mer av att utan storre reflektion kasta sig runt i varlden, bland manniskor, genom upplevelser man inte tankt sig, an av att med papper och penna rakna ut vilka manniskor som liknar en sjalv/den man vill vara och som man darfor bor umgas med.

Jag skulle ifragasatta hans egna forutsattningar for personlig utveckling, de verkar ganska begransade.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Byt ut akademiker mot arbetare och addera en liknande kommentar (välj lämplig vanligt förekommande förutfattad mening) och känn efter om du tycker att det är acceptabelt..
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Byt ut akademiker mot arbetare och addera en liknande kommentar (välj lämplig vanligt förekommande förutfattad mening) och känn efter om du tycker att det är acceptabelt..

Du läste tydligen inte min nästa mening, den första var inte skriven med gravallvar utan lätt skämtsam. Det finns idioter i alla samhällsgrupper.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 223
Senast: Whoever
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 707
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 211
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp