Har ni NÅGONSIN?

P

psyk

Har ni någonsin tagit det svåra beslutet att avliva en fullt frisk unghäst pga omöjlighet att ha kvar den och inte vill sälja pga att den är FÖR speciell i hanteringen?

Jag VET att det finns bra nya ägare, men man kanske inte vill ändå.
Hur hanterar man detta personligen?

Jag förstår att detta inlägg kan borga för nån form av påhopp, men snälla ni, avstå från detta, dilemmat är tufft som det är. :(

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Känner du att det är rätt utväg så följ ditt hjärta. Vad andra tycker spelar ingen roll. Är det bästa utvägen så gör så

I vilket avseende är den så speciell?

Är den farlig på något vis? Då kan jag förstå att du tvekar att låta någon annan ta hand om den.

För att bespara hästen lidande hade jag absolut gjort det. För att ens kunna sälja en sådan häst måste man hitta den ultimata köparen och det man ju inte förrän efteråt så det är väldigt svårt det där. Men ja jag hade kunnat avliva en häst med de premisserna.

Som en annan redan frågat, VAD är det som gör den så speciell och svår?
Så att det inte är något som du kanske tror är svårt och ovanligt men att det inte är det?
Är det dessutom en unghäst så är där fortfarande mycket att forma och har den egenheter så kan ju det gå att ändra på...

Inget påhopp, men om du vet att det finns bra ägare så är ju svaret redan avgjort, att du sen inte vill är en annan sak.....

Samma tanke har slagit mig med mitt sto. Men nu finns det inte i min värld för tillfället att göra mig av med henne alls. Jag skulle nog dock ge det ett försök att hitta en bra fodervärd i första hand.

Om jag någonsin behöver göra mig av med mitt sto så är det avlivning som gäller, för en död häst lider inte, hårda ord jag vet. Men sanna!

Är det de som är bäst för hästen, så gör det. För det finns större risk för att hästen hamnar fel och blir felhanterad, det är inge skoj att se :/

Om jag någonsin behöver göra mig av med mitt sto så är det avlivning som gäller, för en död häst lider inte, hårda ord jag vet. Men sanna!

Är det de som är bäst för hästen, så gör det. För det finns större risk för att hästen hamnar fel och blir felhanterad, det är inge skoj att se :/

Håller med dig. Bättre att ta bort även om det är en frisk häst.

Det är förmodligen inte det svar du vill ha; men jag anser att du ska ta det ansvar du tog på dig när du skaffade hästen och hitta ett nytt gott hem åt den. Även om hästen är speciell i hanteringen ur din synvinkel, betyder inte det att den är det för alla. Var öppen om de problem du har med den, försök hitta det du tror är det bästa för den o lämna den på prov och följ upp. Fungerar det så gör det.

Att avliva en frisk häst kan inte vara annat än fel; ur min synvinkel.

kl

Intressant att många skriver att de hellre avlivar än säljer. Jag skulle vilja se hur många av er som faktiskt står fast vid det den dagen ni måste ta beslutet.

Omöjligt att svara på utan att veta på vilket sätt hästen är 'speciell' i hanteringen. Det kanske inte är något värre än att det mycket väl skulle gå att hitta någon som kunde ge hästen en bra tillvaro, bara att du inte vet om det?
Båda mina hästar som jag har idag skulle ha slaktats pga att det inte ansågs rimligt att hitta någon som ville/kunde ha dom. Båda fungerar fullt normalt idag och lever bra liv.
Naturligtvis KAN det vara befogat att slakta hästen i ditt fall, det beror ju på vart problemet ligger.

Det är förmodligen inte det svar du vill ha; men jag anser att du ska ta det ansvar du tog på dig när du skaffade hästen och hitta ett nytt gott hem åt den. Även om hästen är speciell i hanteringen ur din synvinkel, betyder inte det att den är det för alla. Var öppen om de problem du har med den, försök hitta det du tror är det bästa för den o lämna den på prov och följ upp. Fungerar det så gör det.

Att avliva en frisk häst kan inte vara annat än fel; ur min synvinkel.

:bow::bow::bow:

Jag anser att man skaffar ett nytt hem åt den eller behåller.
En död häst lider inte, nej, det gör inte heller en död människa.

Det här synsättet att avliva hästen istället för att hitta ett nytt hem åt den verkar bli populärare och populärare bland hästfolket, och jag tycker det är fruktansvärt oansvarigt tänkande. Det verkar krylla av speciella hästar som ingen annan än deras mattar kan förstå och hantera.

Om hästen är mkt gammal kan det vara en sak, men även där anser jag att man behåller hästen sålänge den njuter av livet, sen kan man skaffa sig en ny häst.

*KL*

Jag håller med de som säger att det beror på. Lite speciell kan betyda så mycket, så jag tycker inte att man direkt kan säga att det är rätt att avliva.

Däremot är det rätt i vissa fall.

Jag är ju krass ur det perspektivet, och överlåter bedömningen till dig ang hantering. Bedömer du att hästen är så speciell i hantering att det kan uppstå problem på vägen, som ökar risken för att hästen blir en vandringspokal så ja då skulle jag nog själv ha avlivat.

För mig är det inget unikt, har varit mycket på Island och där har man gjort pinan kort om hästen har varit udda. Då har man helt enkelt tagit bort den, jag har varit med om en häst som från början var hingst med ett mycket udda psyke. Den hästen kastrerades först, men uppvisade dåliga sidor med ryttare på så då avlivades den. Så kanske är min krassa syn på det här lite färgad från den tiden.

Nu så ska man i ärlighetens namn även påpeka att dessa beslut knappast var lättvindiga, självklart sökte man först en lösning på problemet men om man inte fann på den så togs hästen bort.

Har ni någonsin tagit det svåra beslutet att avliva en fullt frisk unghäst pga omöjlighet att ha kvar den och inte vill sälja pga att den är FÖR speciell i hanteringen?

Jag VET att det finns bra nya ägare, men man kanske inte vill ändå.
Hur hanterar man detta personligen?

Jag förstår att detta inlägg kan borga för nån form av påhopp, men snälla ni, avstå från detta, dilemmat är tufft som det är. :(

Man ska följa sitt hjärta. "Svåra" hästar kan lätt hamna fel. Även om man hittar en toppenägare så kan denne hamna i svårigheter och måste sälja vidare, osv.
Samtidigt som det är tråkigt att en ung häst försvinner så verkar det kanske vara det bästa, för hästen.

Jag tycker det är skrämmande många som har problemhästar som ingen annan klarar av. Jag har träffat många sk "problemhästar", men jag skulle nog säga att det är ägaren/ryttaren som har varit problemet i nästan alla fall.
Nu får ni väl skrika högt, men vad är folk rädda för? Att någon faktiskt lyckas bättre med deras "problemhäst"???:devil:

Jag tycker det är skrämmande många som har problemhästar som ingen annan klarar av. Jag har träffat många sk "problemhästar", men jag skulle nog säga att det är ägaren/ryttaren som har varit problemet i nästan alla fall.
Nu får ni väl skrika högt, men vad är folk rädda för? Att någon faktiskt lyckas bättre med deras "problemhäst"???:devil:

Icke fetmarkerade: har också träffat en del "problemhästar" och även då har ägare/tidigare ryttare varit problemet. Och "problemen" har varit väldigt lättåtgärdade sas.

Fetmarkerade: Jag tror det snarare är tvärtom..

Det måste ju på ett sätt vara upp till ägaren, som känner hästen, att avgöra hästens psyke. Om ägare tar rätt eller fel beslut kan man sällan styra över.

Jo, lite så tänkte jag också. Har träffat en hel del "problemhästar" vars enda problem egentligen varit felhantering av okunniga människor, därför blir man gärna lite skeptisk.
Men visst finns det hästar som även jag anser det bäst att ta bort.

En död häst lider inte, nej, det gör inte heller en död människa.

Fast tycker du det är ok att äta kött? I såfall är det ju rätt stor dubbelmoral, varför skulle det egentligen vara värre att döda en ung frisk häst än en ko?

Unghäst är det förvisso inte - men en ung häst - men jag går i dagsläget i samma funderingar om min 8-åring. Hon är dock inte knepig i hanteringen, även om hon heller inte är en nybörjarhäst. Men hennes humör och problemaktiga sidor i kombination med hennes ras och bakgrund gör att jag inte ser något annat val. Lycka till med att hitta en seriös köpare till en småstökig f.d. travare, och även f.d. problemhäst, som i princip är helt outbildad. Visst finns det intresserade, men då 99% av dem är lilla Lisa, 14 år, från ridskolan som minsann ridit jättemånga problemhästar, eller Anonym_person som söker en ospecificerad men billig häst, så... nej.

När samma häst tidigare under året var en regelrätt, livsfarlig problemhäst, så hade jag garanterat slaktat om det inte varit för att jag då fick hjälp med henne. Verkligen inte av rädsla för att en ny ägare skulle ha klarat henne bättre - ingen hade varit lyckligare än jag om hon fått ett gott hem hos rätt person - utan av rädsla för att en dag få veta att den där nya ägaren fått pannbenet insparkat, blivit krossad i stalldörren, eller översprungen i hagen.

Och/eller att en dag hitta henne ute på en ny annons. Eller ännu värre: Aldrig mer hitta henne, och få ägna resten av livet åt att må dåligt, ångra mig, och undra om hon slutade på en transport till Italien.

Sammanfattningsvis är jag definitivt av åsikten att det finns hästar man i vissa lägen kan - och bör - ta bort med gott samvete, åtminstone om man resonerar rationellt. Hur man sedan ska hantera de inte fullt lika rationella känslorna... det är en annan sak.

Vad du än kommer fram till så önskar jag dig en massa lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 115
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka