Har ni NÅGONSIN?

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Jag har varit med om samma sak, dock inte unghäst men fullt frisk.
Känner man att man gör rätt som avlivar en frisk men 'seciell' häst som man verkligen inte tror sej kunna hitta rätt hem åt så visst. HÄSTEN mår ju inte dåligt av beslutet, det är ju oftast alla andra...
Bättre isf än att hästen blir missförstådd och får vandra runt för folk inte har vett att förstå sej på den eller vett att ens FÖRSÖKA förstå sej på den utan hellre stämplar den som galen eller knäpp.. Tycker jag.

Nu var den här hästen uppåt femtonårsåldern och fått sin stämpel redan som unghäst och blivit missförstådd vart den än vände sej.
Den fick nu av olika anledningar sluta sina dagar, men då levt sina sista år lugn och tillfreds. Med sin sista ägare som förstog sej på den.

Jag tycker att det är väldigt kasst att man som människa inte tror på sin omgivning till den milda grad att man avlivar en frisk häst bara för att man själv har konstiga idéer.

De flesta hästar går normalt att hantera om man lär sig hur de ska hanteras. Du kan ju uppenbarligen hantera din häst, så du har lärt dig. Varför skull en annan normalt begåvad person inte kunna lära sig?

Vad är det som gör att folk inte tror att det finns kompetenta människor?

Fast tycker du det är ok att äta kött? I såfall är det ju rätt stor dubbelmoral, varför skulle det egentligen vara värre att döda en ung frisk häst än en ko?

Inte alls, det är två olika situationer. För mig räknas hästen som ett husdjur på samma sätt som hund och katt, även fast jag inte har den hemma. Har jag åtagit mig en hund, så ska den hunden stanna hos mig livet ut, och stöter jag på ett hinder på vägen som gör att den inte kan stanna hos mig, då placerar jag den i bästa möjliga hem. Samma sak gäller hästarna.
Hade jag haft en ko som husdjur hade det varit samma sak, men nu har jag inte det.

Jag vet inte vart du bor, men om det inte är för långt kan jag kanske hjälpa.
Det är inte svårt att rätta på en svårhanterat häst, ge den en chans.
Du är välkommen att skicka PM.

Tycker ändå det är ett märkligt resonemang.
Djuret vet väl knappast om huruvida du räknar det till husdjur eller annat...och står i vilket fall i total beroendeställning till sin ägare.

Om den skulle vara farlig så skulle jag kunna tänka över saken och om jag på alla möjliga sätt försökt övervinna problemet..

Men... jag måste få skriva att jag tycker det är skrämmande många som verkligen avlivar sin häst för att den är "så speciell" när det i de flesta fall är okunskap eller att hästen har ont som ligger bakom problemet. Det finns oftast en orsak till att hästen beter sig som den gör. Jag har aldrig träffat på en häst som är "för speciell" men sett många orutinerade ryttare som inte klarar av sin häst och är för stolta för att ta hjälp.

Tycker ändå det är ett märkligt resonemang.
Djuret vet väl knappast om huruvida du räknar det till husdjur eller annat...och står i vilket fall i total beroendeställning till sin ägare.

Klart en häst som står uppstallad och blir omhändertagen av människor varje dag, har en annan relation till människor än ett nötkreatur som är uppfödd för slakt.

Klart en häst som står uppstallad och blir omhändertagen av människor varje dag, har en annan relation till människor än ett nötkreatur som är uppfödd för slakt.

Jaha, och våra unghästar som går på lösdrift då? Som får ungefär lika mkt hantering som grannens nötdjur på lösdriften bredvid? Är det mer ok att slakta dom än om dom stått uppstallade?
Jag hävdar nog ändå att moralen finns i ditt eget huvud...det är DU som gör skillnaden, inte djuren. Och det må väl vara hänt,. så länge du inte kräver samma moral av andra.

(sorry TS för trådkap)

Jaha, och våra unghästar som går på lösdrift då? Som får ungefär lika mkt hantering som grannens nötdjur på lösdriften bredvid? Är det mer ok att slakta dom än om dom stått uppstallade?
Jag hävdar nog ändå att moralen finns i ditt eget huvud...det är DU som gör skillnaden, inte djuren. Och det må väl vara hänt,. så länge du inte kräver samma moral av andra.

(sorry TS för trådkap)

Tja, jag låter då inte bli o hantera de unghästar jag haft bara för att de gått på lösdrift. Skaffar man ett djur för sällskap, så skaffar man det för sällskap. Skaffar man djur för slakt, så skaffar man de för slakt.

Mitt ex var också svårhanterlig, skulle jag skicka honom till slakt istället? Om man nu inte ska göra skillnad mellan djur och djur.

Jag tycker inte om när man leker med liv och död hur som helst. Jag ser det som att det finns en plats där ute för alla hästar men ibland måste man bara våga inse att den platsen inte är hos en själv...

Jag skulle inte kunna ha på mitt samvete att ta bort en fullt frisk häst för att den är svårplacerad. Det är en levande varelse man har ansvar över, och att släcka dess liv är en (ur min synvikel) jävligt enkel utväg..

Det är förmodligen inte det svar du vill ha; men jag anser att du ska ta det ansvar du tog på dig när du skaffade hästen och hitta ett nytt gott hem åt den. Även om hästen är speciell i hanteringen ur din synvinkel, betyder inte det att den är det för alla. Var öppen om de problem du har med den, försök hitta det du tror är det bästa för den o lämna den på prov och följ upp. Fungerar det så gör det.

Att avliva en frisk häst kan inte vara annat än fel; ur min synvinkel.

Hur vet man att det nya hemmet är ett gott hem?
Det finns inga garantier i hela världen som säger att hästen får det bra.
Spelar ingen roll om den så hamnar hos självaste kungen.
Den kanske inte passar sin nya ägare, som säljer den vidare och vips så blir det en vandringspokal.

Spelar ingen roll om du lämnar ut den på prov.
Så fort köpet är klart har du ingenting att säga till om när det gäller hästen.

Håller med i det som någon sagt tidigare.
En död häst lider inte.

Jag tycker inte om när man leker med liv och död hur som helst. Jag ser det som att det finns en plats där ute för alla hästar men ibland måste man bara våga inse att den platsen inte är hos en själv...

Jag skulle inte kunna ha på mitt samvete att ta bort en fullt frisk häst för att den är svårplacerad. Det är en levande varelse man har ansvar över, och att släcka dess liv är en (ur min synvikel) jävligt enkel utväg..

:bow::bow::bow::bow:

Det är ju ett jättesvårt moraliskt dilemma. Min gamla häst hade jag bara en tjej som jag hade kunnat lämna honom till, hon förstod hans "humor" och bara älskade honom. Är så glad jag hade henne som medryttare under en period. Sen kom massa skador emellan och när ett ledband tog slut var det inte så mycket att fundera över.

Köpte mig nu en unghäst, som inte verkar hålla för ridning, vi ska in och röntga honom imorgonm, så får vi se vad de hittar. Men jag har också problemet att om de hittar en massa skräp med honom så kommer jag ta bort honom och det känns skit, för enda skälet till att han tas bort är att han inte är ridbar, om man inte skulle rida honom är han 'frisk'...
Men vem vill ha en 3-åring på 165 som sällskap, hade jag egen gård skulle jag behålla honom, men jag har inte råd att ha en häst att klappa på för 5-6000kr/mån.

Nu ska jag inte måla fan på väggen, han är ju inte röntgad ännu... men jag förstår dig. Säger som så många andra, en död häst lider inte, även om det är hemskt att släcka ett liv. Du känner din häst och om du känner att det inte finns någon annan lösning, så är det ett tungt, men bra beslut. Det är inte helt lätt att sälja ens fungerande hästar idag

Jag anser att man skaffar ett nytt hem åt den eller behåller.
En död häst lider inte, nej, det gör inte heller en död människa.

Det här synsättet att avliva hästen istället för att hitta ett nytt hem åt den verkar bli populärare och populärare bland hästfolket, och jag tycker det är fruktansvärt oansvarigt tänkande. Det verkar krylla av speciella hästar som ingen annan än deras mattar kan förstå och hantera.

Om hästen är mkt gammal kan det vara en sak, men även där anser jag att man behåller hästen sålänge den njuter av livet, sen kan man skaffa sig en ny häst.
:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag tycker inte det är ok att avliva en frisk häst, de finns mkt människor där uten som är MINST lika kapabel som en själv att klara av hästen i fråga. Klarar en person av den så finns det MÅNGA fler som också skulle klara av den.

Men man måste vilja själv, avlivning är MKT SÄLLAN rätt utväg !!

Jag har en häst som jag aldrig under några omständigheter skulle sälja. Om jag inte kan ha den kvar, är det avlivning som gäller.
Hästen ifråga är som regel väldigt snäll, men kan vara riktigt tokig och risken skulle vara stor för både häst och framtida ägare.

Som någon annan skrivit: en död häst lider inte.

Jag tycker att avlivning kan vara ett klokt sätt att ta ansvar!

Problemet är att hästen kanske hinner avverka MÅNGA ägare som INTE klarar av den innan den hamnar hos någon som gör det, om det ens inträffar. Och att hästen far väldigt illa på vägen.
Som ägare av ett levande djur har man ansvar att se till att djuret har det bra. Kan man inte det så, ja, avlivning kan absolut vara aktuellt.

Hej!

Jag har haft 2 hästar som varit "svåra".

Min förstahäst var allt annat än trevlig- men hon var ung (jag med) och jag klarade inte av henne. Inte heller de hästvana i mitt stall fixade henne och tom beridare 1 och 2 som jag anlitade låg mest på backen. Henne sålde jag och hon hamnade till slut hos en familj som gillade henne massor där hon också har fått stanna kvar som tävlingshäst (dvs, med ålder och mognad blev hon fullt hanterbar och jättetrevlig).

Min andrahäst var en travare som inte var guds bästa häst.. Han gick i perioder inte att få in från hagen, la man press på honom anföll han, han gick inte att longera mm mm.. Ridmässigt kunde han få totalflipp och skena.. (Men han var betydligt trevligare från ryggen än marken). Jag sålde faktiskt honom också, vilket ledde till att han flyttade runt ett par vändor innan han hamnade hon en tjej som erkänner att han var ett felköp (det är det fler i ägarkedjan som gjort), men inte kommer sälja honom. Han går i en hage och än pensionär nu och verkar trivas bra med det. Han har dock blivit värre än han var hos mej..

Jag tänkte aldrig i tanken att någon annan kunde bli skadad av mina hästar, hade jag tänkt så hade gissningsvis travaren fått träffa gud för länge sen.

Oavsett vilket så kan ju hästarna ha tur och hamna hos någon som fixar dom. Jag tror det är helt omöjligt att säja ta bort /eller ta inte bort utan att ha sett hästen. Om TS tror att hästen är så farlig för omvärlden har hon säkert rätt, hon har väl mest erfarenhet av hästen.

En död häst lider inte, däremot kan ju en farlig häst skapa mycket lidande..

/Lavinia, filosofisk och osäker på vad hon tycker i frågan..

Problemet är att hästen kanske hinner avverka MÅNGA ägare som INTE klarar av den innan den hamnar hos någon som gör det, om det ens inträffar. Och att hästen far väldigt illa på vägen.
Som ägare av ett levande djur har man ansvar att se till att djuret har det bra. Kan man inte det så, ja, avlivning kan absolut vara aktuellt.

Precis så tänker jag. Ser inte att TS skrivit vad problemet med hästen är, men även om den är svår så finns det ju andra som kan klara av den. Å andra sidan finns det antagligen ännu fler som inte gör det och risken är större att den hamnar hos dom. Problemhäst= billig häst att rida till och sälja. Ännu större förtjänst om den dessutom är ung. Jag avlivar hellre än ser hästen på annons igen efter ett par månader. Är den en gång såld har man ingen som helst påverkan för dess öde..

Jag tycker att det är väldigt kasst att man som människa inte tror på sin omgivning till den milda grad att man avlivar en frisk häst bara för att man själv har konstiga idéer.

De flesta hästar går normalt att hantera om man lär sig hur de ska hanteras. Du kan ju uppenbarligen hantera din häst, så du har lärt dig. Varför skull en annan normalt begåvad person inte kunna lära sig?

Och om vägen dit kan innebära skador både på gemene man och hästen själv?
Hästen kan ju vara frisk men en säkerhetsrisk innan folk 'lärt sig' hantera den.
Vi vet ju faktiskt inte vad som ligger bakom TS fundering/beslut men ändå lyckas man fördömma utan mera info.

Det finns ju bara en människa i hela världen som kan förstå och hantera hästar.
Och den människan är du?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 506
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 117
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka