Har ni NÅGONSIN?

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Jag tror TeamWahlund syftar på detta inlägg

Tog bort en frisk 5-åring förra sommaren - Hästen var en varmblodstravare och ägdes av min sambo som haft hästen sedan den var 7 månader. Han var endast tränad för travet och väldigt sen i utvecklingen, vilket gjorde att han aldrig hann komma till start.

Efter strul med stallplatser & usla träningsmöjligheter tappade sambon lusten/orken

där det sades att hästen togs bort för att sambon " tröttnat " på den.

*kl*
Jag var på en hästauktion för ett par veckor sedan där det såldes hästar som var i allt annat än gott skick. Unghästar och fölungar av diverse sorter. Somliga gick för en spottstyver och jag tror inte ens att alla fick en köpare. Vad sägs om ett varmblod, med framtiden framför sig, för 2000 spänn? Var tror ni att de stackars krakarna hamnade och tror ni att de som en gång sålde dessa hästar från första början, hade en susning om hur dessa hästars liv ska ända? Det finns INTE bra hem åt alla dessa varmblod och diverse korsningar som föds upp. Om det gjorde det skulle man inte få dom kastade efter sig, av människor som inte orkar ta sitt ANSVAR att sätta stopp.

// Jimma

Det här kan man läsa bl a hos SHV.

Sälj inte på auktioner, marknader eller svara på lågprisannonser i tidningar. Har du inte avsättning för din häst, slakta den i Sverige. Priset på hästkött är dåligt, men du har tagit ansvar för ditt djur och låtit det undslippa ett plågsamt slut.
SHV arbetar för högtryck med att plocka fram fakta om slakttransporterna från Sverige.

http://www.shv.org/index.php?option...hast-som-salts-till-italien&catid=8&Itemid=19

Och så här skriver djurens rätt.

http://www.djurensratt.se/portal/pa...djur_i_livsmedelsindustrin/fordjupning_hastar

Att sälja en häst billigt eller ge bort ökar risken dramatiskt för att hästen kommer att utsättas för just detta, vem kan med berått mod och samvete skriva att man vill ta den här risken?

tycker din inställning är skrämmande och morbid , sen anser jag att du helt och totalt tappat fokus.
Jag har v rätt til in uppfattning oavett din uppfattning?
Och ja, jag jämställer djur med människor och ibland går djuren till och med före...
Vi är själv djur, har du glömt det?

Betackar mig nu med mer i denna tråden då det uppenbarligen här inte går att tänka som man vill utan att folk drar absurda historier..

Du slänger dig med väldigt fina ord..
Vad var det för absurd historia du syftade på om man får fråga.
Är det bara du som har rätt till en uppfattning?
Vad är det jag tappat fokus på?
Jag svarade på dina påståenden - borde det inte vara ditt fokus som försvunnit då?

Jisses människa!

TS
Jag skulle aldrig avliva en frisk häst.
Varför ska inte hästen få leva ett glatt liv bara för att du som äger hästen inte tror att någon annan i hela världen kan ta hand om just DIN häst? För det finns människor som kan ta hand om hästen på ett bra sätt oavsett om ni inte har samma syn på hästhållning...Just ditt sätt behöver inte vara bäst.
Jag hoppas att alla tänker en extra gång innan ni avgör hur ni ska göra!! Usch blir så arg när jag läser sånt här...

återigen, tror nog att chefsveterinären på europas största hästsjukhus har större kunskap om det än du..
Alla behandlande veterinärer sa att han sjävklart skulle behandlas.. Det han led av var chocken och pga den gick det inte att operera.
Har du brutit ditt ben någongång? Det gör inte ont när det läker, herregud vad du kan noll och inget!
hoppas verkligen inte att du kommer att behandla din häst när den halt, för den lider när den har ont och haltar, hoppas du alivar den då så den slipper lida.. suck..

Nu får du väl ta och ge dig!
Är du 11 år eller bara född bakom en sten?

Gör inte en sak ont under läkningsprocessen?
Frökenkanallt med chefsveterinär i ryggen - när fan gör en skada ont då?? I samma sekund som järnröret krossar skallbenet och sen vips -borta?!

Hälta - krossad skalle, jo men det är ju samma sak!

Vad som gör MIG arg är sådana som du. Vem har sagt att man har TRÖTTNAT på en häst? Få inte mig att låta som en bortskämd snorunge som kastar allt vind för våg.
Lägg av med det där, de flesta av oss här som säger tvärt mot ditt ord har begrundat våra beslut noga och kommit fram till dem av välvilja.

De är en som sagt i tråden att de tröttnat på den, Linda.B:
"Tog bort en frisk 5-åring förra sommaren - Hästen var en varmblodstravare och ägdes av min sambo som haft hästen sedan den var 7 månader. Han var endast tränad för travet och väldigt sen i utvecklingen, vilket gjorde att han aldrig hann komma till start.

Efter strul med stallplatser & usla träningsmöjligheter tappade sambon lusten/orken "

Och DET tycker inte jag att de är ok.

Jag har väldigt starka åsikter kring detta och jag tänker inte låta dem vara ohörda. För det avlivas hej vilt nu för tiden.. :mad:
Såklart har ni tänkt igenom det och såklart så är det jobbigt, men var det verkligen det enda alternativet?? NEJ! I det FLESTA fall finns det andra alternativ som kan fungera alldeles utmärkt.

Det är ALLTID en risk att sälja sin häst, men betyder det att man då ska avliva varenda häst man inte kan behålla? För att den KAN KANSKE hamna fel?

Nej, men för att billiga hästar som ingen vill betala för har en tendens att hamna hos människor som överhuvudtaget inte vet vad de sysslar med! För att dessa hästar ofta återkommer i annonser i ett allt sämre skick. För att dessa hästar ÄNDÅ till slut är i ett så dåligt skick att de ÄNDÅ måste slaktas. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är väl bara ta en liten titt på blocket för att förstå att det finns ett överskott av trasiga hästsjälar och ett underskott av de duktiga hästmänniskor, som skulle krävas för att göra "häst" av de stackars vraken igen. De som har kunskapen, ekonomin och det stora brinnande intresset..de köper inte dessa hästar. Kan man inte ta sitt ANSVAR och se till djurets bästa ska man inte ha djur. Det skulle vara min skräck att sälja nån av mina bästa vänner till någon som inte kan fatta det svåra och tunga beslutet om det blev nödvändigt.

// Jimma

Det finns visst duktiga människor som köper billiga hästar de är bara inte lika lätta att hitta men vill man så kan man!

Jag kan ta det tunga beslutet om det behövs men jag tar det inte när hästen är fullt frisk!

Det är ALLTID en risk att sälja sin häst, men betyder det att man då ska avliva varenda häst man inte kan behålla? För att den KAN KANSKE hamna fel?

En utav mina 7 hästar är en häst som förmodligen kommer att avlivas den dagen jag själv känner att jag inte kan/orkar längre.
Hon är inget alternativ att ha här hemma på gården att skrota och ännu mindre ett alternativ att sälja.
Jag har annonserat ut henne första gången årskiftet 2005/2006 och har ett mycket stort kontaktnät och många som sett henne,men hittills trots att folk sagt flertalet gånger att de vill såååå gärna,när jag nämnt att ja det är kanske på g. då försvinner dessa fåtal människor som jag tror ska kunna klara av,och framförallt ORKA med hästen.
Om jag annonserar ut henne kan jag med 95% säga att de som svarar på en annons ang denna häst är också sådana som INTE klarar ut situationen så OM jag skulle låta de ta henne på 'prov' så blir det i slutänden en 'retur på hästen' och jag har etter värre i jobb för varje gång den är ute på prov.

För hennes skull,är det bättre att få trava över regnbågsbron den dagen när situationerna förändras.

Men du har ju gjort ett ordentligt försök! verkligen!
Och du avlivar ju inte henne nu för att du inte hittar ett annat hem eller hur?

Det är en helt annan sak för mig.

Men när man inte "orkar" leta efter en bra köpare/fodervärd, när man inte ens försöker. Då tycker jag det är oacceptabelt.

Fast du får nog inse att alla inte tycker som du, och acceptera det. Och det handlar inte om att "orka". Man gör en bedömning att den här hästen är så pass knepig (eller vad det nu är) att den mår bättre av att tas bort medan den mår bra, än att gå en oviss framtid tillmötes.

Senast ändrad av en moderator:

Men så är det visst, till o med TS har skrivit att hon skulle kunna hitta ett bra hem till hästen om jag inte missminner mig nu.
Och då är de hemskt att man inte tar de alternativet som självklart framför avlivning.

Alla tycker vi olika men jag kommer aldrig låta de gå obemärkt förbi hur fel jag tycker det är. Riktigt jäkla hemskt tycker jag att det är och de står jag för!

Jag har inget anonymt nick, jag står för mina åsikter och handlingar.

Man kan ju också vända på det:
Ska man till varje pris hålla varenda häst i livet därför att den KAN KANSKE hamna hos rätt person?

Om nu rätt person inte dyker upp, vad gör man då?
Anser du det vara helt OK att det finns hästar som har det rent förjävligt därför att de aldrig hittar till "rätt" person, MEN de lever ju?

Jag får känslan att du förmänskligar hästarna och jag anser det vara farligt, vare sig det gäller hästar, hundar, katter, kor eller vad det nu är. Djuren har rättigheter som vi saknar. Att t.ex. få avsluta sitt liv för att slippa onödigt lidande. Den rätten ska inte tas ifrån dem.

Jag tror TeamWahlund syftar på detta inlägg

där det sades att hästen togs bort för att sambon " tröttnat " på den.

Det var verkligen ingen som tröttnat på hästen - Det fanns även andra orsaker till beslutet! Jag accepterar att vi ser olika på det här men jag skulle aldrig klanka ner på folk i ett forum för deras beslut.

Det är ingen fråga om att avliva varenda häst man inte kan behålla, utan de hästar som löper stor risk att hamna fel pga sitt beteende. Det är många som "kan allt", som har en dröm om att "reparera" en trasig själ men som absolut INTE har kunskap till det, och där vill jag inte att min häst hamnar. Jag vill inte heller att hon hamnar hos någon som har dåligt tålamod.
Som jag skrev tidigare har jag inget problem (bortsett från att jag blir av två mycket kära vänner) att sälja de andra två, de har ingen komplicerad hisotria bakom sig, de har ett bra huvud och de utgör ingen större risk än normalt mot nya ägare.

Det finns visst duktiga människor som köper billiga hästar de är bara inte lika lätta att hitta men vill man så kan man!

Jag kan ta det tunga beslutet om det behövs men jag tar det inte när hästen är fullt frisk!

Hej!

Jag sålde min gamla travare till en mycket välrenomerade person, med referenser och mångårig vana av "problemhästar" och travare. Enligt henne trivdes dom jättebra ihop och han var hennes drömhäst, dom "skulle alltid vara tillsammans". Ändå såldes han ca 1 år senare till "en kompis", varifrån han igen såldes och om jag uppfattat det rätt såldes igen.

Han hade turen att i slutänden hamna hos någon som insåg sitt felköp, men tar sitt ansvar och låter honom stanna där tills han dör. Hur många såna finns det? En häst som bara går att ta in från hagen när han vill, som slänger av om han inte har lust och kan både skena och bocka, hur många kunniga personer finns det där ute som vill ha en stor häst som sällskap, för det är faktiskt det enda han funkar ok till? Hur många vill riskera att en svår häst (speciellt travare- kunniga folk brukar inte vilja ta i travare ens med tång) valsar runt i en evighet. Är det mer "humant" än att låta hästen somna?

Jag har träffat så många travare som är snälla, men som ändå valsat runt hos ägare efter ägare och jag kan inte se vikten av att behålla en häst som är svår i livet, när det finns så många hästar som klarar av livet med människor bättre.

Däremot håller jag med om att jag nog först hade velat testa att skicka hästen till en skicklig beridare/hästhanterare för att se om det var jag som var problemet.

/Lavinia, som hellre avlivar en frisk häst än ser den valsa bland ägare som bara blir mer och mer okunniga..

Jag har inte klankat ner på erat beslut.
Men fanns det andra orsaker till avlivningen kanske du skulle ha nämnt dem också? Vi kan ju bara utgå från vad du berättar, och det lät faktiskt som att trytande ork och intresse var enda anledningen till att hästen togs bort.

Edit: när jag skrev "tröttnat" citerade jag TeamWahlund.

Till er som säger att det finns ett hem och man ska sälja istället för att slakta.

Jag har sålt 12 hästar i mitt liv.. 1 fungerar idag med den nya ägaren, resten har det gått dåligt med och jag vet inte om de vandrat runt och har det bra eller om de är slaktade. Men ingen fungerade i deras nya hem och ingen kontaktade mig som jag bett om, utan sålde istället vidare och vägrar ge ut nya ägarens namn...
Alla dessa 12 hästar har varit väl fungerande, fina och trevliga.

De senaste 5 hästarna som lämnat stallet har fått en direktbiljett till himlen istället.

Jag kommer alltid att fundera och undra över de andra hästarna, det ligger som en klump i magen...
Har efterlyst dem flera gånger, men tyvärr inte fått något seriöst svar..

Kl och lite funderingar i allmänhet

Vilken tråd, så många känslor den rört upp. Jag har läst igenom varje inlägg och försöker förstå varför det enligt en del är så fel att slakta en häst. Jag har ärligt talat inte hittat en enda anledning som övertygat mig om att alla hästar som kan gå en oviss framtid till mötes till varje pris ska få leva. Varför borde man inte få ha häst om man kan tänka sig att en dag ta bort den, vilket skäl man än kan tänkas ha? Är man en sämre människa om man mot förmodan väljer att låta hästen dö för att slippa undra och oroa sig över vad som händer med den när man inte längre har kontroll över dess öde?

Jag anser inte det. Jag tycker inte heller att man är en sämre människa om man inte slaktar hästen utan istället säljer den till någon. Men oavsett vad man väljer så har man ansvar för sina handlingar, och jag tycker inte att något alternativ är värt mer än det andra. Jag har svårt för människor som verkar tycka att de är bättre därför att de valt ett av alternativen och inte kan respektera att någon annan gjort på ett annat sätt. En häst som får leva är inte ett bevis på någonting, det är ett faktum. En häst som fått dö likaså. Men i bara ett av fallen kan man garanterat veta att hästen slipper lida. I det andra fallet kan man bara hoppas att den slipper det.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som att du inte varit speciellt noga med vart du sålt dina hästar. 11 av 12 till fel köpare?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 115
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka