Har ni orkat rida i värmen??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare krocko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 255
Sv: Har ni orkat rida i värmen??

kvittar egentligen för min del, ridas ska det...och han får vänja sig...däremot så käner man ju hur pass alert hästen är och anpassa motionen efter det;)

rider ALDRIG ut mitt på dagen, never in my life

vi åker till stallet tidigast kl 18.00

helst av allt rider jag ut runt 20-tiden

jag har ridit vid två idag, mest i skogen o det fläktade skönt, Totte är super pigg o totalt oberörd av värmen så det är inga problem alls.

krocko skrev:
Jag tänket mest på hästen. De känner ju också av värmen och är inte vana.

:bow: :bow: :bow:

Jag tänker också på hästen i första hand och mitt eget höga nöje i sista hand. Jag har inte häst, enbart för ridningens skull.

Idag släppte stallkompisarna ut hästarna i den skuggiga sommarhagen strax före 8 och hästarna var överlyckliga. När jag kom förbi vid 13, på väg till tandläkaren "BAD" hästarna att få komma in och drack ur två hinkar vatten var, stora baljan nere i hagen var i det nämaste tomm, innan de åt lite lunch och ställde sig att sova. 15.00 när jag kom tillbaka från tandläkaren, stod kompisarnas hästarn och halvsov. Min dam var dyngsvett hals, rygg, mellan ben och på bringa. Trots att hon varit klippt och täckad i vinter, har hon fällt och sen fått ny päls och tjockare päls än polarna. Jag svampade av henne HELT och hon tyckte att det var jätteskönt. De andra svampade jag av hals, huvud och vid sadelgjordsläget, vilket också uppskattades.

Nu ska jag snart åka till stallet igen för mockning och lite pyssel. Jag får SE om det blir någon ridning idag. Det är i alla fall inte det primära för mig, utan det primära för mig är att min häst mår bra och att hon litar på att jag ser till att hon mår bra. :bow:

jag tänker oxå på hästen o gör alltid en massa roliga saker med honom, inte bara ridning.
Men eftersom han är totalt oberörd av värmen så rider/tömör/klättrar jag gärna på dagen, jag får anpassa lite efter hur jag jobbar.

Inte idag! I och med att jag tävlade igår så lät jag min islänning stå idag. Men imorgon kommer jag nog rida, fast på kvällen då det är lite svalare!:angel:

Igår red jag den första vid kl 20 & min runt 21:30.

Vid den sista ritten igår var vädret perfekt :)

Idag red jag mitt på dan, men barbacka, inte så länge och sen gick vi ner och badade efteråt :bump:

Har ej ridit än men ska väl snart ut... Red lektion nyss inne på ridskolan och man orkade knappt nånting! KAn ej rida i skogen för alla insekter bara...:(

När anser ni att det är för varmt att rida då (för hästen alltså?) Jag har hyrt en häst imorgon på ridskolan för en timmes ridning i paddocken . Funderar nu på om det blir för varmt, jag måste vara klart innan kl. 18 med ridningen för sen har de kurs där. Får väl ringa och fråga imorgon, vill ju inte direkt riskera hästens hälsa.

Det är svårt att sätta gränser, vare sig det gäller värme eller kyla. Jag har ju ridit kurs, när det varit upp emot 30 grader varmt i solen med Timatanten. Men då har det ju oftast varit varmt en tid. Nu kom värmen ganska plötsligt. Det gör den ofta numera... :smirk: Men har hästen bara fått acklimatisera sig i lugn och ro med värmen, så är det ju oftast ingen fara. Ridskolehästar och turridningshästar är tåliga och vana med det mesta, så där tror jag inte att du behöver oroa dig. Som du säger, de på ridskolan säger nog ifrån om det är allt för illa.

Mvh

IngelaH, som somnade i stället för ridtur i kväll. :o

krocko skrev:
Jag tänket mest på hästen. De känner ju också av värmen och är inte vana.

Varför är rubriken då "Har ni orkat rida i värmen??"

Sen så tål hästar värme bättre än oss.

Det är nog ingen fara.
Jag har suttit och kört snabbjobb kl 11 på dagen i gassande sol, det var väl runt en sådär 30 grader.
Hästarna skulle träna oavsett väder och värme/kyla.
Dom dog inte av det.

Anpassar turen efter hästen. Sen när det är så här varmt så sätts alltid slangen på så han kan få sig en liten kall dusch innan. Det brukar vara uppskattat. Sen när jag kommer hem så spolar jag av igen:smirk:Likså om jag kör transport i detta vädret

*Knapplån*

Jag analyserar rubriken "Har ni orkat rida i värmen", så här...

Ryttare till häst, kallas ekipage
En ryttare utan häst, är bara människa
Men en hässt, är ALLTID EN HÄST

Med detta vill jag säga, när man är människa eller häst, då styr man sin dag som man vill. Rör sig när och var man vill, äter när man vill, dricker när man vill och vilar när man vill.

Men är man ett ekipage, då har man ansvar för sin arbetskamrat och ska hysa ömsesidig respekt för varandra.

Därav har jag kommit till slutsatsen, att jag och min häst har behövt ta det lugnt och bara vara ett par dagar nu när värmen kom ganska fort.

Mvh

IngelaH
Doktorand i kvalificerat svammel, för det mesta tydligen. :rofl:

Men finns det nåt underbarare än att rida på kvällen i 20 värmande grader, solnedgång och kvittrande fåglar överallt?
Det är magiskt! :love:

vi skippade ridningen idag eftersom hästarna blev svettiga bara av att stå. vi spolade av dem och ställde dem i stallet en stund medan de åt i stället.

känns bra att det ska bli 25-30 grader på lördag, då ska vi tävla :crazy:

Tack till er som svarade mig.:bow: Har varit och ridit nu och det gick bra, det fläktade lite och var inte gassande sol, men visst blev hästen och jag lite svettiga.

Jag själv mår dåligt av värmen och hästen är väl inte värts pigg heller. Så det blir på kvällen som vi rider. Eller tidig morgon om jag orkar ta mig upp, vänder gärna på dygnet på sommaren.

Tränade kl. 20:00. Ganska skönt och svalt då. Jobbigast var bara att jag missade bussen och fick gå 8 km i vägkanten till stallet. Folk tutade och solen låg på rejält... Men det var bara jag som fick lida av värmen, för när jag tränade hästen var det rätt svalt... :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 655
Senast: Ratax
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 163
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31