Har ni sett detta !!

martha

Trådstartare
Angående transporter av djur
071113 kl 15.14

Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en ekonomisk verksamhet. Vi informerar härmed om detta och även de bestämmelser som funnits sedan tidigare från olika myndigheter.
För att yrkesmässigt transportera djur skall Du vara registrerad som djurtransportör hos Jordbruksverket. Se länken nedan till Jordbruksverket för att registrera dig som transportör.
Detta har varit en bestämmelse i många år. En del professionella tränare och även en del amatörer är registrerade och är därmed "laglydiga". Många finns dock inte med på de listor som Jordbruksverket har på sin hemsida. Detta kan bero på att man anlitar andra transportörer eller har transportdelen i annat bolag än träningsverksamheten.
Hur är det i Din verksamhet?

Fr.o.m. 2008 kommer det därutöver att ställas krav på att föraren och medföljande skötare av djuren har genomgått godkänd utbildning och examination; ett s.k. kompetensbevis skall kunna uppvisas. Detta är ett beslut från EU. Vi samarbetar med Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA, i utbildningsfrågan. TYA är i dagsläget den enda godkända utbildaren och examinatorn. Kursen kommer att bli en dag för dem som endast avser att transportera häst i sin verksamhet.

Naturligtvis hinner inte alla få denna utbildning innan 2008 men Du kan göra en intresseanmälan redan nu för de i Ditt företag som behöver gå kurs och uppvisa anmälan vid en eventuell kontroll på vägarna. Detta skall endast vara en tillfällig lösning för 2008. TYA kommer att ha ett antal kurstillfällen under 2007 och 2008 för att täcka in behovet. STC kommer fortlöpande att informera via sin hemsida och det kommer också att finnas information på TYA:s hemsida.
Första kursen kommer att hållas i Malmö den 26/11. Det går bra att anmäla via länken nedan till Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA.

Förutom ovanstående skall man även ha ett trafiktillstånd från Länsstyrelsen i det fall transporter utförs enligt Vägverkets definition om yrkesmässig trafik. Trafiktillstånd krävs endast av den ansvarige för företaget, ej skötare eller chaufförer. Du kan läsa mer om du klickar på länken nedan till Vägverket.

Det är alltså många tillstånd/kurser etc. som skall uppfyllas för att få transportera djur i en ekonomisk verksamhet. Vi vet att kontrollen från polis och andra myndigheter i vissa länder är mycket mer omfattande än i Sverige, och rekommenderar därför alla som skall transportera häst utanför landets gränser snarast möjligt ser över sina tillstånd.

Svenska Travsportens Centralförbund
Stig Hägglund
Veterinäravdelningen
Tfn 08-627 20 87


Jordbruksverket - registrering som djurtransportör

Vägverket - Trafiktillstånd

Transportfackens Yrkes-och arbetsmiljönämnd, TYA - anmälan kurser.
 
Sv: Har ni sett detta !!

Ska alltså alla skaffa dessa licenser osv. nu? Dottern har företag- jag, hennes sambo och min make är inte anställda men det är alltid någon av oss som kör......
 
Sv: Har ni sett detta !!

Hur många tillstånd ska det krävas för att träna travare? Tillständ för hästhållning från kommunen - fodertillverkaretillstånd - licens från STC med tillhörande kontroll av stallet - och nu det här; transporttillstånd. Det är nog inte underligt att så många lägger av med travet! Jag tycker det är konstigt att någon håller på som amatör idag.

En som funderar på att lämna in licensen till årsskiftet
 
Sv: Har ni sett detta !!

Fast detta gäller väl inte endast travet. Däremot är ju många amatörer momsregistrerade utan för dens skull driva "företag"
 
Sv: Har ni sett detta !!

Nej, men många som har travare har ju "dom" i ett bolag utan att för dens skull "driva företag" . Få har ju travaren privat.
Sen är ju detta inget som STC har hittat på utan EU och det gäller ju naturligtvis även alla andra som transporterar djur.
 
Sv: Har ni sett detta !!

Angående transporter av djur
071113 kl 15.14

För att yrkesmässigt transportera djur skall Du vara registrerad som djurtransportör hos Jordbruksverket. En del professionella tränare och även en del amatörer är registrerade och är därmed "laglydiga".

De flesta som har hästar yrkesmässigt är de som har trav- resp galopphästar. Så fort man har hästarna i ett bolag så är det yrkesmässigt och då gäller ovanstående. Många amatörer är då yrkesmässiga.

Jag har inte påstått att STC står bakom detta. Jag tycker bara att det är många lagar och regler som en travhästamatör måste stå under som inte andra hästägare behöver rätta sig efter. T ex detta och att man måste ha tillstånd från miljö och hälsa så fort man har dina travare i ett bolag, oavsett antal hästar.
 
Sv: Har ni sett detta !!

Det är väl MÅNGA andra hästägare än just travhästägare som har sina hästar i någon form av företag, väldigt många som föder upp hästar t.ex... Oavsett om det handlar om fjordingar, gotlandsruss eller travhästar.

PÅ Jordbruksverkets webplats står det att den som "regelbundet kör dina egna djur i ett företag" kommer behöva detta tillstånd. Frågan är bara - VAD räknas som "regelbundet"? Var går gränsen?
 
Sv: Har ni sett detta !!

Vi var tvugna att ha intyg och visa upp vår trailer i Italien. Det var tränaren som stod som ansvarig och vi andra fick köra. Så uppfattade vi det.
Jag tycker det är bra. Händer det en olycka är det bra om chaffören kan häst, och vet hur den ska hanteras.
gulan
 
Sv: Har ni sett detta !!

Ekonomisk verksamhet, annat ord för företag?

Skatteverket har i flera skrivelser utvecklat sin tolkning av begreppet ekonomisk verksamhet. Eftersom begreppet främst har ekonomisk bäring, är det naturligt att titta på Skatteverkets uppfattning. Klart är dock att det inte enbart är själva transporten i sig som kan utgöra en ekonomisk verksamhet, utan också den verksamhet som transporten har samband med. Djurskyddsmyndigheten anser dock att man inte bör vara allt för vid när man sätter gränserna för vad som ska räknas som en särskild verksamhet; om ett bolag som bedriver jordbruk samtidigt äger en ren sällskapshäst bör detta ses som två verksamheter, och då bör hållandet av sällskapshästen som utgångspunkt inte anses som en ekonomisk verksamhet.

Läs mer på: http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3925
 
Sv: Har ni sett detta !!

Det är väl MÅNGA andra hästägare än just travhästägare som har sina hästar i någon form av företag, väldigt många som föder upp hästar t.ex... Oavsett om det handlar om fjordingar, gotlandsruss eller travhästar.

PÅ Jordbruksverkets webplats står det att den som "regelbundet kör dina egna djur i ett företag" kommer behöva detta tillstånd. Frågan är bara - VAD räknas som "regelbundet"? Var går gränsen?

Självklart är det så att många andra än travhästägare har sina hästar i ett företag. Men har inte skatteverket blivit hårdare på vad som är företag med häst? Verksamheten ska ju drivas i vinstsyfte och får väl inte gå med förlust i mer än tre år. Är inte det svårt om man har hästen som hobby (liknande amatörtränare i travet eller galoppen) i de andra hästsportgrenarna?
 
Sv: Har ni sett detta !!

Vad jag tycker är konstigt är att om man har hästen i företag måste det visas upp att man kan köra transport för att få förflytta hästen medan sen är det ok att en annan hästägare kan hänga på sitt hästsläp och köra utan att ens ha visat upp att man behärskar att köra en släpvagn efter bilen. Det finns många som inte ens kan backa sitt transport.

Fram för hårdare regler för ALLA som ska ut och köra sin häst på vägarna!
 
Sv: Har ni sett detta !!

KL

vad som intresserar mig är hur de ska kontrollera att reglerna efterföljs och vad konsekvenserna kommer bli om de inte gör det?

Ska de gå runt på travtävlingar och knacka dörr och be att få se ett "diplom" från kursen? Hur vet de då vem som kört? vilken transport de kört i?

Om de besöker en i hemmet. Hur vet de att man transporterar hästen? Hur vet de vem som kör om det händer?

Tycker det här låter lite som att ett gäng gubbar i mitten av europa försöker ragga stöd från alla djurvänner, fast de egentligen inte alls vet vad de ställer till med för alla.

Oj va ilsk jag blev.. va jag inte när jag börja skriva :angel:
 
Sv: Har ni sett detta !!

Jag tillhör en av dem som förfasas över de bilder men ibland ser på TV och i tidningar om plågsamma djurtransporter och välkomnar att man försöker göra något åt dessa. Men sedan kan man ju ifrågasätta om detta är rätt metod, en sådan diskussion är väl aldrig fel. Men att säga att de fattar ingenting i EU och detta är bara för att krångla till saker för stackars travtränare bär mig emot när jag förstår att syftet med bestämmelserna är att skydda djuren.

Knapplån, menade jag
 
Sv: Har ni sett detta !!

Vet ni inte vid det här laget att jag alltid skriver direkt ur huvudet och det är inget jag kan ansvara för? :p

Vad jag menade med mitt inlägg (för att försöka förtydliga det lite iaf) är att dessa regler antagligen är just menade för t.ex. slakttransporter och andra långväga djurtransporter. Men den påverkar desto fler andra personer.

Men men till det jag skrev om hur kontrollerna ska ske och vilka konsekvenser regelbrott kommer få.. Är det ingen som vet?

/Sanna - som verkligen inte har nån lust att gå nån kurs
 
Sv: Har ni sett detta !!

Vet ni inte vid det här laget att jag alltid skriver direkt ur huvudet och det är inget jag kan ansvara för? :p

Vad jag menade med mitt inlägg (för att försöka förtydliga det lite iaf) är att dessa regler antagligen är just menade för t.ex. slakttransporter och andra långväga djurtransporter. Men den påverkar desto fler andra personer.

Men men till det jag skrev om hur kontrollerna ska ske och vilka konsekvenser regelbrott kommer få.. Är det ingen som vet?

/Sanna - som verkligen inte har nån lust att gå nån kurs

Hihi, det är ju sådana inlägg som är roligast!

Jag förstår vad du menar och jag menade inte att rikta mitt inlägg till bara dig.

Saxat från travnet.se (en förträfflig travsajt som jag ofta läser ;))
Vad innebär det för dem som inte följer förändringarna?

- Det finns ingen kontrollapparat för detta ännu i Sverige. Vi måste i alla fall informera om vilka regler som gäller. Dessutom vill vi poängtera vikten av att alla som ska transportera hästar utomlands bör se till att skaffa de blanketter och utbildningar som behövs. Detta då olika länder tolkar besluten på olika sätt. Det gäller både amatörer och proffstränare, avslutar Stig Hägglund.
 

Liknande trådar

Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 746
Senast: Natasja
·
R
Trav Policy för god hästhållning STC:s styrelse har antagit en policy för god hästhållning som finns publicerad i sin helhet nedan och...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp