Nya direktiv från STC

Sv: Nya direktiv från STC

Jag har företag, men jag tycker ändå inte att det ser ut att vara klara direktiv på att jag ska gå kursen.

Eller ska jag låta mamma köra bilen, hon har ju inget företag... :angel:
 
Sv: Nya direktiv från STC

Här är det också företag, men gå med vinst utslaget på ett helt år med alla utgifter....... Inte ännu
 
Sv: Nya direktiv från STC

Ny uppdatering:

Fortfarande oklarheter kring transportförordningen
080208 kl 10.15

De stora hästsportorganisationerna hade den 7 februari ett möte med Jordbruksverket för att diskutera och försöka finna en lösning på den uppkomna situationen. Det råder idag stora oklarheter kring vilka som skall registrera sig som transportörer och genomgå kurs med examination. Mötet avhandlades i en positiv anda. Alla kunde konstatera att vi inte har några egentliga stora djurskyddsproblem kopplade till den verksamhet som vi bedriver. Den förordning som EU presenterat är gällande i alla medlemsstater oavsett om djurskyddsproblem föreligger eller inte.
Vi kunde inte vid detta möte hitta gränsdragningarna för vilka som förordningen skall omfatta. Vi har tidigare tillsammans med Djurskyddsmyndigheten försökt att finna en lösning på dessa gränsdragningar utan framgång. Det beslutades om ett nytt möte den 20 februari och förhoppningsvis kommer vi då närmare en lösning.

Vår uppmaning och tolkning av förordningen är som tidigare; endast den som mot betalning transporterar andras djur omfattas av förordningen.

Detta är STC:s tolkning i dagsläget. Myndigheten har inte presenterat någon kort precis definition utan hänvisar till sin hemsida, www.sjv.se.

Än så länge ser jag inte någon anledning att gå någon kurs även om jag har mina halva hästar :p i företaget.
 
Sv: Nya direktiv från STC

Problemet är ju dessutom att det verkar bli olika svar beroende på vilken handläggare på SJV som får frågan...
 
Sv: Nya direktiv från STC

Problemet är ju dessutom att det verkar bli olika svar beroende på vilken handläggare på SJV som får frågan...


Precis, därför väljer jag att avvakta tills de är överens inbördes plus att de är överens med STC också. :idea:
 
Sv: Nya direktiv från STC

Jag har talat med ansvarig på jordbruksverket och enligt dom är det solklart.

- ALLA som bedriver verksamhet i bolagsform (oavsett om det går med vinst eller förlust)SKALL genomgå en dagskurs (kostnad c.a 2500kr) för att få transportera häst till och från tävling.

Hobbyverksamhet räknas om hästen INTE springer in mer än 30000/år

Jag har även talat med ansvarig på STC Stig Hägglund och enligt Stig är det inte klart än.

Nytt möte mellan Jordbruksv och STC den 20 / 2. För att reda ut begreppen.


Jordbruksverket stirrar blint på EU-lagen som klubbades igenom den 5:e Januari, och i nuvarande läge och förvirring är det en form av "civil olydnad" från STC´s sida.

Men blir man stoppad av Polisen i dagens läge så gäller lagen och böter utfälls.

Kompetensbeviset behövs EJ vid transporter under 65km, till veterinär och till bete. Allt enligt J.V´.

(Inom Sverige räcker det, vid en kontroll under 2008, att man visar att man är anmäld till en kurs under året)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya direktiv från STC

Du, jag vet inte hur många som ansett det solklart för du är inte den enda som pratat med alla möjlija. Jag tänker ändå inte gå nån kurs eller anmäla mig till någon förrän STC är överens med SJV.

Eftersom rekommendationerna står på STC:s sida borde man kunna få rättshjälp från STC om det skulle hända något... :idea:
 
Sv: Nya direktiv från STC

Du, jag vet inte hur många som ansett det solklart för du är inte den enda som pratat med alla möjlija. Jag tänker ändå inte gå nån kurs eller anmäla mig till någon förrän STC är överens med SJV.

Eftersom rekommendationerna står på STC:s sida borde man kunna få rättshjälp från STC om det skulle hända något... :idea:

Självklart gör var och en som man vill, men jag bara klargör vad som står i lagen.
 
Sv: Nya direktiv från STC

Frågan är bara om det är så solklart VAD som står i lagen, det verkar inte riktigt så...


Så här kortfattat.


Enligt en ny EG-förordning (EG 1/2005) måste alla som i samband med en ekonomisk verksamhet transporterar levande ryggradsdjur, fr o m 5 januari 2008, kunna visa upp ett kompetensbevis på utbildning om djurs välbefinnande under transport.
 
Sv: Nya direktiv från STC

Och eftersom det inte finns några klara riktlinjer för VAD som är en ekonomisk verksamhet så är det inte så solklart vilka som berörs.
Det är DETTA man förhandlar om...
 
Sv: Nya direktiv från STC

Yupp :)

Jag skulle kunna berätta hur det är.

Men eftersom jag är rädd att bli varnad igen, så avstår jag. Bäst att bara hålla sig till popcornen, då är man på säkra sidan.

/Surast i stan
 
Sv: Nya direktiv från STC

Yupp :)

Jag skulle kunna berätta hur det är.

Men eftersom jag är rädd att bli varnad igen, så avstår jag. Bäst att bara hålla sig till popcornen, då är man på säkra sidan.

/Surast i stan

Det är lätt att vara märkvärdig på andra sidan....


Men inte ens du är ju klar, men du kan ju inte ensam fälla egs regler ??
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Vänta innan du går kursen! Det är inte glasklart att ALLA hästverksamma måste ha kompetensbevis! saxat från STCs hemsida: Svenska...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: Fille
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: Mehl
·
Hästmänniskan Hur i hela friden ska detta fungera? saxar från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3917 Den 5...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp