Har ni varit hos osteopat?

Hur gick det till?
Vad gjorde den vi var hos?
Hur lång tid tog det?
Min morbror är och jag har varit hos en del.

Börjar med med att stå i trosor och bh (några tycker det är helt okej med att ha byxorna kvar på under behandling om det är byxor som är lätta att flytta på) och osteopaten kollar bakifrån från nacken ner till höfterna tror jag, ibland lufta någon ben, flytta någon arm och eller röra huvudet.

Sedan blir det att lägga sig på bänken, föst på mage och sedan rygg. Där du inte blir behandlas för tillfället brukar det läggas en handduk.

Hur själva behandling utförs kan skilja en del en del "trycker" med fingrarna olika mycket och andra knäcker en hel del och vissa kör med laser eller chockvåger som tillägg. Laser och chockvåger ingår inte i utbildningen utan något just dom utövarna har läst om efteråt.

Har aldrig varit på behandling över 45 min förutom på elevbehandling som varit längre då eleverna ska konsultera med läraren då och då under behandling.
 
Min morbror är och jag har varit hos en del.

Börjar med med att stå i trosor och bh (några tycker det är helt okej med att ha byxorna kvar på under behandling om det är byxor som är lätta att flytta på) och osteopaten kollar bakifrån från nacken ner till höfterna tror jag, ibland lufta någon ben, flytta någon arm och eller röra huvudet.

Sedan blir det att lägga sig på bänken, föst på mage och sedan rygg. Där du inte blir behandlas för tillfället brukar det läggas en handduk.

Hur själva behandling utförs kan skilja en del en del "trycker" med fingrarna olika mycket och andra knäcker en hel del och vissa kör med laser eller chockvåger som tillägg. Laser och chockvåger ingår inte i utbildningen utan något just dom utövarna har läst om efteråt.

Har aldrig varit på behandling över 45 min förutom på elevbehandling som varit längre då eleverna ska konsultera med läraren då och då under behandling.
Tycker du att det har hjälpt med de behandlingar du fått? Har det varit värt det?
 
Jag fick också börja med att stå och gå i underkläderna.
Sedan fick jag ligga på en brits och blev "klämd" på. Jag minns inte hur lång tid jag var där men kanske 45 min.

Jag hade haft problem med min rygg i många år och gått till både kiropraktor och naprapat, behandlingar som kanske hjälpte för stunden men inte i längden. Osteopaten föreslog yoga, att det skulle vara bra för min kropp, började med det och har inte haft ont sedan dess.
 
Tycker du att det har hjälpt med de behandlingar du fått? Har det varit värt det?
Absolut att det varit värt det och hjälpt mina problem, att det kommer tillbaka beror bara på att jag slarvar med träningen och alltid haft jobb som inte är det bästa för kroppen.

Att jag bytt en del beror på att 2 har flyttat, 1 för att jag bytte jobb och blev omväg för mig och liknande.
 
Det har hjälpt mig :)
Inga konstigheter, osteopaten kollar hur man ser ut, kollar lite rörlighet och försöker få det jämnare än innan.
 
Hur gick det till?
Vad gjorde den vi var hos?
Hur lång tid tog det?

Japp hos 2 olika (pga att jag nu jobbar så det är nämre till nr2 )

Hur gick det till? Nr 1 fick jag ta av mig till underkläder men inte hos nr 2, sen kollade de om jag var sned, kroppshållning, rörlighet osv. Svårt att förklara vad de exakt gör men töjningar, klämmer /trycker på vissa ställen och även "knäckt" men inte så mkt som en kiropraktor. Även fått med mig övningar hem (av nr 2) för att det onda inte ska komma tillbaka.

Hur lång tid tog det?
Ca 30-45 minuter.

Och jag har testat det mesta efter ett "ryggskott" eller vad nu var det, för läkaren sa att jag var för ung (43 år) för det och att det var en muskelinflammation i ryggen. Fick anti-inflammatorisk + smärtstillande och efter 2 månader även kortisonspruta i höften.
Sjukgymnasten sa ryggskott...
Efter det även gått till naparapat (ansluten via sjukvården), kiropraktor, massage - och gjort allt de rekommenderat.
Men hade ändå en viss smärta kvar, inte i ryggen utan utsida höft.
Efter besök hos Osteopat nr 1 försvann det helt i ett halvår sen smyger det sig tillbaka. Och det är när jag tränar för dåligt/sällan (bl.a. yoga) i kombination med mitt kontorsarbete... så därför får jag gå tillbaka ibland.
 
Jag har gått hos massör förut och det har hjälpt tillfälligt, så får se vad som händer idag
 
Jag har gått hos massör förut och det har hjälpt tillfälligt, så får se vad som händer idag
Jag går till en osteopat varje halvår ungefär. Jag tycker det fungerar. Jag är lång och smal och dessa behandlingar gör att jag slipper ha ont i ländryggen.

Min osteopat är utbildad i Storbritannien. Där och tex i Danmark är osteopat utbildning på högskolenivå och finansierad av staten. Det finns en del forskning (mest internationell) för den som vill förkovra sig i ämnet.

Jag tänker att man skall vara kritisk till all slags behandling och våga ställa frågor. Känns det inte bra bör man avstå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har de senaste 25 åren lidit av spänningshuvudvärk och spända musklar och nu blir det värre och värre. Så dags att försöka få...
Svar
15
· Visningar
556
Senast: grodan21
·
  • Artikel
Hästnyheter "Psykisk misshandel”. Så beskriver en tidigare anställd sitt arbete hos den anklagade elitryttaren. För Hippson berättar hon om...
Svar
5
· Visningar
1 123
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp