Spänningshuvudvärk

grodan21

Trådstartare
Jag har de senaste 25 åren lidit av spänningshuvudvärk och spända musklar och nu blir det värre och värre. Så dags att försöka få kroppen att må bättre! Om kroppen mår så här nu, hur kommer den må om tjugo fyrto år? Vilka är er bästa tips för att stärka kroppen och förebygga spänningshuvudvärk och spända muskler? Går hos naprapat/osteopat när det behövs, men det hjälper mest i stunden.
 
MediYoga är mitt tips. Det går dessutom att få inom högkostnadsskyddet då det erbjuds av vården på många ställen.
 
Jag har de senaste 25 åren lidit av spänningshuvudvärk och spända musklar och nu blir det värre och värre. Så dags att försöka få kroppen att må bättre! Om kroppen mår så här nu, hur kommer den må om tjugo fyrto år? Vilka är er bästa tips för att stärka kroppen och förebygga spänningshuvudvärk och spända muskler? Går hos naprapat/osteopat när det behövs, men det hjälper mest i stunden.
Får du inte några övningar av naprapaten/osteopaten? Annars kanske det är något att fråga efter :) ?
 
Det som hjälper bäst för mig är regelbunden konditionsträning med ordentlig stretch av nacke och axlar medan musklerna är varma. Bettskena från tandläkare är också ett hett tips. Det kostar en slant men gör stor skillnad.
Bettskena har jag haft i över fyra år, men jag är ganska bra på att bita ihop käkarna ändå :o jag fick dock min via frisktandvårdsavtalet :)
 
Störst hjälp har jag fått av lätt styrketräning med yoga som ordentlig stretch efteråt. Sen går jag till en massör som punktbehandlar och jobbar med lätt tryck samt träffar naprapat regelbundet för att få musklerna mer avslappnade och få bort de värsta knutorna.

Sen är det såklart viktigt att jobba med stress och dåliga arbetsställningar/sovställningar, någon grundorsak finns det ju till att musklerna är så pass spända att man får spänningshuvudvärk ofta.
 
Jag har de senaste 25 åren lidit av spänningshuvudvärk och spända musklar och nu blir det värre och värre. Så dags att försöka få kroppen att må bättre! Om kroppen mår så här nu, hur kommer den må om tjugo fyrto år? Vilka är er bästa tips för att stärka kroppen och förebygga spänningshuvudvärk och spända muskler? Går hos naprapat/osteopat när det behövs, men det hjälper mest i stunden.

Jag har stora problem med spänningar/låsningar i överkroppen (speciellt nacke-axlar). Det har blivit oändligt mycket bättre sedan jag började träna. Vår gymägare i byn är massör också så jag bad henne om ett program anpassat efter mina besvär och det har verkligen fungerat.
 
Störst hjälp har jag fått av lätt styrketräning med yoga som ordentlig stretch efteråt. Sen går jag till en massör som punktbehandlar och jobbar med lätt tryck samt träffar naprapat regelbundet för att få musklerna mer avslappnade och få bort de värsta knutorna.

Sen är det såklart viktigt att jobba med stress och dåliga arbetsställningar/sovställningar, någon grundorsak finns det ju till att musklerna är så pass spända att man får spänningshuvudvärk ofta.
Jag har haft problem med spänningshuvudvärk sedan mellanstadiet :meh: tror att all stress sätter sig i kroppen på mig, det är väldigt svårt att undvika all typ av stress :meh:
 
Jag har haft problem med spänningshuvudvärk sedan mellanstadiet :meh: tror att all stress sätter sig i kroppen på mig, det är väldigt svårt att undvika all typ av stress :meh:
Jag har all förståelse, har själv migrän och spänningshuvudvärk sen barnsben och stress är en av de främsta orsakerna till både min migrän och spänningshuvudvärk.

Fördelen med att träna på regelbunden basis är att det blir en form av stresshantering, vilket gör det lättare att hantera. :up:
 
Jag har de senaste 25 åren lidit av spänningshuvudvärk och spända musklar och nu blir det värre och värre. Så dags att försöka få kroppen att må bättre! Om kroppen mår så här nu, hur kommer den må om tjugo fyrto år? Vilka är er bästa tips för att stärka kroppen och förebygga spänningshuvudvärk och spända muskler? Går hos naprapat/osteopat när det behövs, men det hjälper mest i stunden.
Bor med en kiro. Så jag har inte huvudvärk när han fixar mig. Men om han är borta eller för att förlänga tiden mellan behandling så använder jag gärna massagepistol. Fick den för någon månad sen. Och den är så mkt mer kraftfull och går mer på djupet än min sån där shiatsumassage-maskin. Men även shiatsumaskinen ger ändå effekt på mig.

I övrigt är det väl träning, kroppsmedvetenhet, god hållning, bra arbetsställning och se till att andas ordentligt och slappna av.
 
Bor med en kiro. Så jag har inte huvudvärk när han fixar mig. Men om han är borta eller för att förlänga tiden mellan behandling så använder jag gärna massagepistol. Fick den för någon månad sen. Och den är så mkt mer kraftfull och går mer på djupet än min sån där shiatsumassage-maskin. Men även shiatsumaskinen ger ändå effekt på mig.

I övrigt är det väl träning, kroppsmedvetenhet, god hållning, bra arbetsställning och se till att andas ordentligt och slappna av.
Har en massagepistol här hemma, men just nu är det mellan skulderbladen som orsakar mest obehag, den går inte att komma åt själv. :( har maxat friskvårdsbidraget från jobbet på osteopatbehndling :down:
 
För mig hjälper basal kroppskännedom mycket, jag hittar bättre och bättre rörelser och andning i hela min vardag. Att sänka stressnivån, jag går hos psykolog. Bra kiro eller liknande. Utöver det hade jag velat hitta tid och ro till mer lätt träning och yoga men allt det andra och resten av livet tar lite för mycket. Någonstans ska man ju börja. Men några bra yogapass har jag att ta till när det är som värst samt en massagekudde och en liten typ korkboll från Stadium är guld att häva kaosdagar.
 
Jag har de senaste 25 åren lidit av spänningshuvudvärk och spända musklar och nu blir det värre och värre. Så dags att försöka få kroppen att må bättre! Om kroppen mår så här nu, hur kommer den må om tjugo fyrto år? Vilka är er bästa tips för att stärka kroppen och förebygga spänningshuvudvärk och spända muskler? Går hos naprapat/osteopat när det behövs, men det hjälper mest i stunden.
Styrketräning i kombination med medicinsk yoga. Samt hjälp av vården med förebyggande medicinering samt psykoterapi för att minska stress och ångest.
 
Har en massagepistol här hemma, men just nu är det mellan skulderbladen som orsakar mest obehag, den går inte att komma åt själv. :( har maxat friskvårdsbidraget från jobbet på osteopatbehndling :down:
Åh, vad synd! Den jag har går att nå med själv. Iofs är jag överrörlig och kanske når mer än normalt. Men jag vet folk som kilat fast såna mellan ryggkuddar i soffan tex när man inte når själv. Kanske går det att sätta fast din med på ngt sätt?

Har du provat sån ryggrulle i trä?
Sambon/kiro har en sån till dig själv IOM att ingen behandlar honom. 😅
Jag har snott den till främst bröstryggen någon gång för att få bort låsningar.
Har du låsningar i bröstryggen blir det ju så att det sprider sig uppåt så att säga. Man får ju ofta problem med hållning, nacke och huvudvärk då.

Du kanske kan försöka checka av att du andas korrekt, djupt och inte så ytligt med. Blir ju lätt så att ytlig andning ger låsningar i bröstryggen och tvärtom.
 
För mig hjälper basal kroppskännedom mycket, jag hittar bättre och bättre rörelser och andning i hela min vardag. Att sänka stressnivån, jag går hos psykolog. Bra kiro eller liknande. Utöver det hade jag velat hitta tid och ro till mer lätt träning och yoga men allt det andra och resten av livet tar lite för mycket. Någonstans ska man ju börja. Men några bra yogapass har jag att ta till när det är som värst samt en massagekudde och en liten typ korkboll från Stadium är guld att häva kaosdagar.
Jag hade samtalskontakt på VC, men hen tyckte att det var bäst att avsluta kontakten när jag hade som stressigast på jobbet och mådde dåligt pga det. Så jag inte skulle behöva stressa över våra samtal :meh: Det är just detta med att få till träning i vardag är så svårt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 168
Senast: __sofia__
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 711
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 571
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
9 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp