Bukefalos 28 år!

Har ni varit otrogna någon gång?

Intressant att läsa era tankar!

Jag har gjort tveksamma val när jag varit en "thing" med någon, men som sagt inte i ett förhållande. Som singel har jag alltid svårt att föreställa mig att jag skulle vilja binda mig till en enda person, men som kär har det alltid fallit sig väldigt naturligt sedan.

Vart tycker ni gränsen går för otrohet då? Jag tänker att det är en gråzon, och att det finns beteenden som inte är okej även om det kanske inte skulle klassas som otrohet. Men för att du skulle kunna säga: "jag har varit otrogen", eller "min partner har varit otrogen mot mig". Vad skulle ha hänt då?
 
Ja, men relationen var kaosartad med exet och det var svårt att se vart gränserna gick. Vi var rätt unga också. Exet tog det med en klackspark då han inte ansåg det som otrohet då det var en tjej. Så det kassa förhållandet fortsatte några år till.
 
Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte verkar se åt andra kvinnor alls, ändå inte lyckas tygla sig i en situation då en vacker kvinna tar hans händer och placerar på sin kropp. Jag förundrades över hur någon kan bli så upphetsad att hjärnan helt enkelt checkar ut. Dock misstänker jag att det är en aningens ovanlig situation, att någon verkligen vill vara sin partner trogen men att det är just lusten som inte går att kontrollera, och därefter får världens ågren. Jag gissar att det oftast är andra känslor som driver en.

Jag ska tillägga att jag själv inte anser att otrohet behöver vara relationens undergång, och jag har min skepticism mot monogami också. Så det är inte alls så att jag dömer. Det finns många sätt man kan göra sin partner orätt och jag tycker att just otrohet har fått lite väl mycket kraft. Men med det sagt så har jag aldrig varit otrogen själv, eller ens haft lusten, så jag har lite svårt att förstå mig på hur det kan ske.

Har du varit otrogen någon gång? Vad hände då? Jag är som sagt nyfiken, och inte alls här för att döma, och jag hoppas att andra som väljer att skriva i tråden tänker likadant.
Nope, aldrig.
 
Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte verkar se åt andra kvinnor alls, ändå inte lyckas tygla sig i en situation då en vacker kvinna tar hans händer och placerar på sin kropp. Jag förundrades över hur någon kan bli så upphetsad att hjärnan helt enkelt checkar ut. Dock misstänker jag att det är en aningens ovanlig situation, att någon verkligen vill vara sin partner trogen men att det är just lusten som inte går att kontrollera, och därefter får världens ågren. Jag gissar att det oftast är andra känslor som driver en.

Jag ska tillägga att jag själv inte anser att otrohet behöver vara relationens undergång, och jag har min skepticism mot monogami också. Så det är inte alls så att jag dömer. Det finns många sätt man kan göra sin partner orätt och jag tycker att just otrohet har fått lite väl mycket kraft. Men med det sagt så har jag aldrig varit otrogen själv, eller ens haft lusten, så jag har lite svårt att förstå mig på hur det kan ske.

Har du varit otrogen någon gång? Vad hände då? Jag är som sagt nyfiken, och inte alls här för att döma, och jag hoppas att andra som väljer att skriva i tråden tänker likadant.
Jag tror att otrohet ofta inte främst handlar om sex på det sättet du beskriver. Jag tror att det ofta handlar om att man inte känner sig tillräckligt sedd eller bekräftad i sin relation, man känner inte tillräckligt med samhörighet med sin partner och söker dessa saker på annat håll. I andra fall kan det vara så att man behöver en väg ut ur förhållandet och en affär kan hjälpa till att öppna den dörren.

Jag lyssnade på programmet P3 Hemligheter där en sexolog resonerade kring otrohet. Enligt honom kunde det också bero på att man är rädd att komma sin partner för nära och att bli älskad och att man därför undviker att satsa fullt ut på relationen utan istället skapar distans genom att vara otrogen.

Jag har inte heller haft något behov av att vara otrogen men kan absolut se att andra kan ha det behovet, kanske till stor del beroende på hur man är som person, exempelvis som jag beskriver ovan.
 
Senast ändrad:
Exet tog det med en klackspark då han inte ansåg det som otrohet då det var en tjej.

Uuugh, been there. Jag har respekt för att otrohet kan kännas olika om ens partner ligger med någon som har samma eller motsatt kön som en själv, men att ta det med en klackspark och inte anse det som otrohet.. får mig att känna att min partner inte tar min sexualitet på allvar. Att sex mellan två kvinnor bara är "sexigt och kul" men inget hot mot honom. Han skulle bara veta. En man med så unken syn på min sexualitet hade jag aldrig involverat mig med idag.
 
Uuugh, been there. Jag har respekt för att otrohet kan kännas olika om ens partner ligger med någon som har samma eller motsatt kön som en själv, men att ta det med en klackspark och inte anse det som otrohet.. får mig att känna att min partner inte tar min sexualitet på allvar. Att sex mellan två kvinnor bara är "sexigt och kul" men inget hot mot honom. Han skulle bara veta. En man med så unken syn på min sexualitet hade jag aldrig involverat mig med idag.
På den tiden tog jag inte mig själv eller min sexualitet på allvar heller, så då tyckte jag nog som exet. Nu ser jag det dock annorlunda.
 
Jag har haft ett kortare känslomässigt överlapp mellan två partners. Relationen var redan över på de flesta plan med den första, och jag låg inte med nån av dom under den tiden, men nog räknas det väl som otrohet. Det är inget jag är stolt över men heller inget jag direkt skäms för. Känner lite att shit happens, life happens, jag blev blixtkär i en annan och det har hänt många innan och efter mig. Jag hade inte klandrat honom om rollerna varit ombytta.
(Jag ser mig också som monogram eftersom att jag inte är intresserad av nån annan konstellation än tvåsamheten).

Vart tycker ni gränsen går för otrohet då? Jag tänker att det är en gråzon, och att det finns beteenden som inte är okej även om det kanske inte skulle klassas som otrohet. Men för att du skulle kunna säga: "jag har varit otrogen", eller "min partner har varit otrogen mot mig". Vad skulle ha hänt då?
Generellt sett: när man gått över gränser man har stolpat upp i relationen.
 
På den tiden tog jag inte mig själv eller min sexualitet på allvar heller, så då tyckte jag nog som exet. Nu ser jag det dock annorlunda.

Nej det var andra tider förr, även för mig. Minns hur jag kunde hångla med tjejkompisar och det betydde ju ingenting, eftersom det var tjejer. Även sex var ju "bara experimentellt" och när vi pratade om hur många man haft sex med så räknade jag inte med tjejerna eftersom de "inte räknades". Måste ju vara penetrerande sex för att räknas :up: :crazy:
 
Jag har varit otrogen och jag har varit den någon var otrogen med (både medvetet och omedvetet). Sen jag börjat prata med personer jag inlett förhållande med om vad jag förväntar mig, vad hen förväntar sig, vad som är ok, vad som inte är ok osv så har jag däremot inte gjort det. Nu har jag ett förhållande som är flexiblare än vad de flesta tidigare har varit vilket passar mig mycket bättre.

Första gången jag var otrogen mot någon så var det mot en kille som en dag sa att han fått jobb utomlands, skulle flytta om en vecka och förutsatte att vi skulle ha ett distansförhållande. Jag hann inte landa i vad jag ville innan han försvann, bestämde mig för att göra slut nästa gång han var i landet igen men hann ha sex med en kompis innan det skedde. Det är ingenting jag hade jättedåligt samvete för då och verkligen ingenting jag skäms för nu.
 
Nej det var andra tider förr, även för mig. Minns hur jag kunde hångla med tjejkompisar och det betydde ju ingenting, eftersom det var tjejer. Även sex var ju "bara experimentellt" och när vi pratade om hur många man haft sex med så räknade jag inte med tjejerna eftersom de "inte räknades". Måste ju vara penetrerande sex för att räknas :up: :crazy:
Det är ett under att man tillslut kom till insikt med sig själv. 😅
 
Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte verkar se åt andra kvinnor alls, ändå inte lyckas tygla sig i en situation då en vacker kvinna tar hans händer och placerar på sin kropp. Jag förundrades över hur någon kan bli så upphetsad att hjärnan helt enkelt checkar ut. Dock misstänker jag att det är en aningens ovanlig situation, att någon verkligen vill vara sin partner trogen men att det är just lusten som inte går att kontrollera, och därefter får världens ågren. Jag gissar att det oftast är andra känslor som driver en.

Jag ska tillägga att jag själv inte anser att otrohet behöver vara relationens undergång, och jag har min skepticism mot monogami också. Så det är inte alls så att jag dömer. Det finns många sätt man kan göra sin partner orätt och jag tycker att just otrohet har fått lite väl mycket kraft. Men med det sagt så har jag aldrig varit otrogen själv, eller ens haft lusten, så jag har lite svårt att förstå mig på hur det kan ske.

Har du varit otrogen någon gång? Vad hände då? Jag är som sagt nyfiken, och inte alls här för att döma, och jag hoppas att andra som väljer att skriva i tråden tänker likadant.

Nej.
Mitt första förhållande var med en kille som var känd för att vara otrogen mot sitt ex. Enligt utsago på fest och flertalet gånger.
Jag sa till honom när vi blev ett par att vill han vara med någon annan uppskattar jag att få höra det från honom först.
Jag sa att han får göra hur han vill men ett sms eller ett telefonsamtal kan man ju ge den man är i en relation med och han höll med.

Även haft vänner som varit otrogna men de har varit i relationer de inte trivts i. Tråkigt nog valde de att inte konfrontera sin partner utan istället söka uppmärksamhet av andra.
 
Det är ett under att man tillslut kom till insikt med sig själv. 😅

Verkligen, med tanke på under vilken tid man växte upp så är det inte konstigt att det tog lite tid. Tjej som ligger med tjej är straight och sexigt, kille som ligger med kille är äckligt och bög. Såg första minuterna av American Pie för något år sedan och var tvungen att stänga av innan ja kräktes. Tänk att man en gång i tiden tyckte att den ärkeskiten var "lite kul".
 
Mitt första förhållande var med en kille som var känd för att vara otrogen mot sitt ex. Enligt utsago på fest och flertalet gånger.

Anekdot gällande fest. Innan pandemin åkte jag och mina tjejkompisar på diverse weekends några gånger om året, innehållande mycket fest, och stötte alltid på grabbgäng som vi hängde med. Mina tjejkompisar är singlar och det blir ofta så att de vill hänga med någon kille där, så då blir det att vi och hans gäng umgås. En blandning av singlar och personer i monogama relationer. Jag tror inte att jag varit på en enda utav dessa resor utan att någon av grabbarna har varit otrogen, eller försökt vara otrogen fast misslyckats. Det är män 30-40 år, många med familj hemma och ring på fingret. Det har verkligen fått mig att känna att "alla män" är otrogna. Men dels är det väl så att det är en viss klientel som väljer att åka på dessa resor, och av sex gifta män varav fem beter sig väl så är det lätt att fokusera på den som inte gjorde det.
 
Verkligen, med tanke på under vilken tid man växte upp så är det inte konstigt att det tog lite tid. Tjej som ligger med tjej är straight och sexigt, kille som ligger med kille är äckligt och bög. Såg första minuterna av American Pie för något år sedan och var tvungen att stänga av innan ja kräktes. Tänk att man en gång i tiden tyckte att den ärkeskiten var "lite kul".
Verkligen. Vi kollade på den rätt nyss och den har inte åldrats väl. Scenen när de smygfilmar henne tex :yuck: Det positiva är väl att jag fick en heads up om att vi ändå faktiskt har kommit en bit på väg. Smygfilmning skulle inte ses som komiskt nu.
 
Vart tycker ni gränsen går för otrohet då? Jag tänker att det är en gråzon, och att det finns beteenden som inte är okej även om det kanske inte skulle klassas som otrohet. Men för att du skulle kunna säga: "jag har varit otrogen", eller "min partner har varit otrogen mot mig". Vad skulle ha hänt då?

Jag tänker att otrohet är när man gör något som går utöver den gemensamma överenskommelsen man har i relationen.

själv brukar jag tänka att så länge jag är helt bekväm med att berätta det för min man är det inom gränsen. Kan jag inte berätta är det inte okej att göra
 
Verkligen. Vi kollade på den rätt nyss och den har inte åldrats väl. Scenen när de smygfilmar henne tex :yuck: Det positiva är väl att jag fick en heads up om att vi ändå faktiskt har kommit en bit på väg. Smygfilmning skulle inte ses som komiskt nu.

Verkligen. Det är många filmer från för som jag knappt kan se längre, vanliga klassiker, men de visar hur fruktansvärt unken kvinnosyn vi växt upp med. Smygfilmningen i American Pie minns jag från min barndom att det bara var roligt, eftersom han kom i brallan och det var pinsamt för honom. Att de riggat för att filma en tjej som har sex mot sin vetskap, och hur genomvidrigt det var, tänkte man inte ens på då :( Men ja, hela filmen är riktigt äcklig.
 
Vill bara föra till protokollet att både polyamorösa personer och monogama personer kan vara otrogna, så jag förstår inte riktigt "jag är supermonogam", för det har noll och inget att göra med om du kan vara otrogen eller ej.
Du kan självfallet även vara otrogen i ett polyamoröst förhållande, du är inte otrogen för att du ligger, har utlevnad eller förhållanden med andra i den relationstypen, men du kan absolut också vara det om du gör något av det som är nämnt liksom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 369
Senast: Cattis_E
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 932
Senast: Cafer
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 420
Senast: morgaine
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
22 253
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp