Har ni vilodagar?

min vilar ungefär 3 gånger/vecka. Rider aldrig mer än 2 dagar i rad. kanske ska säga att det är en unghäst också.
 
Jo, unghästen (blir 4 år nu) rids 3 dagar i veckan och markarbetas och eller promeneras ytterligare 1-2 dagar.
Går i hagen på dagarna.
I vår blir det 4 riddagar och en markarbetsdag enligt planen, och alltså två vilodagar med enbart tillsyn och borstning. Tror hon behöver den mentala och den fysiska vilan.

Just nu, pga väder och underlag består ridningen bara av skritt promenader - så det blir en sorts vintervila för henne. Kan inte ställa av som jag tänkt innan, hon har för mycket överskottsenergi som det är, och gillar verkligen att ridas. Drar bort från stallet och vill helst inte tillbaka in på stallplan när vi kommer hem... :crazy: :love:
 
Det beror på mig själv. Det är inte alltid jag har ork att rida och jag är ingen självplågare som ger mig ut i snöstorm, spöregn etc så det brukar bli ca två vilodagar i veckan. Ibland har jag bara ridit varannan dag etc.
 
Nu förväxlar nog du mig med ngn annan men min pålle är 6 i år så han är ju unghäst... :)
 
Min får vila 1-2 dagar veckan, beroende på om jag hinner rida. Hon går då i hage och lufsar o äter.

Kram Favina :bump:
 
Uppemot en tre-fyra dagar. :crazy:
Hinner inte med honom så mycket som han förtjänar.
 
Min femåring vilar ca 2 dagar i veckan, men det kan variera lite. Vilan beror lite på hur hårt han har blivit riden under veckan.
 
Minst 1 och max 3.
Oftast 2, och då går hon bara i hagen (dagtid) eller skrittas på lång tygel en kort sväng
 
Ponnyn vilar var 5e dag (ungefär), kanhända att det blir fler "arbetsdagar" nu på vintern när han inte går så hårda pass. Halvblodet ska precis sättas igång efter en lång konvalescens, men det brukar vara samma som för ponnyn när han är igång.

Nu går de i stoora hagar med mycket att sysselsätta sig med, och när de har vilodagar så går de just bara i hagen.
Där de stod förut hade vi bara tillgång till rasthagar, och då skrittades de (uppsuttet) på "vilodagarna".
 
2-3 dgr/v lite beroende på hur min rygg är, hur underlaget är, hur hästen mår osv...
 
Jobbar var annan dag

Min unghäst (3,5) jobbar var annan dag.

Med jobbar menar jag, tömkörning, longering, markarbete vid handen, löshoppning, frihetsdressyr, markarbete över bommar, små skutt, skogspromenader med ryttare, skogspromenader med matta till fots eller vanligt tragglande på ridbanan. Det sista gör vi en gång i veckan max 20 minuter.

/Frassa
 
Jag låter min 4-åring vila 2 ibland 3dagar i veckan men då går jag ut och går med honom någon av dagarna. men han går ju självklart i hagen dom dagarna som han ej rids också!
 
i vanliga fall så vilar min häst en till två gånger i veckan.. det blir lite olika om han bara går i hagen å sen står i boxen eller om vi tar en promenad i skogen...

nu senaste tiden har han fått vila betydligt mer på grund av att jag har skadat mig.. nä jag ramlade av hästen.. inte kul... men men..

tycker iallafall inte att det är fel att dom står en eller två gånger i veckan! men självklart måste man ta hänsyn till häsen oxå! alla hästar mår inte bra av att vila extra.. å andra behöver det mer...
 
Vila behöver ju heller inte betyda "stå i boxen o stirra in i väggen".
Skritta en sväng kan också vara vila.

Det är 24 timmar på dygnet,hästen sover ca 4 timmar. det är då 20 timmar kvar som hästen har ledigt.Det är upp till en själv att bedömma om man är snäll mot hästen när man låter den vila.Om vi säger att du rider i 1 timme har den endå 19 timmar (!) att göra ingenting på och att vila på.

Nu menar inte jag att man ska rida fullt ut på hästen varje dag utan det är klart att man ska låta den ta det lugnt ibland och vila både fysiskt och mentalt.
Men istället för vila i hage eller box är en bensträckare i skogen utmärkt :)
 
Min pålla vilar helt ungefär 1 gång i veckan. Fast självklart går hon i hagen.

Sen nångång så tar vi det bara lugnt och går ut o går en runda i rask takt istället för ridning, och kanske springer lite. :)
 
Har oxå två vilodagar/vecka på hästarna. Min nya häst behöver det då hon inte är så gammal. Förra hästen hade det för att jag behövde stall vilodagar.Vilodagarna går hon bara och skrotar i hagen. :love:
 
Japp, två stycken.

Då kan jag tömköra, skritta ut, eller så rider min lillasyster min häst (lektion för mej, skritt och lite trav).
 
Min pålle har i regel en vilodag i veckan, ibland två i fall jag har inte hinner rida. Självfallet luffsar han runt i hagen på dagarna även när han vilar ...
 
1-2 dag i veckan .. då skrotar han bara i hagen.. eller skrotar kanske är fel ordval.. brallar och leker som en galning med hästkompisen :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 128
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 971
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
495
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp