Nånstans berättar ju en regnbågsflagga som en straight person har, att den straighta pekar ut något hos andra personer som den straighta vill visa att hen "accepterar". Det finns en biton av något som liknar pinkwashing där. Det är en svår fråga.
Det här tänker jag ofta på. Dels så rakt av du skriver. Men sedan (vill jag för egen del och där är jag osäker på mina tankar i enlighet med många av
@parellikusken s frågeställningar i tråden) så tänker jag att mitt största syfte hade ju såklart (vilket ju är svårt för en utomstående att veta) varit att ta ställning för HBTQ+ -rörelsen just för att den av många/samhället i stort just göra skillnad på/pekas ut. Då tänker jag på allt från NMR till den där vardagsattityden/normen.
Jag tror jag tänker att samhället i stort har ju tyvärr fortfarande i mångt o mycket (väl? Det är alla överens om va eller missar jag något här?) en tydlig "hetero och cis-norm". Så att inte försöka stötta (eller ta valfritt positivt ord) HBTQ+, för att inte göra skillnad, faller ännu lite platt i att förändra strukturerna. Eller?
Gus så rörigt. Och egentligen inte ens ett svar utan bara mina egna tankar med alldeles för många frågor till vem som.
Otroligt viktig och givande tråd
@parellikusken 
Jag känner igen dina resonemang SÅ mycket från en vän som inte är cishetero. Många svar och gilla genom tråden (såg den ju nu 10-sidor lång) förvånar mig faktiskt lite så det är en viktigt tråd. Jag vill inte komma här någon jäkla saviour men tycker det är intressant hur viktigt det kan vara att som utan för rörelsen få ha åsikter om hur ens stöd (i brist på bättre ord) ska kunna uttryckas och emottas. Jag har själv samma funderingar som
@Monkie och det är en klurig position en satt sig i. Att ha varit så oengagerad en så lång tid och sedan vilja göra rätt, att inte då råka/försöka tilltvinga sig kunskap (eller ännu värre, bli kränkt av att inte de inom rörelsen orkar utbilda just dig just då) . Det jag åtm alltid landar i är att de med kunskap inte har några som helst skyldigheter i att utbilda (gudarna ska ju veta hur många som utbildats på vägen av god vilja, och även hur många som egentligen inte ens velat lyssna utan egentligen bara är meningsmotståndare), det är var o ens uppgift att utbilda sig själv.
Därför är jag väldigt tacksam över denna tråd.