Har priserna på hästar/ponnyer gått upp?

Emma-pemma

Trådstartare
Vi tittar för tillfället på annonser för att köpa en ny ponny till min dotter. Jag blev förvånad när jag började titta på annonserna. Jag köpte själv häst för 4 år sedan, och jag upplever att prisbilden är betydligt högre idag än den var då. Stämmer det med era erfarenheter, eller tittar jag på fel ställe? Eller är det så att ponnyer generellt är dyrare än små hästar? Jag hade liksom väntat mig att de skulle kosta mindre.
 
Ja priserna har blivit högre. Jag köpt min häst för 4 år sen och idag kostar samma häst betydligt mer. Jag letade lite på halvfart i ungefär ett år innan jag köpte min. En kamrat köpte nyligen en häst och letade runt 6 månader så är lite uppdaterad om vad man begär för hästarna. Vi sökte ungefär nått liknande hästmaterial och av halvblodsmodell.

Men kanske kommer priserna att falla framåt vintern när folk börjar få ont om grovfoder och man inte på samma sätt som andra år kan köpa en häst mitt i vintern och sen ringa bonden i byn och köpa hö till den.
 
Ponnyer med meriter har ”alltid” varit oerhört mycket dyrare än små hästar.

Sen utifrån marknaden så annonserar folk ofta ut hästar och ponnyer för fantasipriser. Det landar sällan på den prislappen i slutänden för gemene säljare. ”Går det så går det” är nog nivån och resonemanget i ursprungsannonsen .
 
Senast ändrad:
Ok, tack för svar. Mackan sätter fingret på den springande punkten: Jag hade inga krav på meriter för den häst jag skulle ha själv, för det får jag själv skapa. Däremot vill jag ju att min dotter ska ha en riktigt välutbildad, snäll och lagom stor ponny, med ett temperament som passar hennes utbildningsnivå...
 
Ok, tack för svar. Mackan sätter fingret på den springande punkten: Jag hade inga krav på meriter för den häst jag skulle ha själv, för det får jag själv skapa. Däremot vill jag ju att min dotter ska ha en riktigt välutbildad, snäll och lagom stor ponny, med ett temperament som passar hennes utbildningsnivå...

en sådan kan nog vara ganska dyr, ja.
Runt hundra tusen om den är VÄLutbildad och snäll verkar inte orimligt.
 
Låga räntor = folk lånar i större utsträckning. Billigare amortering = dyrare priser. Fler än man tror lånar till hästköp :) vi är i övrigt inne i en högkonjunktur och folk blåser pengar, det kommer lägga sig i vinter sannolikt.
 
Ok, tack för svar. Mackan sätter fingret på den springande punkten: Jag hade inga krav på meriter för den häst jag skulle ha själv, för det får jag själv skapa. Däremot vill jag ju att min dotter ska ha en riktigt välutbildad, snäll och lagom stor ponny, med ett temperament som passar hennes utbildningsnivå...
Men hur gammal är dottern? Beroende på vad hon tänkt sig för ridning och hennes ålder kanske temperament är mer värdfullt än meriter på tex msv nivå?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Kjerulfia
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp