Bukefalos 28 år!

Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tips...

B

busigaankan

Hejsan! Undrar om någon har något smart knep hur jag ska göra?? Min hund brukar alltid kunna gå fint(fot) förbi de flesta andra tomter där det finns andra hundar som är lugna... men just denna tomten finns det två jobbiga hundar som var gång jag går förbi, skäller o kaxar mot min hanhund(1½år) och försöker ta sig igenom staketet... ägarna bryr sig inte alls om detta utan verkar tydligen tycka det är helt ok att dom gör så! Jack försöker ju givetvis att hoppa efter och skälla o morra efter dem...

Jag vill att han ska ignorera dom o lyssna på mig... så jag försöker få kontakt med honom genom att sätta honom eller snärta med kopplet om det inte funkar... när han går bra ger jag han beröm o när han inte lyssnar får han tillsägelse... men enligt en vän till mig som med har en hund, han tycker jag ska ignorera min hund istället o bara försöka gå... för han menar på att jag bara trissar upp min egen på det viset!

Vad anser ni...? vilket är rätt o fel o vad kan jag annars försöka göra... evigt tacksam för svar för detta är verkligen jätte jobbigt... jag tycker jag ska kunna gå vart jag vill med min hund... men jag börjar bli rädd att han kanske kommer bete sig så mot andra hundar bakom staket med snart...:confused::confused:
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

När jag passar min mammas hund brukar jag gå förbi en tomt med tre stoora hundar som skäller, hoppar och gör utfall mot staketet. Min hund kan bli lite orolig men hon drar inte i kopplet eller moppsar upp sig. Jag brukar använda hennes favoritord "godis" och bara gå, vänder hon sig och kolla så blir det godis igen tills hon inte bryr sig. Såklart har jag ibland godis med mig, men ibland glömmer jag det :p.

Jag tycker inte man ska stanna och börja trixa just vid tomten där hundarna bor. Man stimmar upp dom hundarna och ens egna hund. Skulle jag börja sätta min hund eller kräva ngn form av lydnad skulle hon bli blockerad, jag vill vara så positiv och rolig som möjligt. Min hund är en envis rottis så hon skulle nog totalignorera mig ändå.
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Min hund har äntligen lärt sej att gå förbi andra hundar oavsett beteende på ett bra lugnt sätt nu, tog sin lilla tid. Men jag gjorde så iallafall och gör fortfarande att jag säger fot helt enkelt innan han börjar.

Har han börjat koncentrera sej på den andra hunden gör jag vad som krävs för att få honom att bryta det, att få honom koncentrerad på mej igen. Brukar funka jättebra att peta på honom i sidan, vid ljumsken. Ibland får man nypa tag lite för att få honom att vakna igen och sen säger jag åt honom att gå brevid mej, att inte bry sej. Det kanske kräver att hunden kan gå fot, men det fungerar väldigt bra.

Att ignorera ett sånt beteende vet jag inte fungerar, inte på min iallafall. Det blir snabbt bara värre och värre. Jag accepterar inte någonting sånt från min hund längre. Han ska gå lugnt förbi andra helt enkelt.
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Att ignorera ett sånt beteende vet jag inte fungerar, inte på min iallafall. Det blir snabbt bara värre och värre. Jag accepterar inte någonting sånt från min hund längre. Han ska gå lugnt förbi andra helt enkelt.

Så känner ja också.. har provat med å nypa honom i nacken o pet i ljumsken med men det funkar inte alls eller rättare sagt det blir ingen särklild ändring.. han kan titta på mig i ngn sekund sen skäller hundarna på andra sidan och då är han blockad igen!
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Om du istället för att korrigera honom fysiskt eller bli arg på honom blir världens roligaste matte och börjar lattja runt med en boll, en pipleksak eller kamptrasa och har gott godis?
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

När jag passar min mammas hund brukar jag gå förbi en tomt med tre stoora hundar som skäller, hoppar och gör utfall mot staketet. Min hund kan bli lite orolig men hon drar inte i kopplet eller moppsar upp sig. Jag brukar använda hennes favoritord "godis" och bara gå, vänder hon sig och kolla så blir det godis igen tills hon inte bryr sig. Såklart har jag ibland godis med mig, men ibland glömmer jag det :p.

Jag tycker inte man ska stanna och börja trixa just vid tomten där hundarna bor. Man stimmar upp dom hundarna och ens egna hund. Skulle jag börja sätta min hund eller kräva ngn form av lydnad skulle hon bli blockerad, jag vill vara så positiv och rolig som möjligt. Min hund är en envis rottis så hon skulle nog totalignorera mig ändå.

okej... det med godis ska jag faktiskt prova... för det älskar han... jag brukar offtast ha det med mig på vägen hem för jag har tränat så utanför affären... sitter han fint utanför så får han en mumsbit när jag kommer ut:) Min är korsning Rottis o Leo så han är med en aning envis och tålamodet är ju inte heller på topp! Har bara aldrig tänkt på det men godis använder jag ju alltid när jag tränar sök o klippa klor och andra saker som han tycker är lustiga:laugh: Så det ska jag testa nu...
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Om du istället för att korrigera honom fysiskt eller bli arg på honom blir världens roligaste matte och börjar lattja runt med en boll, en pipleksak eller kamptrasa och har gott godis?

Ja det låter ju med jättevettigt...:) Då har han ju koncentrationen på mig ändå!! Kanonbra tips... Tack:)
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Ja precis.
Ett av de största målen som hundägarndet (tycker jag) är att man alltid ska vara mer värd än andra hundar eller andra människor, och ibland kommer man dit med korrigering med väldigt ofta krävs det istället att man byter taktik och försöker vara superrolig istället.

Och man FÅR se superlöjlig ut, det är en del av hundägandet :D Jag fick många konstiga blickar av förbipasserande i början när jag skulle träna min hund till att ha fokus på mig när någon/något gick förbi.
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Ja precis.
Ett av de största målen som hundägarndet (tycker jag) är att man alltid ska vara mer värd än andra hundar eller andra människor, och ibland kommer man dit med korrigering med väldigt ofta krävs det istället att man byter taktik och försöker vara superrolig istället.

Och man FÅR se superlöjlig ut, det är en del av hundägandet :D Jag fick många konstiga blickar av förbipasserande i början när jag skulle träna min hund till att ha fokus på mig när någon/något gick förbi.

haha... kan tänka mig det:) Det kommer nog detta med bli:p sen mitt inne i byn med.jaja det ska bli kul att prova:)
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

okej... det med godis ska jag faktiskt prova... för det älskar han... jag brukar offtast ha det med mig på vägen hem för jag har tränat så utanför affären... sitter han fint utanför så får han en mumsbit när jag kommer ut:) Min är korsning Rottis o Leo så han är med en aning envis och tålamodet är ju inte heller på topp! Har bara aldrig tänkt på det men godis använder jag ju alltid när jag tränar sök o klippa klor och andra saker som han tycker är lustiga:laugh: Så det ska jag testa nu...

Jag vet inte riktigt vad det är med just rottisar eller raser som har rottisar i sig men ju argare man blir desto mer skiter dom i en. Om det inte är riktigt riktigt allvarligt så man måste bli skitarg, då kan dom hajja till lite och inse att "ojdå, matte är visst lite arg".

Men att vara snällare och roligare än allt annat runt omkring funkar nog bäst.
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Och man FÅR se superlöjlig ut, det är en del av hundägandet :D Jag fick många konstiga blickar av förbipasserande i början när jag skulle träna min hund till att ha fokus på mig när någon/något gick förbi.

Samma här faktiskt, jag vet inte hur många gånger folk har stannat och tittat när jag pratar bebis språk med rottisen.
 
Sv: Har problem att gå förbi stökiga hundar på andras trädgårdar med min!!! Hjälp/tip

Jag vet inte riktigt vad det är med just rottisar eller raser som har rottisar i sig men ju argare man blir desto mer skiter dom i en. Om det inte är riktigt riktigt allvarligt så man måste bli skitarg, då kan dom hajja till lite och inse att "ojdå, matte är visst lite arg...

Haha sån är han precis:) Vad lustigt... trodde det var vi som fått han att bete sig så ibland eller att det är ngt men från hans förra hem...

vi tog nämligen över Jack för snart ett år sedan... killen som ägde han då festade o söp hela tiden och stackars Jack var bara ivägen... tydligen fick han stryk också o folk som tryckte ner honom så hårt så han hade brännmärken på nosen... det tog fyra dar innan förra ägaren till och med frågade efter sin hund efter att vi tog hem honom... Fruktansvärt illa eller hur...

Han var jätte hoppig o nafsig i början... men vi har bara satt simpla regler för han t.ex. han ska sitta kvar och vänta tills vi gått in före han likadant med maten, att katterna får sitt först med mera och att det är vi som ska avgöra om han får ligga i soffan eller ej... hur han ska bete sig i koppel o när han är lös(han bara stack i början) massa sådana enkla grejer... och nu tror inte folk som sett han tidigare att det är samma hund... han är oftast jätte trevlig när folk hälsar på ända gångerna han kan bli lite studsig är väl när folk kommer som han är extra förtjust i särskilt (konstigt nog)sin gamla husse... :p
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
29
· Visningar
1 303
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp