Bukefalos 28 år!

Har problem med hästens kondikon

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mikaela_danilo_julia

hej jag kan inte få riktigt bra kondikon på min häst? kan någon ge mej lite tips om detta? :) :):smirk:
 
Sv: Har problem med hästens kondikon

För det första bör du se över foderstaten så hästen har möjligheten att bygga både kondition och muskler :)

Sen finns det många bra övningar för att bygga kondition. När jag skulle bygga upp den nya lilla hästens kondition började vi med skritt i 3 veckor, långa turer i blandad terräng, helst med backar. Efter det la vi in korta travinslag som succesivt ökade i längd och med tempoväxlingar. Till sist la vi in galoppen först korta sträckor sen längre och till slut i backar. Akta bara så backarna inte är för långa och sega i början och tänk på att aldrig trava i en uppförsbacke eftersom det sliter på ryggen. :bump:

Det som också är viktigt att komma ihåg är vilan, det är under den som hästen bygger upp allting så var noga med att inte överanstränga hästen!:rofl:

Sen när du väl har en bra grundkondition kan du bygga på och underhålla den genom långa skogsturer med mycket skritt och trav och galopp i lugnt tempo under längre sträckor :)
Det är också viktigt att tänka på att variera all träning, blanda dressyr, hoppning och uteridning, med inriktning på det du tävlar, om du nu gör det :)

Det blev lite långt men hoppas det hjälper! :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp