Har småbarn med sig i stallet

Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vad tycker övriga hästägare? Kan ni inte snacka ihop er och ta ett kollektivt snack med ägaren och de här nya småbarnsföräldrarna, så att det framkommer på ett verksamt sätt? Det är ju ingen ide att folk går o muttrar för sig själva. Men om det kommer fram att ett helt stall irriterar sig pga denna familj, då borde det inte vara så svårt att göra nåt åt tycker jag?:confused:



Så är det ju inte konstigt att man tänker, men det är lite svårare eftersom föräldrarna inte respekterar att vi säger till när barnen gör något. dom säger bara hela tiden att vi får säga åt dom. Sedan har dom just berättat för mig anledningen till att dom böt stall var att dom var tvugna att ha pli på barnen där, och dom mådde så dåligt när dom var tvugna atts källa på barnen för att dom inte lyssnade... :eek:
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Jag tycker du verkligen ska kräva ett stallmöte ang. detta.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Urrrk!! Jag får ont i huvudet bara av att läsa det här! Jag förstår inte hur föräldrar resonerar egentligen - "de är ju bara barn"?!?! What!? Nu är de yngsta ryttarna i stallet åtta år gamla (förutom stallägarens treåring, som ALDRIG vandrar runt på egen hand) och alltid under uppsikt av föräldrar och instruktör, men jag tvivlar på att de skulle få vara kvar om de betedde sig så där. Ibland är det bra med en stallägare som är så totalt nitisk och lugn&reda-fokuserad att hon blir arg om folk svär...

Säg åt föräldrarna att nästa gång ungarna beter sig illa, får de sig en smälll med longerpiskan! :devil: Föräldrarna alltså, inte ungarna. Det är ju inte barnens fel att de är ouppfostrade. Jag hade nog inte dragit mig för att skälla ut ungarna nu när jag tänker på saken, men det är ju föräldrarnas fel att de är i stallet. Släpp dem hos farmor!
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vilka j-vla idioter:eek: Jag tycker du gör som Centaur. Skäll ut dem efter noter. Strunta i om de blir livrädda, eller föräldrarna, någon gång måste folk inse att det gått för långt. Herregud... jag är glad att jag slipper vara i ditt stall för jag vet ärligt talat inte vad jag kunnat ta mig till :devil:
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Så är det ju inte konstigt att man tänker, men det är lite svårare eftersom föräldrarna inte respekterar att vi säger till när barnen gör något. dom säger bara hela tiden att vi får säga åt dom. Sedan har dom just berättat för mig anledningen till att dom böt stall var att dom var tvugna att ha pli på barnen där, och dom mådde så dåligt när dom var tvugna atts källa på barnen för att dom inte lyssnade...

Öhh..jaha, o vad får dessa föräldrar att tro att ert stall skulle vara annorlunda?? Hade de lärt ungarna från början hur man uppför sig runt hästar så hade de ju inte behövt varken skälla eller må dåligt. :mad:
Sätt upp ett stort plakat på stalldörren med basic stallregler som skall följas av alla för allas säkerhet och trivsel! Fattar de ändå inte så bind upp både föräldrar & ungar med två grimskaft i stallgången..:devil:

Exempel på plakat:
http://personal.inet.fi/private/hr/stallregler.htm

Lycka till!!!
//Cinnamon
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Så är det ju inte konstigt att man tänker, men det är lite svårare eftersom föräldrarna inte respekterar att vi säger till när barnen gör något. dom säger bara hela tiden att vi får säga åt dom. Sedan har dom just berättat för mig anledningen till att dom böt stall var att dom var tvugna att ha pli på barnen där, och dom mådde så dåligt när dom var tvugna atts källa på barnen för att dom inte lyssnade... :eek:

Det är väl knappast erat jobb att uppfostra derar ungar, eller?
Kan ungar inte uppföra sig så har dom inget i stallet att göra. Då får de vänta utanför så länge.
Jag har iof eget stall, men om jag någon gång skulle ta in någon så skulle de åka ut lika fort igen om de inte hade koll på sina barn. Framförallt för barnens skull! Världens snällaste häst kan också bli rädd!

ps: har egna barn som åker ut om de inte gör som jag säger - punkt slut!
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Prata med stallägaren! Om du har sagt ifrån på skarpen, borde stallägaren starkt fundera på att säga upp dem. De ställer till med massor av problem redan efter 1-2 månader, så det finns verkligen ingen anledning till att låta dem stanna. Deras beteende är farligt både utifrån hästen och barnens situation. Det är föräldrarnas plikt att uppfostra barnen så att de inte stör andra.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Mina barn är 4 och 7, de MÅSTE respektera hästarnas hem. Sonen är den som är 7 nu, han hade mkt myror i brallorna som yngre, fortfarande men kan kontrollera sig nu, men jag accepterade aldrig sådant beteende du beksriver. Och han hade aldrig några problem med att acceptera det:) Visst, när han var 4-5, fick jag vara på honom mer, men det fanns tex en stor studsmatta utanför stallet och han slutade alltid att hoppa om det kom en häst. Man måste som förälder lära barnen hur man uppför sig i ett stall, barnen kan inte komma på det själva.

Nästan som om det var min familj du beskrev...men 3 & 6½....

Visst de behöver påminnas ofta, men förstår varför,
& vad som egentligen gäller....

Som Cinnamon Girl skrev & tipsade om - Ordningsregler....

Finns det redan uppsatt....gör en ny - andra färger - större text
- förenkla - förtydliga......Ex.

Detta är hästarnas hem - den vill ha lugn & ro i sitt hem, då är den glad.:laugh:
Förbjudet att springa - Hästen kan bli orolig & rädd, det kan vara farligt. :crazy:
Skrik inte i stallet - Hästen kan bli störd & orolig & få ont i sina öron.:cry:
Gå ej bakom hästen - Hästen kan bli rädd & sparka, det gör ont,
och då får man åka till sjukhuset.:eek:
...............o s v

Gör den barnvänlig....med ev roliga men verklighetsanknytna
karikatyr teckningar (eller smilies:idea:-enklare variant)
- men som visar hur läskigt det kan vara/bli.
- du får vara pedagogisk - Barn måste lära sig respekt.

Om du själv tycker att du kan - samla ihop barnen
& gå igenom listan & lär dem/förtydliga, vad det handlar om.

Föräldrarna får även de en påminnelse om hur illa det kan gå !!
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Jag hade blivit galen. Jag bytte faktiskt stall bland annat av den anledningen att ungarna sprang och busa i stallet när hästarna skulle äta osv.

Mina barn som nu i år blir 8, 6 och 5 år har varit med i stallet sedan yngsta grabben var 8 månader. De fattar att de måste vara tysta och lugna trots att de har funktionshinder som i princip gör det omöjligt för dem att vara tysta och lugna. Men av någon anldening klarar de sådant i stallet.

Nu står vi i ett nytt stall och här har de möjlighet att springa och busa i skogen medans jag fixar med hästen om de nu måste följa med så slipper jag tjata på dem.

Nä ta upp ett stallmöte när ni diskuterar regeler som skrikande barn osv. Utan att för den sakens skull bli anklagande för det kan bli motsatt effekt då tyvärr.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Detta är hästarnas hem - den vill ha lugn & ro i sitt hem, då är den glad.
Förbjudet att springa - Hästen kan bli orolig & rädd, det kan vara farligt.
Skrik inte i stallet - Hästen kan bli störd & orolig & få ont i sina öron.
Gå ej bakom hästen - Hästen kan bli rädd & sparka, det gör ont,
och då får man åka till sjukhuset.
...............o s v
Gör den barnvänlig....med ev roliga men verklighetsanknytna
karikatyr teckningar (eller smilies-enklare variant)
- men som visar hur läskigt det kan vara/bli.
- du får vara pedagogisk - Barn måste lära sig respekt.
Om du själv tycker att du kan - samla ihop barnen
& gå igenom listan & lär dem/förtydliga, vad det handlar om.

Lysande pedagogik Lyckan!!! :idea: Eller varför inte låta barnen vara med och skriva & rita egna plakat? Även om det inte är TS uppgift att uppfostra dem så lär man vinna mer respekt genom att involvera och aktivera ungarna än att bara tjata för döva öron! Bara en tanke..

//C
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

MIna barn (6 och 9) är med i stallet stort sett varje dag och de vet att hur man ska uppföra sig. Sen så behöver de inte stå tysta i ett hörn heller men vet hur man ska föra sig runt hästar.
Hade ALDRIG tillåttit att de hade fart runt i stallet eller runt hästarna.

Säg ifrån på skarpen både till barnen och föräldrarna.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

I vårt kontrakt står det: "Hästägaren / fodervärden ansvarar också för personer såsom skötare, medryttare och gäster, så att de följer detta avtal och andra förhållningsregler som fortlöpande uppställts av uppstallningsvärden."

Mao är det föräldrarnas ansvar att se till att ungarna förhåller sig till de regler som gäller i stallet. Om jag upplevde att detta inte sköttes trots tillsägelse till personerna i fråga hade jag kontaktat stallägaren omgående. Var det mitt eget stall hade jag sagt som till vilken hyresgäst som helst som inte sköter sig. De hade fått en varning och om de inte kunde ta ansvar för sina "gäster" förbjuds de att ta med dessa till gården. Om det inte fungerade hade jag tyvärr tvingats säga upp hyresgästerna. Kan man inte följa regler och avtal får man vända sig till ett annat stall där sånt inte prioriteras.
 
Senast ändrad:
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vad smarta ni alla är! Skall föröska sätta upp ett skylt, i barnens höjd(Dom kan dock inte läsa ännu med man får väl förklara och med mycket bilder som flera skrev:)

Problemen med stallägaren är bara att hon måste ha inackoderingar pga av sin egen ekonomi+ att stallägaren har en häst som jag skall sättas igång efter skada, jag red den förut, men kände att jag inte hade tid- så nu rider dessa människor(föräldrarna) hästen, och detta gör att stallägaren är beroende av dem, eftersom dom skall sälja hästen så fort som möjligt och inte har råd att skicka honom på igångsättning.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vi har en ponny i vårt stall som två familjer delar på. Med den ena familjen är det inga problem alls, mamman har två barn som vet hur man uppför sig och beter sig i ett stall.
Den andra familjen är det problem med. Men man ser beteendet tydligt hos de vuxna (för barn blir vad man gör dom till). Mamman tycker det är helt ok att stöka runt och mata alla hästar med godis, säger man till henne så får man till svar "Men det är ju synd om honom" ursäkta mig men varför i hela friden är det synd om min häst som blir uppassad 24 h/dygn mot att jag ber om en prestation i ca 1 h/dygn?

Hos hennes dotter ser man samma beteende, högljud i stallet, matar alla hästar hej vilt och en konstig fjäskande attityd till den som är där samtidigt.

Jag har vid flertalet tillfällen sagt till dem att dämpa sig och att sluta ge min häst godis "men det är ju synd om henne"???? Och tydligen synd om resten av hästarna i vårt stall för alla får godis i tid och otid.

Nu har äntligen dottern börjat förstå vad jag menar när jag spänner ögonen i henne när hon står och gallskriker i stallgången. Numera tystnar hon och går till sin mamma och talar om vad hon vill.

Men som sagt ouppfostade barn brås på sina föräldrar så oftast är det dem man skall ta tag i.

/B ( som är beredd att bli halshuggen av föräldrar nu)
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Så kan stallägaren inte resonera i längden. Stallägaren är isåfall minst lika beroende av er andra inackorderingar som av dom här föräldrarna. Vad händer om ni lessnar och väljer att flytta?

Förstår mycket väl att det inte är så kul just när man håller på med unghästar, och man inte kan lita på att omgivningen är lugn. Visst ska dom vänja sig vid väsen och skrammel men helst under kontrollerade förhållanden.

Min son f ö 12 år har myror i brallan, och fast han är van vid hästar och vet hur man ska bete sig i stall så är det sällan han är tyst och t ex går bara rakt fram med skottkärran. Jag kan få spader av mindre för jag hatar att tjata o bli arg :eek:
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Om stallägaren inte prioriterar god stämning kanske det är du som mår bäst av att titta efter nytt alternativ på stallplats. :)

Men som sagt finns det kanske bättre förslag här att prova innan man gör en sån sak.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vad säger stallägaren då?
Jag hade liknande problem förut. En av kottarna sa vid upprepade tillfällen att jag var en jävla surkärring! Alltså, han var 7 år då! Då är nåt allvarligt fel!
Jag pratade dock med stallägaren och hon resonerade så att eftersom jag stått där längst hade jag hemskt mkt att säga till om. Sen så pratade hon med dom åxå. det blev bättre men inte super.
Hoppas det löser sig för dig.

Nu har jag hästarna hemma och min 6åriga låssasdotter brukar vara med ibland och även fast hon itne har så mkt vana så vet hon mkt väl vad som gäller. Det är skönt att jag kan lita på att hon itne gör något dumt.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Problemen med stallägaren är bara att hon måste ha inackoderingar pga av sin egen ekonomi+ att stallägaren har en häst som jag skall sättas igång efter skada, jag red den förut, men kände att jag inte hade tid- så nu rider dessa människor(föräldrarna) hästen, och detta gör att stallägaren är beroende av dem, eftersom dom skall sälja hästen så fort som möjligt och inte har råd att skicka honom på igångsättning.

Jaha läste aldrig det.. sry.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Leka gör man inte i stallet,då kan man gå någon annanstans och göra det.
Är man i stallet,så sköter man hästarna,gör man inte det och inte kan bete sej,då kan man lika gärna gå hem!
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

*kl*

Har en lillasyster som nu är 7 år, som började vara med i stallet när hon var 4. Redan innan hon gått in i stallet första gången lärde hon sig hur hon skulle bete sig, hon har aldrig gjort något dumt så som att skrika eller gå bakom hästen. Hon är mer än överdrivare på den punkten, hon går typ 7 meter bakom när hon ska gå runt för att kratsa shettisen hovar :D Har hon ex. slått sig, är det klart hon gråter, men till och med då försöker hon hålla tårarna inne för att inte låta, skulle hon nu låta så bara slickar shettisen henne i ansiktet :p
Hade hon nu skrikit hade hon fått sätta sig på logen och sitta kvar där till jag är tillbaka från rid/kör-turen.

Har varit med om något liknande i mitt förra stall jag hyrde in mig hos. Felet var bara att där var det en vuxen som var som du beskriver, betede sig verkligen osm en 5åring, och jag som var 11-12 när vi hade häst där tyckte till och med hon var väldigt omogen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 379
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: Takire
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 621
Senast: Imogen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 381
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp