Har tagit mod till mig...

Houdinie

Trådstartare
... och släppte ut båda katterna för första gången igår! :crazy:

I tisdags släppte jag ut pojken utan sele för första gången, men han har varit utekatt förut så det kändes ganska bra. Dessutom var jag ute med honom och höll koll. Senare på kvällen ville han ut igen, så då släppte jag bara ut honom genom altandörren och satte mig sedan och oroade mig i soffan... när jag en kvart senare inte stog ut längre så ställde jag mig i dörröppningen och ropade - och längs vägen kom ett rött streck farande med svansen i vädret, jamandes "Jag kommer". :love:

Igår var jag hemma från jobbet (hade nog ätit något olämpligt) och efter mycket ångest släppte jag ut båda katterna. Flickan har aldrig varit ute lös, så det var nervöst. Efter en halvtimme gick jag ut och hämtade in katterna (som hade kul och inte alls var intresserade av att komma in) för att kunna sova en stund utan att oroa mig. Efter tuppluren släppte jag ut dem igen och när jag slutligen ville ha tillbaka mina små soffvärmare och öppnade altandörren så satt de redan där och väntade.

Oh vad glad jag blev! Jag var så rädd att de skulle sticka iväg i jakt på ett bättre hem och en bättre matte... men de valde att stanna hos mig! :love: (än så länge :crazy:)

FRÅGOR:
Tycker ni att jag så småningom kan börja släppa ut dem på morgonen innan jag åker till jobbet, för att sedan släppa in dem när jag kommer hem!? (Åker hemifrån 07:30. Varannan dag kommer jag hem 18:00, varannan 21:30)
När ska jag börja med det isåfall?

Eller... tycker ni att jag borde skaffa kattlucka med magnetlås så de kan gå in om de vill? (Det finns en altan under tak där jag kan lägga en korg eller låda med mysiga filtar)


Tacksam för svar... :bow:
 
Jag har aldrig haft kattlucka så jag vet inte alls hur det skulle funka.. Risken är väl kanske att man få in fler katter än man vill i huset.

Min katt har alltid varit utekatt och han går även ut när jag tar med honom upp till Jämtland. Bara han varit inne ca 1 dag så har jag släppt ut honom själv och det har gått hur bra som helst.

Hemma så får Morre gå ut och in som han vill. Han är oftast ute när vi är borta vilket kan bli ganska många timmar ibland. Men vi har också en altan med en plats där han kan ligga. Det tycker jag känns bra - att han kan gå in under tak om det skulle vara dåligt väder.

Testa släppa ut katterna fler gånger kortare stunder.. Det låter ju som om de gillar att vara ute och det borde väl inte vara nåt problem att de är ute medan du är borta.

//a
 
Jag tycker du ska skaffa en kattlucka, eftersom du är borta ganska många timmar i sträck. Nu har ju inte jag utekatt, så jag vet inte hur de med magnetlås fungerar, men jag har hört att de lite dyrare varianterna är betydligt bättre än de billigare.

Berätta gärna om du hittar en som fungerar bra, jag har funderat på att sätta en sån till kattungerummet....
 
Ja, det lutar nog åt kattlucka i alla fall... Man kan ju stänga den på natten om man vill ha katterna inne då.

Är det någon som kan tipsa om en bra kattlucka med magnetlås!?
 
Kattlukor med magnetlås har jag ingen bra erfarenhet av. Eller rättare sagt de som katten måste ha grejer i halsbandet. Mina Föräldras katt har en sådan och de har tejpat ner låsfunktionen och bara magnetremsorna håller lukan stängd. Det funkar jätte bra för det är inte många katter som fattar hur det funkar om de inte har en egen. Den går lite trögt så den håller tätt bra så det blir lite svårara att ta med sig trevliga byten in till matte.

Hoppas att du fattar vad jag menar för kattlucka är kanon bra om det funkar.
/sofia :cool:
 
Vad är det som inte fungerar med den?
Jag är som sagt intresserad, eftersom det åtminstonne i teorin verkar vara det ideala sättet att skilja nyfödda bebisar från resten av katterna/lägenheten.

Av kattbutiken har jag fått höra att det klagas en del på de billigare modellerna, men att en fungerar bra. Att katten ev. tappar magneter gör inte jättemycket, eftersom det är till en innekatt :)
 
Just magneten var stor och otymplig och funkade bara ibland låsmekanismen funkade inte alltid katten var tvungen att trycka upp hela huvudet i luckan innan spärren gick ner. Men det finns säker bättre modeller nu vi köpte luckan 95-96 någon gång.
 
Jag tycker att det är lite halvläskigt att ha halsband på katten när den är ute.. är rädd att den ska fastna i ngt.

//a
 
Men det finns halsband med resår som töjer sig när katten fastnar och kommer då loss eller halsband med spännen som löser ut när trycket blir för stor. Typ när katten fastnar
 
men nu tror jag att dom pratade just om halsbanden som hör till kattluckorna med magnet. Det finns nog bara en sort av dom vad jag vet.
 
haha, mina föräldrar har kattlucka till sina katter på landet, det är en sånn med magnet och som man kan låsa på natten... problemet var bara att den ena katten inte tyckte om att bli inlåst så han våldade sönder hela luckan, den gick i två delar som föll åt varsitt håll, sen fanns det bara hålet i dörren kvar, mycket bättre tyckte "larsson" ;) som nu kunnde gå ut precis när han ville. de gav upp det där med att låsa efter ett tag så nu får de gå ut och in som de vill, fungerar jätte bra!
 
Ahaa...är det så det funkar? Jag har aldrig fattat det, men nu vet jag :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 622
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 629
Senast: Luff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp