Har varit en intressant diskussion...

B

**BORTTAGEN**

...ang köpa utdömd spatthäst. Jag har febrilt letat efter ställen att läsa om spatt, uppkomst, symtom prognos mm. Jag hittar inget bra, framförallt inte om symtombilden. Så, om det är någon som kan berätta lite mer här eller ge tips om länkar vore jag glad!! :)
 
Min granne hade en häst som fick konstaterat spatt nu i somras och hon ringde runt till ett antal veterinärer för att höra vad de sa.

Alla sa lite olika.....

Vad som alla var överens om var att om hästen fick spatt tidigt i livet var det inte bra, prognosen var sämre då. De kan få spatt i tre leder i bakbenen och om jag kommer ihåg rätt så var det värst att få det i de översta lederna, de två undre var "bättre". Man kan ge kortison, tuppkamsextrakt och smärtstillande.

Någon vet. förordade vila, en annan sa att vila var helt förkastligt och att hästen inte skulle belastas hårt, men jobbas hela tiden ändå för att inte stelna till.

Förr såg man mycket ofta spatthästar med de typiska hasorna - lite uppsvullna. Men fullt fungerande hästar. Vet inte hur det ser ut runt om i landet nu. En häst med utläkt spatt är ridbar, men inte fullt ut som en frisk sägs det. Har ingen erfarenhet av det själv.

Angående att söka på spatt så finns det ganska mycket att söka på nätet, men det tar ju lite tid att hitta samlad information.
 
Angående utläkt spatt - så kan man ju i det akuta stadiet inte veta om det kommer att bli en utläkt spatt eller inte.

Vi fick slakta en superponny för inte så länge sen pga spatt. Han hade så himla ont - usch stackars kraken.
 
Utläkt spatt kallar man det när det akuta skedet med inflammation av leden lett till att leden "stelopererat sej själv" och det hela gått in i ett lugnare och mer kroniskt skede. Håller med om att själva uttrycket inte är rättvisande, och det är ju som du påpekar något som kan blossa upp igen, och igen, och igen.

Grannens häst fick gå till slakt då hon var mycket ung och antagligen inte skulle ha blivit fullt ridbar när och om sjukdomen lugnat sej. Mycket tråkigt........
 
Jo jag vet att man gärna benämner spatten som utläkt, men den som kom på det vet inte vad h*n talar om. Spatt i vilande läge torde vara mer rätt att kalla den, då inflammationen kan blossa upp på samma ställe igen.

Eftersom spatt dessutom tenderar till att vara liksidig, och hästen uppvisar symtom endast på ett ben. Bör man räkna med att det andra benet kan blossa upp precis lika snabbt och häftigt som det ben som redan är drabbat.
 
Jo visst finns det mycket att söka på nätet, jag hittar bara inte bra info om symtomen och sjukdomsförloppet!
Kan någon vara snäll och berätta?!! :confused:
 
Jag vet att det finns en doktorsavhandling "Bone spavin in Icelandic horses, aspect of preposition, pathogenesis and prognosis" av Sigriður Björnsdôttir på SLU:s huvudbibliotek.

Direktkontakt med henne ang spatt på mail: systa@holar.is

Symtomen är så olika. Det finns ohalta hästar med spatt o halta med enbart små förändringar i benen....Det är väldigt individuetllt. Hästar med bundna rörelser i tölten verkar vara mer drabbade av spatt, som "grisepassarna". Som undersökninge visar, är spatt inget hästen får pga ridningen, då unghästar på bete som aldrig tränats har spatt. Det visar på ärftlighet.

Det var lite kort...

Lena
 
Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidytor, hästen har 3 nivåer av glidytor och sjukdomen kan drabba en eller alla nivåer. Symtomen är avhängd på hur stor inflammation det blir, men även individen har ett finger med i spelet.

Symtomerna kan alltså varier, men hälta och stelhet är väl vanliga symtomer. Vissa hästar drabbas inte av det, utan skapar andra problem som är ryggrelaterade istället.

Hur behandlingen skall ske beror helt på hur stor inflammation det är, men som oftast sprutas hästarna med kortison, tuppkam etc. Den brukar även få annat antiflammitoriskt medel, den första perioden brukar man rekommendera vila dvs under tiden för medicinering. Är inflammtionen obestämbar, brukar man ge hästen en längre vila för att se vad som sker.

I detta läge bör den lägga sig något, om inte det sker ser man åkomman som agressiv. Och får då behndla den utifrån detta, har hästen svårare plågor så döms den med säkerhet ut annars kan man prova med ytterligare en tids vila samt kraftig medicinering.

Om sjukdomen kommer in i ett vilande läge, bildas en liten knöl på hasleden. Detta är vad man kallar för en spattknöl, och består av en förkalkning av området.

Spatt tenderar till att vilja verka samsidigt, därför kan hästen drabbas av sjukdomen även i det andra bakbenet.

Varför hästen får spatt vet man inte med säkerhet, men man vet att felaktig avel ökar en del risker. Sjukdomen är inte direkt ärftlig, men dispositionen för detta kan nedärvas.

Studier har gjorts och görs fortfarande, man har även kunnat konstatera felaktig skoning som en bov. Här handlar det om hovens nedslag och cirkulationen därav.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp