Har vi Ice här?

Bukefalos 30 år!

Det är en väldigt jobbig video att se samtidigt så kan jag inte säga att polisen inte ska få lov att agera såhär. Jag tror vi alla kan föreställa oss scenario där polisen fått kritik för att de inte gjort såhär. Det är något i kedjan innan som rimligtvis borde kunnat gjorts annorlunda.

Jag känner så med mamman och den fruktansvärda maktlöshet hon känner och för det stackars barnet som slängs in i något okänt.

Ja för mig spelar det inte riktigt någon roll hur mycket info om vardera föräldrar jag har utan om vad som försiggår där och då. Det är en förälder som begär hämtningen och står bakom att det sker. Det skulle aldrig jag kunna göra. Jag skulle aldrig kunna låta mitt barn utsättas för det för att jag anser mig ha rätt till umgänge (trots att det heter barn har rätt till umgänge med föräldrar och inte tvärtom) när det är så extremt tydligt att barnet inte vill. Den viljan måste arbetas på först. Jag hade tagit ett steg tillbaka och börjat om, inte tvingat barnet till mig. Vill man barnets bästa tycker jag inte man gör det. Hur ska barnet få en vettig relation till sin pappa efter detta? Hantera sitt trauma? Bara ännu ett barn i mängden som tar avstånd från sin förälder så fort den kommer kunna göra det som vuxen.
Exakt så!

Läste en artikel i DN om klippet. Där har en lagman uttalst dig generellt om hämtningar av barn av polis som beslutats i domstol. Han säger att utrymmey för polisen att avbryta en hämtning för att det blir för traumatiskt är begränsat. Då undrar jag var den gränsen går? Om det som ses på klippet inte är tilkräckligt traumatiskt för barnet var går gränsen då?

tack @Islandshästryttare för att du skrev var något om detta gick att läsa, för andra som undrar: https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingar-med-femaring-klippet-har-blivit-viralt/

---
Vill nog inte se själva klippet med respekt för pojken men det hela verkar vara en väldigt påfrestande historia för alla inblandade. Att ta ett barn från en förälder som vägrat att låta barnet umgås med den andra föräldern kommer aldrig att vara lätt eller något som kommer kunna vänta tills allt blivit lugnare för det blir inte lugnare. Barnet som oavsett om det finns grunder eller inte till mammans beteende är itutad att fadern är elak/dum/etc och antagligen inte att polisen är bra heller kommer aldrig att följa med lugnt.

Instämmer. Det finns ju flera fall där en förälder gör allt för att sabotera umgänget, trots att det inte är något fel på eller farligt med den andra föräldern.

Och givetvis är ett barn rädd om det ska vara hos en förälder som det inte fått någon chans att skapa en anknytning till. Då krävs det att samhället går in i ett tidigt stadium och sätter ner foten och visar att det här är inte ok. Oavsett om föräldrarna är osams så har barnet rätt till båda föräldrarna.

Kan tillägga att jag har sett flera sabotage av umgänge i min närhet och det har endast varit baserat på hämnd gentemot expartnern. Dvs barnen har fått betala för föräldrarnas havererade relation utan att någon av föräldrarna är något hot för barnen (eller ja, jag anser ju att en förälder som saboterar umgänget inte är lämplig).
Nummer ett, sådär ska såklart inte en hämtning gå till.

I övrigt håller jag helt med dig, har flera i min närhet där expartner är alltifrån "inte sugen på att ställa upp" för den andra, har uttryckt "jag kommer ha umgänge till barnet är 18 för att straffa dig" till en x som snackar så mycket skit om den andra föräldern att barnen gått på det och inte längre vill åka dit. Den andra föräldern kan då välja tvång (typ enligt videon) eller att vika ner sig. Hen viker ner sig, för att även om hen har all rätt i världen att ha sina barn varannan vecka, så kommer tvång bara att förvärra situationen. Jag har sagt såhär, barnen kommer förstå att det är bullshit, men dom måste nog tyvärr blir vuxna först. 🤷🏻

Jag har aldrig sett en separation där samarbetet med barnen fungerar kanon, tyvärr. Det är ofta en förälder som är bitter och skapar en massa skit.

tack @Islandshästryttare för att du skrev var något om detta gick att läsa, för andra som undrar: https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingar-med-femaring-klippet-har-blivit-viralt/

---
Vill nog inte se själva klippet med respekt för pojken men det hela verkar vara en väldigt påfrestande historia för alla inblandade. Att ta ett barn från en förälder som vägrat att låta barnet umgås med den andra föräldern kommer aldrig att vara lätt eller något som kommer kunna vänta tills allt blivit lugnare för det blir inte lugnare. Barnet som oavsett om det finns grunder eller inte till mammans beteende är itutad att fadern är elak/dum/etc och antagligen inte att polisen är bra heller kommer aldrig att följa med lugnt.
Barnet har umgåtts med pappan och även med soc närvarande utan mamman.
Varit överlämning i samband med förskolan där ena lämnar och andra hämtar.
Far och son hade kunnat bygga jättefin relation under denna tid utan elaka mamman närvarande.

Barnet har umgåtts med pappan och även med soc närvarande utan mamman.
Varit överlämning i samband med förskolan där ena lämnar och andra hämtar.
Far och son hade kunnat bygga jättefin relation under denna tid utan elaka mamman närvarande.
Ok, jättebra att det fungerat. Då förstår jag inte riktigt varför "Flera viten har utdömts mot mamman för att pappans umgänge med pojken skulle komma till stånd, utan resultat. I somras fick pappan ensam vårdnad." och varför barnet skulle hämtas via annat än förskolan? Nog för att det skulle blivit jobbigt om mamman nekats att hämta där också då hon inte längre har vårdnad. Dock umgänge men...ja?

Ok, jättebra att det fungerat. Då förstår jag inte riktigt varför "Flera viten har utdömts mot mamman för att pappans umgänge med pojken skulle komma till stånd, utan resultat. I somras fick pappan ensam vårdnad." och varför barnet skulle hämtas via annat än förskolan? Nog för att det skulle blivit jobbigt om mamman nekats att hämta där också då hon inte längre har vårdnad. Dock umgänge men...ja?
Fungerat är väl att ta i. Men överlämning har det blivit även om barnet har skrikit tills den kräks.

Jag förstår inte heller situationen riktigt. Om pappan har blivit tilldelad ensam vårdnad har han väl det av en anledning tänker jag, så varför i hela friden är ungen hos mamman på heltid och måste hämtas av polisen?
Någonting måste ju ha gjort att det gick så långt som till domstolsbeslut om en "tvångshämtning".

Jag förstår inte heller situationen riktigt. Om pappan har blivit tilldelad ensam vårdnad har han väl det av en anledning tänker jag, så varför i hela friden är ungen hos mamman på heltid och måste hämtas av polisen?
Någonting måste ju ha gjort att det gick så långt som till domstolsbeslut om en "tvångshämtning".
Mamman har gjort det hon ska. Lämnat över barnet till besök. Fått hämta barnet tidigare för han har haft fruktansvärd ångest. Okända som trodde ett övergrepp pågick har filmat socpersonal försöka tvinga in honom i pappans bil vid annat tillfälle. Dom gick fram och undrade vad som pågick varpå försöket avbröts. Filmen kom sen fram till mamman som ifrågasatte soc. Han har bland annat kommit hem nerbajsad från dessa besök. Barnet har sen totalvägrat. Mamman har vägrat använda våld. Då tog en domare ifrån henne vårdnaden. En domare som gjort lliknande beslut tidigare MOT utredningars råd. Det finns dokumentation om vad pappan sagt om sina barn som är minst sagt störande. Det här är bara vidrigt.

Mamman har gjort det hon ska. Lämnat över barnet till besök. Fått hämta barnet tidigare för han har haft fruktansvärd ångest. Okända som trodde ett övergrepp pågick har filmat socpersonal försöka tvinga in honom i pappans bil vid annat tillfälle. Dom gick fram och undrade vad som pågick varpå försöket avbröts. Filmen kom sen fram till mamman som ifrågasatte soc. Han har bland annat kommit hem nerbajsad från dessa besök. Barnet har sen totalvägrat. Mamman har vägrat använda våld. Då tog en domare ifrån henne vårdnaden. En domare som gjort lliknande beslut tidigare MOT utredningars råd. Det finns dokumentation om vad pappan sagt om sina barn som är minst sagt störande. Det här är bara vidrigt.
Okej! Inget av det här framgår ju i artikeln.
Men hon har alltså hållit barnet ifrån pappan sedan början av sommaren då han tilldelades ensam vårdnad? I så fall förstår jag (rent lagmässigt) varför polisen var tvungen att hämta till slut, eller var barnet hos mamman för ett besök bara?

Vad bra att du är påläst och kan fylla i.

Jag har inte satt mig in i just detta fall men jag har läst en del om mammor som hamnar i helt omöjliga situationer då de å ena sidan förväntas skydda sina barn samtidigt som de tvingas lämna barn till helt klart olämpliga fäder för umgänge mot barnets vilja, och under hot från myndigheterna att om de inte gör tillräckligt för att få till barnets umgänge med pappan förlorar de vårdnaden. Sen ser det ut som, i artiklar som i DN, som att mamman är skurken eftersom pappan har vårdnaden och ”självklart” borde få hem sitt barn :rage: :banghead: 💔

Anledningen kan också vara att banet och eller mamman berättat om våld som pappan utsätter dem för och då kan rätten hävda att mamman påverkat till ett negativt intryck av pappan och pappan tilldömts hela vårdnaden. Nej, det behövs inte mer än så.

Ett annat fall där mamman vägrade lämna ut sitt barn till umgänge pga att dottern berättat om (sexuellt) våld hon blivit utsatt för av pappan, och där pappan är dömd för just det mot den äldre systern. Hon fick betala vite.

Soc säger att du ska skydda, rätten säger, följd domslut, oavsett.

Håller helt och hållet med dig.

Men det har ju inte fungerat bra? Det är ju poängen, soc själva tyckerju INTE det fungerat.

Men det har ju inte fungerat bra? Det är ju poängen, soc själva tyckerju INTE det fungerat.
Det lät på vad som skrevs av användaren som att umgänget ägt rum men i artikeln som att umgänget inte ägt rum. Huruvida det fungerat eller ej vet jag inte egentligen. Folk verkar uppenbarligen hittat info om detta som jag inte får fram så det är svårt att få en bättre bild av situationen som utomstående.

Anledningen kan också vara att banet och eller mamman berättat om våld som pappan utsätter dem för och då kan rätten hävda att mamman påverkat till ett negativt intryck av pappan och pappan tilldömts hela vårdnaden. Nej, det behövs inte mer än så.
Som sagt vet vi ju ingenting om hur det gått till här. Det är liksom svårt att ha en åsikt.
Jag har för övrigt inte sett något klipp heller, bara läst artikeln som länkats i tråden.

Som sagt vet vi ju ingenting om hur det gått till här. Det är liksom svårt att ha en åsikt.
Jag har för övrigt inte sett något klipp heller, bara läst artikeln som länkats i tråden.
Det finns på fb. Barnen i Skaraborg. Utredningar och ganska mycket dokument. Är fler fall som följs där.

• Gilla
Reactions: Sel
Det lät på vad som skrevs av användaren som att umgänget ägt rum men i artikeln som att umgänget inte ägt rum. Huruvida det fungerat eller ej vet jag inte egentligen. Folk verkar uppenbarligen hittat info om detta som jag inte får fram så det är svårt att få en bättre bild av situationen som utomstående.

Just därför tycker jag att det inte är lämpligt att diskutera specifika fall när det gäller sådant här. Det är sällan alla fakta finns offentligt och de ska inte vara offentliga heller.

Har det skett missgrepp i det här fallet? Absolut. Men faktum kvarstår, det här är frågor som är svåra, både juridiskt och moraliskt. Det är sällan det finns enkla svar.

Liknande trådar

• Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)
  • Separation
  • Dagens barnfilmer
  • Skulden av att ha det bra

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd