Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Riley

Trådstartare
Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd.


Var tidigare i dag i stallet och släppte hästen på ridbanan för lite fotografering. Hon, full av överskottsenergi, drog iväg i 120 vilket ledde till att jag gick efter henne lite diskret för att hamna i rätt vinkel för bilderna.

Efter en stund märkte jag dock att hon slutade rusa runt och började trava på en cirkel runt mig, kanske två-tre meter ut. Jag reagerade inte på det först, men sedan la jag märke till det och tänkte att jag skulle prova lite av det jag tidigare lärt mig för att flytta hästen med kroppsspråket.

Jag tänkte väl att det skulle resultera i att hästen sa "fuck you" och satte av i en bockserie till andra änden ridbanan, då vi bara gjort det här i ledrep tidigare. Men döm om min förvåning när hon både stannade, flyttade baken/gick i sidled och bytte varv på mina kommandon. Så fort hon visade antydan till att göra det jag bad henne om gav jag "eftergift" genom att tona ner kroppsspråket och ta något steg tillbaka.

Öronen åkte väl lite lätt bakåt vid något tillfälle och jag såg att hon inte var helt okej med att jag kom här och sa åt henne att göra saker, men hon gjorde ändå det jag bad henne om.


Någon gång blev det också mer intressant med människor/bilar/annat på vägen bortanför, vilket betydde att hon helt slutade titta och lyssna på mig, och då skickade jag iväg henne på volten igen. Eller rättare sagt: Jag skickade ut henne och hon fortsatte på volten, hon hade lätt kunnat dra iväg över hela ridbanan, men gjorde det inte, inte ens när hon blev rädd för ett tjejgäng: Hon blev stressad men travade fortfarande runt mig, utan att jag gjorde något för att få henne att göra det.

Försökte med jämna mellanrum även få henne att följa mig, vilket hon dock inte ville. Hon vände in, stannade och flyttade baken när jag bad henne, men följde inte, och då fick hon göra något annat eller gå ut på volten igen. Men så plötsligt följde hon halvvägs innan hon tvekade och gick åt ett annat håll. Jag bad henne genast att gå ut igen och hon skrittade runt en stund igen, och när hon nästa gång vek ett öra mot mig, jag gav eftergift, hon vek in och jag backade - då följde hon. Jag gick till andra sidan ridbanan och hon följde med på en rak linje som en hund.

Direkt efter det blev det massa klappande och grimma på, rykt, kel och godis och sedan fick hon gå ut i hagen.


Ni som eventuellt har någon koll på mig och min häst vet kanske att vår relation i normala fall går ut på att hon är skiträdd för allting, superstressad, litar inte på mig och har varit på väg att springa över mig både en och tio gånger. Hon har inte haft någon uppmärksamhet på mig när vi pysslat i grimma och grimskaft, och de få gånger jag pysslat med henne lös (på inhägnat område) har det varit "tack och hej" och så har hon gått iväg när hon känt för det och sedan vägrat låta sig fångas igen.

Därför är ju min spontana undran, som rubriken säger: Har vi precis åstadkommit något bra i och med det här? Betyder det faktum att hon bestämde sig för att följa mig något positivt överhuvudtaget, eller har jag tvärtom sabbat något och på något vis visat mig ännu mer underlägsen och inte att lita på?

Jag vill ha det till att hon var mycket lugnare när vi gick till hagen igen. I normala fall taktar hon på snedden en meter framför mig och får panik för allt som rör sig, nu gick hon strax bakom mig på långt grimskaft. Och när jag släppte henne var hon inte heller stressad och rusade runtrunt, som hon också brukar göra, utan ställde sig och åt. Jag upplevde henne absolut inte heller som mentalt slut på något vis - jag har sett henne psykiskt "bortkopplad" tidigare i andra sammanhang - utan bara väldigt... ja, trygg. Men jag har aldrig sysslat med sådant här och kan mycket väl ha fel - det är därför jag frågar.

Så ni som är lite mer hemma på sådant här än jag: Innebar allt det här flyttandet/"löslongeringen" något positivt eller negativt, och hur ska jag tolka det att hon valde att följa? Var det hon som dominerade mig där eller tvärtom?


Och: Jag är fullt medveten om att man som nybörjare inte ska syssla med löslongering (om det här nu ens går under den rubriken?) och sådant här på egen hand, men relationen med hästen har varit på noll länge och hon ska säljas pga. det, och jag kände väl att jag inte direkt hade något att förlora. Åter, jag vet att man inte "ska" göra så här, men nu är det redan gjort och det blir inte ogjort av en massa gnäll. ;) Jag kommer hur som inte att göra om det, det här var som sagt inte ens planerat utan något som bara "blev".)
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Ska också tillägga att vi var på en NH-clinic förra helgen där en duktig "tränare" arbetade med henne, och jag förstår att det är det som fortfarande sitter i och har fått henne att bli tryggare i sig själv. Därav att hon faktiskt gjorde det jag bad henne om, trots att hon var lös och inte litar på mig.

Det är mycket därför jag nu undrar lite om det här bara blev en dominans-boost för henne och att hon snarare fått en stark överhand över mig, eftersom hon egentligen faktiskt inte litar/lyssnar en sekund på mig. "Jag gör det här för att jag vågar och inte för att jag bryr mig ett skit om vad du säger, typ.

Det spelar väl ingen större roll för mig eftersom jag ändå inte ska ha henne kvar, men det vore ju onekligen minst sagt trist om nästa ägare får en överjävligt kaxig häst (även om nu en livrädd och stressad häst inte heller är någon hit, men ändå).
 
Senast ändrad:
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Nu är inte jag duktig, eller ens insatt i NH överhuvudtaget, men slänger in ett litet inlägg ändå.
Jag tror att det var bra det ni gjorde, se bara på resultatet när ni gick till hagen, hästen var lugnare -och bara det är positivt.

Hade själv en liknande grej för ett litet tag sen. Min häst har varit öm i ryggen pga fällningen så hon hade en 3-veckors viloperiod från ridning och vi gjorde bara andra grejer, som tömkörning, promenader och ett par gånger hade jag henne lös corallen..
En dag när hon var lös så jagade jag bara på henne som vanligt för att hon skulle få busa av sig lite och bli av med överskottsenergi. När hon inte var överpigg längre så började hon minska in volten något och vände sig liksom in mot mig med framdelen. Slutade jag "driva" henne så stannade hon och vände framdelen in mot mig.
Det som var roligt med detta var att hon är ofta inte helt lätt att få tag på när hon är lös, hon tar liksom chansen att "är jag lös så är jag" :devil: och då bara hon ignorerar en och bara vänder ryggen till, och GÅR iväg. Hon gör sig ingen brådska utan bara traskar iväg ><

Jag tolkar iallafall detta som nåt positivt, och om jag var du skulle jag se ditt resultat som positivt med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Jag kan inte ett skit om NH så jag tänker överhuvudtaget inte kommentera sättet som du gjorde på för jag har ingen aning om det är "rätt eller fel".

Det som är viktigt i mina ögon är vilket resultat du fick....en lugn häst som visade att den är trygg med dig när du gick till hagen. Eftersom det tydligen inte har varit så tidigare så är det definitivt något positivt.
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Jag kör lite NH med mitt ungsto, kör själv mycket löslongering och varje dag innan ridning eller bara i allmän hantering flyttar jag hennes rumpa/bog bland annat. Man tar över "ledarrollen" en osäker lite nervig häst ( som jag har) svarar otroligt bra på detta, hon följer mig dit jag går utan att tveka. Går jag i en vattenpöl går hon i samma vattenpöl;)

Att hon är lugn när du tar henne till hagen är ju bara bra, och att hon inte stressar runt. Hon är tryggare med dig än vad hon har varit förut.
Mitt sto ( arabiskt fullblod) hoppar och drar gärna när hon blir skraj då hon är bakskygg.
NH har underlättat ALL hantering med henne, har haft henne i 3 år snart.
Hästen ska gå lite bakom, aldrig framför dig, då är det "hon" som är ledaren.

Keep up the good work och hon kommer snart vara lugn och tillgiven till dig
när du hanterar henne.:)
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Först och främst Grattis!! :bow:
Ett enormt steg. Det är absolut på rätt väg och så här kan du jobba henne då och då.
Hur gör du för att be henne följa dig?
Då kan be henne följa dig genom att locka lite kort, vända dig om från henne med ena axeln sänkt (den lockande armens axel)
Dominanta hästar har dock svårt att följa, speciellt hingstar. :angel:

Kom ihåg att inte göra det för personligt.Hon är fortfarande bara en häst.
Idag insåg hon att du också kan vara en stark ledare, hon litar dock inte till 100% att du faktiskt kommer se till att ni är tygga från alla rovdjur där ute, Men Snart! Och allt kommer falla på plats. :)
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

(Svarar alla lite)

Jag tror att det är så jag gjorde när jag ber henne komma, eller åtminstone försökte göra. :p Sänkte ena axeln, backade och slappnade av med kroppen i största allmänhet. Försökte också undvika att titta direkt på henne. Jag har som sagt ingen aning om ifall det var rätt, men det är vad jag är 99% säker på att jag minns att jag hört/läst av i princip alla NH-intresserade jag stött på.

Och angående det här med att hon blev lugn: Självklart är det i sig bra! :) Jag är ju bara rädd för att jag gjort på fel sätt och "knäckt" henne. För jag är helt anti alla sådana här metoder där man helt enkelt tvingar hästen att ta kontakt, och jag hoppas ju självklart att jag inte omedvetet gjort just det i och med det här. Jag vill ju att hon ska ha valt att komma fram för att hon ville, inte för att hon kände att hon bara blev ihjälstressad annars.

Sedan är jag ju som sagt lite rädd för att jag på något vis erkänt henne i den dominanta rollen nu och/eller visat mig själv undergiven, så att hon går från att vara osäker till alltför kaxig. För som sagt: Mig litar hon inte på, det är ju bara det att hon fått mer självförtroende tack vare den här tränaren, och om jag nu gjort fel kanske hennes dominanta sida riskerar att ta över istället? Jag vill förstås inte att det här ska få några negativa konsekvenser hos nästa ägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Sedan är jag ju som sagt lite rädd för att jag på något vis erkänt henne i den dominanta rollen nu och/eller visat mig själv undergiven, så att hon går från att vara osäker till alltför kaxig.
Jag ser liksom inte problemet, jag har ju själv en häst som är dominant och tog över för 17 år sen. Vi har inga problem alls, vi skiter i ledarskap och sånt tjaffs, allt har bara funkat. Att ha en dominant häst som får ta för sig och bara hänga med är en spännande resa som jag önskade flera skulle våga sig på. På det sättet kommer man hur långt som helst i relationen vill jag påstå, för hästarna och speciellt stona är mycket smartare än vi kan ana.
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Nej, du gjorde bra!
Hon blev lugn och trygg, jag tror inte man kan knäcka en lös häst, och om det kändes bra för dig gjorde det säkert det för henne också.
KUL att det går lite framåt, även om du säljer henne sedan.
Du var duktig Du tolkade hennes signaler rätt, och du lyckades anpassa dig till henne så att hon gjorde som du ville!

Nu får du fatta att du INTE är värdelös på detta! Annars kommer jag med kedjorna som sagt.. ;)
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

jag råkade också löslongera min polla en gång, hon var på den tiden stressad och otrygg och försökte dominera mig, men en dag då jag testade trickträning i hagen (lyfta på benen, hon var rädd om dem efter hälta och lät mig inte kratsa)
när hon efter ett tag inte vill fortsätta träna så gick hon iväg, varpå hon inte ville bli fångad. då så jagade jag iväg henne när hon senare kom nära för att få henne nfiken och vilja komma till mig, efter att tag så sprang hon in på en volt och jag kunde reglera steglängden trav skritt galopp med rösten. när jag sen stannade henne så gick hon fram till mig och följde mig som en hund och var riktigt avslappnad även nästa dag. efter det så har jag lekt med henne i hagen och låtit henne följa mig backa snurra och sånt och berömt med godis. hon är lugn och trygg med mig som ledare nu och är ricktigt mysig att ha att göra med. håller inte på med nh utan exprimenterar med hästen på hennes vilkor. under vintern så blev det inte lika mycket lek och då blev hon stelare och lite för dominant vid ryktning och sånt där hon sparkade och inte ville stå stilla. nu när jag börjat igen så blev hon genast lugn och mer hanterbar vid rycktning. dock så sker all lek på henes villkor, när hon är trött så går hon iväg och om hon vill busa så busar vi. man kan ju inte tvinga en lös häst.
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

:) Jag blir alltid glad av dina svar! Kommunikation är nyckeln, inte "undergiven/dominant".

Och Stormkast - många grattis!
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Jag skulle absolut inte vilja ha en sådan relation som du har med ditt sto.
Det är kul att du trivs med det men det du skrivit/visat i andra trådar är inte något jag vill uppnå med någon häst.

kl

Var tvungen att testa en snabbis i dag igen (den här gången var det medvetet nu får ni skälla på mig om ni vill, haha), vi utökade dessutom avståndet och hon är så himla duktig, jag blir så glad! Vilken helt underbar känsla att kunna ställa hästen lös på ena kortsidan av ridbanan, medan man själv står på den andra, och att hon ändå är helt villlig att göra det man ber om, gå i sidled, stanna och flytta sig som man önskar. :love:

Behövde inte heller alls driva henne för att hon skulle följa, utan gick jag så följde hon, stannade jag så gjorde hon detsamma. Hon har aldrig någonsin tidigare följt efter mig när hon varit lös (möjligen i hagen, om jag haft en havrehink i famnen....). Och jag märkte att hon inte alls såg lika grinig ut i dag utan bara avslappnad, öronen var mer vinklade åt sidorna, lätt bakåt eller mot mig.

Efteråt stod hon lös (dock med grimma och grimskaft på, förstås) på stallplanen medan jag ryktade och kratsade hovarna, och det har nog inte hänt på typ tre år. Jag stod med en bakhov uppe när en grävskopa körde förbi fem meter bort och hon, som i normala fall får panik om en människa går förbi på samma väg, tittade inte ens dit. Helt sjukt.

Jag måste säga att det känns fruktansvärt mycket enklare att göra sig av med hästen nu när vi slutar med flaggan i topp och inte skiljs medan vi bråkar eller är rädda för varandra.

Och skuggi får nog ha kedjorna kvar ;), för jag anser fortfarande att det är hästen som är fantastiskt duktig och modig, trots att jag gör fel och är allmänt osäker och kass. Är helt säker på att hon kommer kunna göra "rätt" människa väldigt lycklig, och vice versa.
 
Senast ändrad:
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Tänk att resultatet kan bli så bra även fast du anser att du är helt under isen :D.

Du får mig att tänka på en av mina bästa vänner. Hon är också väldigt intelligent och välformulerad men otroligt självkritisk. Kan hitta fel på allt hos sig själv medans jag inte ens ser en tiondel av det hon ser. Kan i och för sig bero på att jag inte letar fel för jag trivs med henne precis som hon är :p.
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Jag måste säga att det känns fruktansvärt mycket enklare att göra sig av med hästen nu när vi slutar med flaggan i topp och inte skiljs medan vi bråkar eller är rädda för varandra.

Och skuggi får nog ha kedjorna kvar ;), för jag anser fortfarande att det är hästen som är fantastiskt duktig och modig, trots att jag gör fel och är allmänt osäker och kass. Är helt säker på att hon kommer kunna göra "rätt" människa väldigt lycklig, och vice versa.

Skönt som sagt, att ni får lämna med flaggan i topp sas, även om jag tror ni hade kunnat få en häftigrelation om du fortsatt.
Och TRO mig, det är INTE BARA hästen som ändrat sig, även om hon kanske fick bättre självförtroende i allmänhet på kursen när hon fick känna sig förstådd. Men DU har uppenbarligen ändrat dig också, det är inte ens fel att två träter, och samma gäller omvänt :idea:
 
Sv: Har vi precis gjort något bra? (löslongering eller något åt det hållet?)

Helt orelevant, men efter att ha läst den här tråden kan jag trampa iväg till skolan med ett leende på läpparna :crazy: Javisst, lite blödig är jag ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 193
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp