Håravfall på benen?

A

ankina

Har precis fått hem ett äldre varmblodssto på foder. Upptäckte precis att hon tappar pälsen på olika ställen på benen. Kala fläckar som åker av som mjäll när man borstar henne. Hon kom precis så detta är inget som började hos mej. Hon gick på bete, ej kraftigt hos sin ägare. Är välmående och frisk i övrigt. Funderar på om det kan vara en brist på något eller någon annan orsak. Står som ett frågetecken. Är d:confused: et någon som känner igen dessa symptom?
 
Sv: Håravfall på benen?

Nä det är inge farligt bara hon mår bra inte har någon dålig temperatur asså att det är lagom på bena också.
 
Sv: Håravfall på benen?

Tack för ditt svar. Nä hon är normalvarm på ben och inte påverkad i övrigt. Blev uppskrämd av en kompis om ringorm. Men det är väl inte bara benen?
 
Sv: Håravfall på benen?

Jag känner igen det där!

Jag hade också en foderhäst som fällde tussar på benen så att det blev kala fläckar. Detta var under betessäsongen och någon annan häst på betet visade också liknande tendenser, dock inte lika mycket utan mer som kraftiga mjäll.

Det gick över efter ett tag och jag fick aldrig någon klarhet i vad det var, spekulerade själv i om det kunde vara något kvalster eller annat litet kryp, fast frågan är ju varför de isåfall bara försvann helt plötsligt...
 
Sv: Håravfall på benen?

Fråga förra ägarna om hon gått mkt lindad innan betet. Det kan bli så då, om man inte håller benen riktigt rena och torra innan man lindar, håret lixom far av i "mjälliga kakor". /C
 
Sv: Håravfall på benen?

Tack för lite tips. Man kan inte låta bli att bli lite bekymrad. Ska kolla ang lindningen. /A
 
Sv: Håravfall på benen?

Tusen tack!
Har läst igenom en del och konstaterat att nog så kan vara fallet. Har lånat en liten ponny till sällskap.. Antar att jag bör sätta dem i varsin hage direkt. Vilken start på hästägandet....:(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 443
Senast: Safir
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
2 972
Senast: Pudlan
·
Hästvård Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet. Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: Bejbie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp