Bukefalos 28 år!

Hård i mun!

E

emgard98

De är så att min häst är/blir väldigt hård i munnen. Hon blir det för att jag blir hård i handen när jag rider henne. Alltså, hon är en fd kallblodstravare så, när hon vill "dra iväg" eller öka så blir jag så hård i handen och då blir hon hård i munnen och bara gapar, sticker ut tungan och drar ner huvudet mot marken för att dra ur tyglarna ur handen på mig. Och jag verkligen försöker att inte bli så hård i handen, men de bara går inte när hon drar iväg sådär som hon gör. Samma sak när jag ska göra halt. Hon går i jätte fin form, å så förbereder jag för halten och har en förhållning i tygeln och då gör hon likadant, och jag blir då hård i hand och drar ännu mer. Det blir liksom som en dragkamp.
När hon drar iväg eller om jag ska göra halt och då hon blir sådär, så tar och ger jag i tygeln såklart. Jag verkligen sätter mig ner i sadeln och tar förhållningar men så fort det blir lite motstånd i hennes mun så börjar hon.
Hela tiden under ridning så försöker jag "röra/leka" med bettet så att hon blir stimulerad.
"Have no idea" hur jag ska göra?!

Hon gör likdant med vilket bett jag än andvänder:
Pelham
Tränsbett
Tredelat
D-ringsbett
Pessoa (delat)
Bridong
Happu mouth pessoa (stång)

Hennes tänder är kikade och ingen vass tand eller något sådant. Det går inte att rida med hackamore för då drar hon iväg som en avlöning, så be mig inte att börja rida på det.
Men ja, så äre någon som har nå tips eller övning på hur jag möjligtvis kan sluta upp med att bli så stum i handen när hon drar iväg?
:confused:
 
Sv: Hård i mun!

Jaa du... för det första är det ju inte okej att ha en häst som drar iväg hur som helst. Det borde du få hjälp med.

Min häst kan göra det nån gång, och då har jag helt enkelt fattat att det inte är någon idé att dra i munnen, utan jag har försökt ta mjuka förhållningar och pratat med honom. Lägg annars en volt om det är möjligt, när den blir tillräckligt liten kan ju inte hästen springa längre.

Sen tycker jag att du borde lära din häst från grunden vad en förhållning är. Den verkar ha fått det om bakfoten? Det skulle jag göra från marken, där du "sitter" säkert och kan ge bra hjälper med tygeln. Gå t.ex. på ridbanan och ha mjuk kontakt med tyglarna. ha ett spö i den "bakre" handen. När du vill stanna skulle jag ge ett kommande, typ ptroo, hoo, eller vad du nu brukar säga. Ta i tyglarna så som du vill, och bestäm dig för ett maxtryck som du tycker känns okej. Börja med att ta mjukt, funkar inte det får du ta hårdare tills du känner att det är max. Samtidigt lägger du fram spöt framför hästen, mot bogen/munnen (alltså bara i luften), och ger ditt muntliga kommando. Du kan även förstärka genom att flytta dig framför hästen (jag antar att den lärt sig att inte gå på folk), så att den helt enkelt inte kan ta vägen någonstans.

så fort hästen gör en ansats till att stanna, sakta upp, berömmer du. Du kan bestämma att nu ska vi gå 10 meter, sen ska vi göra en förhållning.

Jag skulle cokså rekommendera att arbeta med detta i korta pass- både för att visa att den är duktig, och för att hålla koncentratonen uppe.
 
Sv: Hård i mun!

Jo, självklart måste hon lära sig förhållningar mer och fatta vad jag menar när jag gör dom. För det gör hon ju som sagt inte. Jag tar och ger i tygeln i stort sett hela tiden när jag rider för att hon ska "släppa" bettet och slappna av. Det går bra så länge hon inte drar iväg och jag måste ta tag i henne, och då blir jag som sagt hård.
Att tömköra henne var ett tag sens ist jag gjorde. pga att jag inte äger en tömkörningsjord av någon dum anledning. Men ska alldeles strax införskaffa mig en sådan hoppas jag.
Så, jag longerar henne mest (med sadel då). Men vill ju ha någonting jag kan göra nu. Så länge tills jag skaffar mig en tömkörningsjord.
Red idag och tänkte jag skulle arbeta lite mer. Så, så fort jag tog tag i tyglarna och skulle göra en halt så gjorde hon sådär. Se enormt jobbigt. Hela tiden när jag travade och skulle hålla in henne så la hon huvudet på sne, gapade och stack ut tungan.
När hon gör sådär så lättar jag givetvis på tygeln men hon gör sådär ett bra tag efter att jag lättat också. När hon tillslut slutat upp så tar jag tillbaka tygeln fför att få kontakt med henne och försöker igen och det blir bara samma sak om och om igen.

Men ja som sagt ditt råd var ju att arbeta och lära om grunderna igen från marken. Och det skulle jag direkt göra bara jag hade en tömkörningsjord. =/
 
Sv: Hård i mun!

Dressyr, dressyr och ännu mer dressyr. har också en kallblodstravare som bara sprang ifall man var hård i handen, med med mycket dressyr arbete så är hon nu hur fin som helt att rida :)
 
Sv: Hård i mun!

jo. emn det är just det". Min häst var innan sommaren hur jä'kla duktig som helst. gick skit fint. Sen så släpptes dom på bete, och då verkar det som omhon fick nån infektion, hon började sevttas jätte lätt, det bara rann om henne. Man vet ej vad det var. å så när hon blev bra så var det bra i några dagar och sedan började hon bita tag i bettet och var hård i munnen. Så. hon har ju vart jätte fin en gång =(, men nu drar hon upp huvudet eller drar ner det ända till marken om man tar tag i henne litegrann. Dressyr är nästan de enda vi hållit på med i 4 år snart. och hon har alltid vart så mjuk och fin i munnen!!
 
Sv: Hård i mun!

Jag menae INTE att du ska ha en tömkörningsgjord! Du har den utrsutning du har när du rider, dvs. det vanliga tränset och ett dressyrspö. Så går du på sidan om hästen, håller "innerhanden" ca 2 dm på tygeln från bettet och "bakre" handen på den yttre tygeln ungefär vid bogen/skänklelläget. då kan du ge väldigt fina hjälper, och direkt föra fram spöt/din kropp om hon inte lyssnar på tygeltaget.

Vet hon hur hon ska följa tygeln i den övriga ridningen? om du står bredvid henne och tar i tygeln, följer hon den, dvs. böjer å halsen? Eller är hon helt oförstående till vad du vill med tygeln?
 
Sv: Hård i mun!

Jag menae INTE att du ska ha en tömkörningsgjord! Du har den utrsutning du har när du rider, dvs. det vanliga tränset och ett dressyrspö. Så går du på sidan om hästen, håller "innerhanden" ca 2 dm på tygeln från bettet och "bakre" handen på den yttre tygeln ungefär vid bogen/skänklelläget. då kan du ge väldigt fina hjälper, och direkt föra fram spöt/din kropp om hon inte lyssnar på tygeltaget.

Vet hon hur hon ska följa tygeln i den övriga ridningen? om du står bredvid henne och tar i tygeln, följer hon den, dvs. böjer å halsen? Eller är hon helt oförstående till vad du vill med tygeln?
 
Sv: Hård i mun!

Jag menae INTE att du ska ha en tömkörningsgjord! Du har den utrsutning du har när du rider, dvs. det vanliga tränset och ett dressyrspö. Så går du på sidan om hästen, håller "innerhanden" ca 2 dm på tygeln från bettet och "bakre" handen på den yttre tygeln ungefär vid bogen/skänklelläget. då kan du ge väldigt fina hjälper, och direkt föra fram spöt/din kropp om hon inte lyssnar på tygeltaget.

Vet hon hur hon ska följa tygeln i den övriga ridningen? om du står bredvid henne och tar i tygeln, följer hon den, dvs. böjer å halsen? Eller är hon helt oförstående till vad du vill med tygeln?


Haha oj förlåt. Förstog det som att jag skulle tömköra. så jag förstog inte riktigt vad du menade med bakre handen. men ah då tändes en lampa =D. Men då är det ännu en grej som är oklar. ursäkta om jag är trögfattad, men förstår inte riktig hur du menar att jag ska ha yttre handen vid bogen? Förstår att jag ska stå på sidan och hålla handen på innertygel 2 dm från bettet. Men hur ska jag hålla bakre handen? på vilken sida om hästen? finns ju inte en chans att jag kan hålla ytter tygel vid ytter bog/skänkelläge?
Nu är jag säkert jätte knasig och dum och förstår inte det som kanske är det mest simplaste. så du får ursäkta.

Men ja för övrigt så följer hon tygel hur bra som helst och är med på det mesta jag vill av henne.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 067
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp