Bukefalos 28 år!

Hård "knöl" på lårmuskel.....

lakrits

Trådstartare
När jag skulle ta ut min häst på en ridtur för tre veckor sedan så stapplade hon till precis utanför stallet.

Jag gick lite med henne och då var det ingenting, tänkte att hon trampade till på en sten, hon har inga bakskor för tillfället.
Gick med henne i hagen och det syntes ingenting.

Jag red en liten stund och skulle sakta ner till trav då hon går ner på framknäna och jag åker av.
Hon reser sig ganska hastigt upp igen.
Hon har lite dålig koll på sina hovar ibland och nu när hon inte är riden så mycket pga. föl så är hon lite framtung.
Jag kollade henne men allt var OK.
Jag hoppade upp och red lite till för att kolla men det var OK.

Sedan visade det sig att hon hade korsförlamning.
Ingen allvarlig, värdena låg på 431 efter blodprov.

Hon har varit bra efter lite medicinering och vila.

Men nu har jag upptäckt en annan sak.
När jag ber henne gå åt sidan så stapplar hon till igen.
Jag har kollat henne via longering men också rakt spår.
Hon haltar inte skritt eller trav, hon tar ut sina steg, och visar inget vid sidoförande rörelser från marken.
Jag har inte ridit henne nu pga. så hur hon är under ryttare kan jag inte svara på.

Det är när hon står på gången och jag ber henne flytta sig åt sidan som hon reagerar, stapplar till.
Hon har en "knöl/svullnad" på låret.
Har kikat i en gammal hästbok på muskulaturer och där hon har den här "knölen/svullnaden" så heter muskeln kruppmuskel.

Det är på muskeln som går snett neråt.
Det är väldigt hårt och jag trodde att det kanske är en skelettskada som uppstått på något vis men då borde hon väl halta?
Och sedan har dom väl så mycket muskler över skelettet där så det inte känns igenom om det inte är något jättefel?

Man har sagt till mig att det kan vara en blodutgjutning efter en spark?????
Kan hon ha skadat sig efter den snabba resningen/knäböjningen???
Muskelknuta?
Överansträngning?
Något från korsförlamningen?

Jag förstår att det är svårt att säga här utan att känna och se men en teori kanske kan finnas???

Jag har inte haft ute vet än eftersom hon inte är halt och hon ömmar inte speciellt mycket när man trycker på det heller.
Men hon har haft det i en vecka (som jag har sett/kännt) så jag ger det ett par dagar till för att se om det sker någon förbättring, om inte så får vet. givetvis komma ut.

Jag har gett henne massage nu men kan inte märka några spänningar någon annanstans på kroppen än just där.
 
Senast ändrad:
Sv: Hård "knöl" på lårmuskel.....

Är det en muskelblödning kan en "knöl" ligga kvar i flera veckor t.o.m. månader innan det är helt borta. Mitt fullblod hade jordens knöl inne i bakknäets muskel som var en stor blödning efter en vurpa. Muskeln tillbakabildades sedan och det blev en grop där.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 862
Senast: Luff
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 050
Senast: Janni
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 268
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp