Hårda i magen?

Mia_R

Trådstartare
Jag har ju köpt vattenautomat och även om jag inte sett någon av den dricka har jag fått fylla på. De får även enbart blötfoder, men bägge två är så väldigt hårda i magen! Vad ska jag göra, jag kan ju inte gärna tvinga i dem vatten. Fil/yoghurt?
 
Jag har ju köpt vattenautomat och även om jag inte sett någon av den dricka har jag fått fylla på. De får även enbart blötfoder, men bägge två är så väldigt hårda i magen! Vad ska jag göra, jag kan ju inte gärna tvinga i dem vatten. Fil/yoghurt?

Blanda laktulos i messmör eller liknande and smeta på en tass så de slickar i sig det när de tvättar sig. Varning: fungerade inte med Nikita. Hon struntade fullständigt i det och smetade istället av sig kletet på min säng och soffan :meh:
 
Blanda laktulos i messmör eller liknande and smeta på en tass så de slickar i sig det när de tvättar sig. Varning: fungerade inte med Nikita. Hon struntade fullständigt i det och smetade istället av sig kletet på min säng och soffan :meh:
:laugh:

Köper msn lsktulos på apoteket och hur mkt blandar man i messmöret? Hm, undrar om de äter messmör ... :d
 
Dulcosoft 1/8 tesked på maten två gånger per dag. Kan ökas till 1/4 tesked två gånger per dag vid behov. Det är ett smaklöst pulver.
Laktulose tycker de flesta katter är vidrigt och det innehåller socker så ska inte ges till diabetessjuka eller katter i riskzonen för diabetes.
 
Jag barfar vissa av mina katter (har en som är livrädd för rått kött och springer iväg när det vankas) och av min erfarenhet så tycker jag lite kycklinglever brukar kunna mjuka upp de hårdaste ”kottarna”.
Även att ge lite fetare köttbitar eller äggula under de perioderna då temperaturen går upp o ner fort, som nu exempelvis med plus och minus hit och dit. Mina katter blir lätt torra och statiska under dessa perioder men jag tycker det avhjälps lätt med att höja fettintaget något.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 332
Senast: Tarnin
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: Viva
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
577
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp