Hårda ridstövlar

Bison

Trådstartare
Jag börjar inse att mina fotleder aldrig kommer bli vad de har varit. Jag är svag och instabil med konstant smärta. Rider med skor och chaps eller MH supreme stövlar men behöver mer stöd.

Vad ska jag leta efter? Gärna så bekväm fotdel som möjligt men med hårda stadiga skaft. Jag har ganska breda fötter, stl 37 eller 38 och 38cm runt vaden

Sv: Hårda ridstövlar

Vill du ha superhårda skaft så är det väl königs SIR eller Petries Anky som gäller, men om lite lagom hårda är det som gäller så är kanske De Niro ett alternativ? Eller i princip vilken vanlig dressyrstövel som helst.

Jag är ju hoppare som verkligen avskyr hårda stövlar så jag har verkligen ingen aning om vad jag ska titta efter, vad som är bra och dåligt.

Jag skulle faktiskt rekommendera De Niro, de har lite olika modeller som nog kan passa! Min uppfattning är att de är stabilare än supreme high rider, men inte lika stela som en klassisk dressyrstövel.
Vet inte var du bor, men det finns säkert någon återförsäljare i närheten så du kan klämma och titta på dem.

Vad är det för ridskor du har idag ? Är det vanliga "låga" ridskor. När jag en period hade skadat fotleden så trodde jag samma som du att det skulle vara bättre med styva stövlar, hade ett par gamla cavallo jag drog fram men det blev faktiskt tvärtom sämre för de sitter oftast inte åt just vid fotlederna utan där är mkt vingelmån invändigt i dem. Det jag sen testade däremot var höga ridskor med dragkedja som gav mkt mer stöd för fotleden för mig räckte det med att byta ridskor och sen köra med mina vanliga shortchaps, vill man kan man ju även köra med styva stövelskaft shortchaps om man vill ha ytterligare stabilisering.
Jag köpte MHs styva hårda höga ridsko med dragkedja framtill den låste min fotled helt beror ju dock på hur hög läst och så man har vilken som passar en när man vill att den skall sitta helt tajt för att stödja.

Jag börjar inse att mina fotleder aldrig kommer bli vad de har varit. Jag är svag och instabil med konstant smärta. Rider med skor och chaps eller MH supreme stövlar men behöver mer stöd.

Vad ska jag leta efter? Gärna så bekväm fotdel som möjligt men med hårda stadiga skaft. Jag har ganska breda fötter, stl 37 eller 38 och 38cm runt vaden

Vet inte om du testat/kan tänka dig/gillar Ariat skor? Deras "vanliga" jodpurskor med dragkedja fram på ovansidan ger verkligen bra stöd för fotleden, de i kombination med shortchaps är kanon.

Har en hög sko som är stoppad kring fotleden, den är bekväm men jag får ändå ont. Saknar antagligen ledband i ena foten och är väldigt instabil.

Quigly yes, tyvärr ingen skillnad mot de jag har idag

Har medicinska stöd, men de blir för varma och kliar, samma om jag lindar.

Jag har stel op foten och är väldigt instabil i fotleden. Har ett par måttade Cavallo som gör underverk, det är det enda jag kan rida i numera.

Jag har ett par Königs Komet, de är "lagom" hårda och ger bra med stöd utan att bli för hårda. Nu är jag iofs dressyrryttare men hade de varit kortare hade de lätt funkat att hoppa/rida ut med.

Hade ett par Mountain Horse men var tvungen att sälja dem, otroligt sladdriga stövar... :o

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: sweep
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur