Hårddisk för filmer

MissFideli

Trådstartare
Kan man lägga över alla sina DVD-filmer på hårddisk istället, så man kan slippa att ha alla framme? Har TV med USB så det är lätt att koppla ihop.

Sv: Hårddisk för filmer

Ja det går. Beroende på vilken kvalitet du vill ha dina filmer i så blir de olika stora. Du bör även kolla vilka filformat din TV kan spela upp, hur stor hårddisk du kan använda samt vilket format håddisken skall vara formaterad i. Ska hårddisken vara formaterad i FAT32 har du en begränsning på max 4GB per fil.

Från manualen för den TV:n

Multimedia
Supported storage device
USB (FAT or DOS-formatted; Mass Storage
Class compliant only)
Supported image files
JPEG (*.jpg, *.jpeg): EXIF, JFIF, SPIFF
Supported video and audio files
- AVI video (*.avi): MPEG-4 SP, MPEG-4
ASP, MPEG-4 Part 2
- AVI audio (*.avi): AC3, MPEG-1 L3,
MPEG L2, AAC_ADTS, AAC_ISO
- MPEG video (*.mpg, *.mpeg, *.vob,
*.ts): MPEG-1, MPEG-2
- MPEG audio (*.mp2, *.mp3, *.mpg,
*.mpeg, *.vob): MPEG-1 Layer 2,
MPEG-2 Layer 2, AC3
- MPEG-4 video (*.mp4): MPEG-4 AVC
(H.264, L2-CIF), MPEG-4 AVC (H.264,
L4-HD), MPEG-4 Part 2
- MPEG-4 audio (*.mp4): AAC-LC, AC3,
AAC_ADTS, AAC_ISO, HE-AAC (v1,
v2)
- MKV video (*.mkv): H.264
- MKV audio (*.mkv): HE-AAC, AC3
Supported audio files (without video)
- MPEG audio (*.mp3): MPEG-1 Layer 3
- WMA audio (*.wma, *.asf): WMA (v2
to v9.2)
- LPCM audio (*.lpcm, *.pcm, *.wav, *.aif,
*.aiff): *.lpcm and *.pcm not supported
on all sets.
- MPEG-4 audio (*.aac, *.mp4, *.m4a):
AAC-LC, HE-AAC (v1, v2)
- Playlists (*.pls, *.m3u)
Note: Multimedia file names must not
exceed 128 characters.

Så en hel del videoformat klarar den men bara FAT32 så problemet med 4 GB filer som MacVetaren nämner uppstår.

Tack för infon!! Ska kolla länken ikväll när jag kommer hem. Köpte en WD My Book Essential på 1tb igår så det börjar bli dags att lägga över filmer :)

Nej, inte för tv:n, men du behöver (väl?) ett program för att kunna konvertera filmen från dvdn (förutsatt att vi pratar om köpta dvdfilmer som s à s spelar med en gång när man stoppar in dem i dvdspelaren) till ett filformat du kan spara på hårddisken.

Haha, nej det har jag tyvärr inte ;) det enda jag vet är att det inte går att bara flytta över filmer från den typen av dvd till hårddisk eftersom det är skyddat så att gemene man inte ska ha möjlighet att kopiera filmer så enkelt.
De som väljer att ignorera att man inte ska göra detta använder sig av ett program som konverterar filmen till en kopieringsbar fil. Typ. Och det är i detta format man kan förvara filmer på en hårddisk och spela upp dem på tv:n därifrån.

Programmet AnyDVD rippar dvd-skivor, men det är rätt dyrt (just nu 20 % rabatt, observera att moms tillkommer). Sen behöver man ett program för att kopiera själva skivan också....

Jag är inte så väldigt insatt, men tycker mig ha hört att man får kopiera en säkerhetskopia för eget bruk (men jag tror inte man får använda den så länge originalet finns). Korrekt?

Ingen aning. Jag har absolut inga planer på att dela eller ge bort kopior, bara att använda istället för själva skivan.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
796
Senast: MJLee
·
  • Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 294
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka