Harleqinböcker

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare coolia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 058
Lånar.

Men ska man se det från en seriösare vinkel så är det ju absolut så att det finns en marknad för lättlästa böcker som inte kräver hjärngympa för att hänga med i. Alla är inte så språkligt begåvade men kan tycka om att läsa ändå.

För mig under min sjukdomstid så var harlequin de enda böcker jag kunde läsa. Låter kanske konstigt men så funkar hjärnan i den sjukdom jag hade. Så man kan säga att dessa böcker var ett verktyg, ett hjälpmedel att få tillbaka hjärnans kapacitet o förmåga o läsa.

Så helt av ondo är de inte. :)

Vet inte, orkar inte läsa damtidningar :D utom kika lite på modet. Skulle inte sätta Damernas värld i samma kategori tror jag. Finns det inte ngn som heter Hänt Extra och handlar om kungafamiljen, kanske den?

Fantastiskt (nu menar jag inte dig) hur många som bara läser Damernas Värld och Hänt i Veckan hos tandis eller läkaren. De borde ha gått i konkurs för länge sedan med så få ex sålda. :angel:

Fantastiskt (nu menar jag inte dig) hur många som bara läser Damernas Värld och Hänt i Veckan hos tandis eller läkaren. De borde ha gått i konkurs för länge sedan med så få ex sålda. :angel:
Nåja alla mina kollegor läser dem slaviskt :D och de är inte lite dyra. Damernas värld i alla fall.

Och jag menade verkligen att låta som att jag begriper deras existens helt och inte tvekar ett ögonblick att lyfta en Viktoria Holt på semestern (har ett par jag läser om -Guvenanten på Mellyn :D på landet och farmor har ett gäng roliga från 40-talet ngnstans som jag är sugen på.) , inte knasigt som det kanske blev i texten.

Jag har bara inte läst just Harlekin i kategorin på väldigt länge.

Vilket påminner mig om att rekommendera Anita Blake om man vill ha deckare, vampyrer, varulvar, tantsnusk och fifty shades på en och samma gång, Laurel K Hamilton. Varning dock för att läsa fler än typ fem för sedan blir handlingen väldigt lidande... typ en sida här och en sida där av handling mellan... i början är det typ en sida... per bok. https://www.google.se/search?q=anit...0ZbbAhVCAZoKHS_HBfAQ_AUICigB&biw=1199&bih=868

Anita Blake var fantastisk i början, sedan blev det tradigt när hon bara räddade alla sina övernaturliga, supervackra män hela tiden och de stod och skrek hjälplöst. Började med Merry Gantry serien men den var tio gånger värre så gav upp efter två eller tre böcker - jag är den där sorten som måste läsa klart en serie. Nej, jag har, ärligt! inte läst någon av Fifty Shades serien men vad jag hört är att den är usel BDSM och dessutom helt fel. Vill du läsa bra BDSM finns det fanfic särskilt slash.

Anita Blake var fantastisk i början, sedan blev det tradigt när hon bara räddade alla sina övernaturliga, supervackra män hela tiden och de stod och skrek hjälplöst. Började med Merry Gantry serien men den var tio gånger värre så gav upp efter två eller tre böcker - jag är den där sorten som måste läsa klart en serie. Nej, jag har, ärligt! inte läst någon av Fifty Shades serien men vad jag hört är att den är usel BDSM och dessutom helt fel. Vill du läsa bra BDSM finns det fanfic särskilt slash.
Haha jo, jag läste en Merry Gentry, rodnade lite och läste inte nästa. Även om jag var lite nyfiken på plotten faktiskt (helt ärligt, jag läste tre böcker till på wikipedia :o engelska wiki beskriver ofta plotten på fem rader eller så).

Såg tyvärr Fifry Shades filmen (skyller på jobbet :p, "alla" gick tillsammans) och konstaterade att den är bra blek i allmän tortyr jmf med Anita Blakes senare böcker om man säger så... Vampyrer kan alltid värre ;). I övrigt måste jag säga att jag är helt okunnig om vad som är fel med Fifty och BDSM, men det framstod inte direkt som frivilligt. Det gör det inte heller i Anita Blake. Så jag fick ändra från BDSM till tortyr som ord här i inlägget eftersom jag som sagt inte tror att det är det det är om det inte är frivilligt även om jag inte vet. Varken BDSM eller sextortyr är övrigt min genre, helt ointresserad, hellre romans då. så jag slutade läsa dem ungefär där och har inte läst Fifty Shades.

Jag tror du missade att läsa vidare Anita Blake tills männen slutade stå och skrika hjälplöst och började sluta med handling helt och hållet. (Jag gillade verkligen de första tre böckerna så jag framhärdade lite för länge.)

(Charmen med Anita Blake är alltså att den börjar som en superhårdkokt deckare med vampyrinslag, varulvsjakt och en tjej med väldigt mycket attityd och kompetens. Med små inslag av vampyrromans. Sedan växer inslagen över och tar över allt ju längre serien går. Till slut blir det helt ohållbart. Hon hanterar zombies som jobb eller ngt.)

Btw, triangeldramor? vad är grejen? de är överallt, jag blir trött.

Senast ändrad:
Haha jo, jag läste en Merry Gentry, rodnade lite och läste inte nästa. Även om jag var lite nyfiken på plotten faktiskt (helt ärligt, jag läste tre böcker till på wikipedia :o engelska wiki beskriver ofta plotten på fem rader eller så).

Såg tyvärr Fifry Shades filmen (skyller på jobbet :p, "alla" gick tillsammans) och konstaterade att den är bra blek i allmän tortyr jmf med Anita Blakes senare böcker om man säger så... Vampyrer kan alltid värre ;). I övrigt måste jag säga att jag är helt okunnig om vad som är fel med Fifty och BDSM, men det framstod inte direkt som frivilligt. Det gör det inte heller i Anita Blake. Så jag fick ändra från BDSM till tortyr som ord här i inlägget eftersom jag som sagt inte tror att det är det det är om det inte är frivilligt även om jag inte vet. Varken BDSM eller sextortyr är övrigt min genre, helt ointresserad, hellre romans då. så jag slutade läsa dem ungefär där och har inte läst Fifty Shades.

Jag tror du missade att läsa vidare Anita Blake tills männen slutade stå och skrika hjälplöst och började sluta med handling helt och hållet. (Jag gillade verkligen de första tre böckerna så jag framhärdade lite för länge.)

(Charmen med Anita Blake är alltså att den börjar som en superhårdkokt deckare med vampyrinslag, varulvsjakt och en tjej med väldigt mycket attityd och kompetens. Med små inslag av vampyrromans. Sedan växer inslagen över och tar över allt ju längre serien går. Till slut blir det helt ohållbart. Hon hanterar zombies som jobb eller ngt.)

Btw, triangeldramor? vad är grejen? de är överallt, jag blir trött.

Jag har haft några kompisar som är inne i BDSM svängen och de hatade alla Fifty böckerna eftersom i 'riktig' bdsm är det alltid, alltid sub som har makten och det är alltid, alltid frivilligt och det finns safeword och förhandlas fram innan. En kompis är medarrangör till ett stor BDSM läger i Danmark som hålls varje år. Hon berättade om hur arrangörerna fixade stugbyn de skulle vara i, sopade, fejade och gjorde fint. Spikade fast tak, grävde grillgropar och såg till att avlopp och duschar fungerade. Jag erkänner att för mig blev det lite komiskt i kombination med att vara hård dom dagen efter. Men de är som alla andra grupper i samhället som delar ett intresse, ungefär som de som dyrkar Elvis och vallfärdar till Graceland varje år.

Ingen aning om vad grejen är med triangel, men vissa gillar det, iofs (med reservationen att det var länge sedan jag läste dem) så var det helt fel att Anita inte valde varulven som var mycket mer intressant än vampyren. Och Ivanhoe, den som visas varje jul, blev också helt fel eftersom han gifte sig med den blonda dockan.

Jag har haft några kompisar som är inne i BDSM svängen och de hatade alla Fifty böckerna eftersom i 'riktig' bdsm är det alltid, alltid sub som har makten och det är alltid, alltid frivilligt och det finns safeword och förhandlas fram innan. En kompis är medarrangör till ett stor BDSM läger i Danmark som hålls varje år. Hon berättade om hur arrangörerna fixade stugbyn de skulle vara i, sopade, fejade och gjorde fint. Spikade fast tak, grävde grillgropar och såg till att avlopp och duschar fungerade. Jag erkänner att för mig blev det lite komiskt i kombination med att vara hård dom dagen efter. Men de är som alla andra grupper i samhället som delar ett intresse, ungefär som de som dyrkar Elvis och vallfärdar till Graceland varje år.

Ingen aning om vad grejen är med triangel, men vissa gillar det, iofs (med reservationen att det var länge sedan jag läste dem) så var det helt fel att Anita inte valde varulven som var mycket mer intressant än vampyren. Och Ivanhoe, den som visas varje jul, blev också helt fel eftersom han gifte sig med den blonda dockan.
Jag tycker varulven var den bäste i början, men helt ärligt efter ett tag blev han en sådan där rejält gnällig kille som jag tyckte var lite kontrollerande och dryg (moody och mansromantisk), så vampyren vann i längden tyckte jag allt. Sedan blev det en röra av alltsammans och hon fick några andra. Minns dåligt, men minns att jag plötsligt satt där och hejade på vampyren.

Bara avskyr när männen börjar ta sig ton och kräva saker (ta tag i och kyssas vid olämpliga tillfällen osv) författare av romantik verkar tycka att det är attraktivt och romantiskt, bläh (Gail Carriger totalt förstör "Soap" i sista boken i Finishing school serien tex).

Jag kan förstå om BDSM folk inte gillar Fifty shades i så fall eftersom i alla fall filmen gav alla indikationer på att tjejen tog killen trots hans torterartendenser och mer på grund av stålarna. Och vid inget tillfälle gavs känslan av att tjejen tyckte annat än illa om att bli torterad men tog det eftersom hon "älskade" (hans pengar? Helikopter?) honom.

(ursäkta det här inlägget blev totalt bladdrigt).

Senast ändrad:
Harlequin har jag nog aldrig läst, men läser gärna romance då och då. Mest historiskt och gotiskt, Courtney Milan, Eve Silver och Victoria Alexander är jag förtjust i. Härlig underhållning helt enkelt. Rekommenderar dessutom Romancepodden med bland annat Julia Skott för bra diskussion kring genren och boktips :D

Ett av problemen med Outlander var att de inte visste riktigt i vilken genre den hörde hemma först. Fantasy eller historisk romans. Mycket beror på hur omslaget ser ut och Outlander har aldrig haft det traditionella 'bodice ripper'. Jag vet att sf butiken i Stockholm också rekommenderade Anita Blake serien som urban fantasy - fö en genre jag gillar skarpt. Däremot steampunk har jag ingenting till övers för.

Det är som alla som hatar skräpmat och aldrig äter på snabbmatskedjorna. De borde också gått i konken med tanke på att ibgen gillar deras mat eller handlar där annat än under pistolhot möjligtvis.

*kl*
Gällande Harlequin har jag aldrig läst någon själv och mest fått höra dem bli kallade för tantsnuskböcker. Men en kursare på universitetet närde en dröm om att starta förlag och släppa "lesbiska harlequin-böcker". Han har släppt några stycken hittills :D

Det är som alla som hatar skräpmat och aldrig äter på snabbmatskedjorna. De borde också gått i konken med tanke på att ibgen gillar deras mat eller handlar där annat än under pistolhot möjligtvis.

*kl*
Gällande Harlequin har jag aldrig läst någon själv och mest fått höra dem bli kallade för tantsnuskböcker. Men en kursare på universitetet närde en dröm om att starta förlag och släppa "lesbiska harlequin-böcker". Han har släppt några stycken hittills :D

En kompis för länge sedan i USA startade en gay erotica bokförlag ingen aning om hur det har gått sedan med det.

Edit:
http://torquerepress.com/

Edit 2: Den verkar ha lagt ner, synd. http://www.victoriastrauss.com/2016/12/13/torquere-press-is-closing/ Men den verkar ha haft problem sedan nya ägare tog över den. Har inte haft kontakt med kompisen på flera år så ingen aning om varför hon sålde men misstänker att det var pga hennes hälsa. Hon hade svår diabetes redan när jag kände henne och ingen behandling eftersom hon inte hade råd med det pga ingen bra försäkring.

*kl*
De som är historiska tyckte jag mer var tantsnusk utan snusk så att säga. De jag läste kom fram till en stängd sovrumsdörr :). Men det kan ju ha utvecklat sig.

Jag tror endast att jag har läst ett fåtal böcker som faktiskt varit rena Harlequin, men däremot har jag läst en hel del "tantsnusk" och framförallt väldigt mycket romance (historical, contemporary, paranormal, urban fantasy etc.). För mig är det nog framförallt att jag läser som avkoppling - när jag kommer hem från universitetet (tidigare som student, nu som doktorand) så vill jag normalt sett inte läsa något som kräver allt för mycket hjärnverksamhet. Jag föredrar också böcker som slutar lyckligt, vilket sådana böcker med all säkerhet gör ;) Och girl power är alltid trevligt och där är ju urban fantasy outstanding :D Men inte bara romance funkar även om det är det vanligaste, utan jag har väl även plöjt igenom en hel del Clive Cussler och cozy mystery också. Problemet med deckare är väl att jag aldrig är särskilt intresserad av vem mördaren är :p Det blir väl även ett fåtal andra böcker varje år också, såsom klassiker, historical fiction, böcker som varit på topplistorna tidigare år etc. Men absoluta majorieteten har någon typ av romance i sig.

Jag tror endast att jag har läst ett fåtal böcker som faktiskt varit rena Harlequin, men däremot har jag läst en hel del "tantsnusk" och framförallt väldigt mycket romance (historical, contemporary, paranormal, urban fantasy etc.). För mig är det nog framförallt att jag läser som avkoppling - när jag kommer hem från universitetet (tidigare som student, nu som doktorand) så vill jag normalt sett inte läsa något som kräver allt för mycket hjärnverksamhet. Jag föredrar också böcker som slutar lyckligt, vilket sådana böcker med all säkerhet gör ;) Och girl power är alltid trevligt och där är ju urban fantasy outstanding :D Men inte bara romance funkar även om det är det vanligaste, utan jag har väl även plöjt igenom en hel del Clive Cussler och cozy mystery också. Problemet med deckare är väl att jag aldrig är särskilt intresserad av vem mördaren är :p Det blir väl även ett fåtal andra böcker varje år också, såsom klassiker, historical fiction, böcker som varit på topplistorna tidigare år etc. Men absoluta majorieteten har någon typ av romance i sig.

Absolut. Jag vet inte riktigt var just Harlequin och liknande har så dåligt slask rykte om sig och inte alla en miljon hårdkokta/våldsamma thriller. Make love not war/mord är enligt mig betydligt bättre. Numera läser jag en hel del fanfic istället, uberroligt och många riktigt bra författare, även om Sturgeon's Law stämmer där också.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 147
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien... 2
Svar
23
· Visningar
3 832
Senast: Lipperta
·
Äldre Vilka har ni läst? Vilka rekommenderar ni? Vilka bör undvikas? :) Jag letar ständigt efter nya böcker, men det är så svårt att välja i... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 418
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår