Bukefalos 28 år!

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst är opererad för en lös benbit i kotleden, höger fram, och har nu under konvalecensen fått en tokstor galla i sin vänstra has, på framsidan, både ut & insida. Det har även blivit en liten vätskesamling aldeles under hasen, på skenbenet som är på ett ca 2 cm stort område.

Hästen hade boxvila i 4 dagar och har sedan gått ute i en 10*10 hage där hon rört sig lite under dagarna.

Hon är såklart en dam som står och slår en hel del när hon är inne i stallet, det är värre nu när hon inte går någonting.

Tror ni att gallan beror på att hon vilar av de opererade benet? Gallan har kommit nu, hon opererades för ungefär 3 veckor sedan. När man tittar på henne ser det inte ut som hon försöker avlasta något ben, vilar lika mkt på båda bak osv. Eller är det får att hon slår mer nu än vanligt? Hon brukar vara lite gallig normalt också, men absolut inte såhär. Och det högra bakbenet har alltid varit värst då hon brukar slå med det.

Vad hade ni gjort? Masserar just nu med liniment varje dag. Hade ni använt värmande eller kylande? Back on track?
Jag ska försöka ordna med att ställa henne på halm och se om det blir bättre.

Ska försöka fixa en bild någon dag också! :crazy:
 
Sv: Hasgalla

Glömde skriva att haserna är röntgade för 3 månader sedan ua. Ska ringa vet och se vad hon säger!
 
Sv: Hasgalla

Gör det. När en av mina fick en sån jättegalla så var det nästan bara blod i leden, och vi fick behandla en hel del för att få ledvätskan att bli okey igen.
Vad han gjorde för att få den är en gåta, eftersom inget syntes på röntgen eller ultraljud, men nåt vridning eller annat trauma var det.
 

Liknande trådar

Hästvård Kraftig bakbenshälta varje morgon För 3 månader upptäckte jag en morgon att min häst var jättehalt i vänster bakben. Något hade hänt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 808
Senast: Elisha
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 325
Senast: Nethril
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 782
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 581
Senast: Lurvig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp