Häst/kompis problem.. Långt, men behöver hjälp!!

virapira

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett litet problem som jag inte igentligen vet om det är jag som gjort fel, el min kompis som har en skev uppfattning vad som är rätt och fel som kompisar. Har funderat mkt på detta ett tag men inte kunnat komma fram till om jag är så fruktansvärd som jag känner mig så tänkte fråga er vad ni tycker..? Vill ha alla synvinklar på det hela!

Så här till problemet då: Har en stor halvblods valack som jag tränar och tävlar med och lägger ner väldigt mkt pengar på varje månad för att kunna komma någonstans, men tycker ändå det är skönt att få avlastning ca 2 dagar i veckan. Har haft hästen långt ute på landet förut och alltså svårt att hitta bra folk som är intresserade av att hjälpa till. Vid jul flyttade jag till ett stort ställe med bra träningsmöjligheter inte långt utanför stan. Då var en gammal kompis till mig (sedan barnsben) intresserad av att hjälpa mig och det tyckte ju jag lät bra.. Men ett tag innan jag flyttade fick jag en förfrågan av en tjej om jag ville ha en delfodervärd på honom. Hon var villig att betala 1000kr per månad för att hjälpa mig 2-3 dagar i veckan. Då hästen kostar mig 6-7000 varje månad så var detta ekonomiska bidrag högst välkommet och valde då helt enkelt att ta in en fodervärd istället.. Jag kan tillägga att min kompis aldrig skulle kunna tänka sig betala.. Min kompis blev då väldigt arg och vi har itne pratat sedan dess.. Hon vägrar helt enkelt försöka se saken från min sida. Men jag känner mig lite sviken att hon räknar med att hon räknar med att få rida en massa gratis bara för vi är kompisar...? Känns inte helt rättvist mot mig heller.. Så hur hade ni reagerat i en sån här situation? Har kompisar hur mkt rätt som hellst till ens häst el har man rätt att vara lite självisk i en sån här situation?:confused:

Sv: Häst/kompis problem.. Långt, men behöver hjälp!!

Tja.... jag hade nog resonerat som så .... att med sådana vänner behöver man inga fiender...

Ingen kompis med andra ord....

Mmm det kanske är så.. Är inte det tråkigt när gamla kompisar till slut tar för givet att dom ska få rida och tillträde till ens häst? Tycker det är en intressant problemställning jag aldrig funderat på förut.. För tycker annars det är kul och självklart att kompisar kan få följa med att rida annars.. :crazy:

Men om du och kompisen hade kommit överens om att hon skulle rida hästen och du sen ändrar sig så förstår jag att kompisen blev sur.
Ni hade en överenskommelse som du bröt.
Sen att det för din del kanske har med pengar att göra berör ju inte kompisen.

Jag förstår faktiskt att hon blev sur utifrån vad jag läst i inlägget. Hade ni kommit överens om att hon skulle hjälpa dig med din häst så tycker jag i alla fall att du kunde påpeka just det som du gör här, att en ekonomisk lättnad är bättre för dig. Då hade hon åtminstone haft en chans att erbjuda en summa själv som hon var villig att betala.
Jag tror faktiskt inte att hon vill eller försöker snappa åt sig "gratis ridning" bara för att ni är kompisar. I min värld är det hjälpen som betyder något, inte pengarna. Hon tar förmodligen inte för givet att hon har tillgång till din häst, däremot tar hon nog för givet att eftersom ni är vänner vill du att just hon hjälper dig. Jag hade hellre valt en nära vän som red min häst än en okänd person, helt klart!

Svår sits du är i. Men man får ju förstå din f.d kompis att hon blev sur när du hade lovat.

Men sen å andra sidan sett förstår jag dej med. 1000:- är inte att förrakta heller.

Jag hade nog försökt prata med kompisen att nu när du kan få avlastning med pengar, för pengar växer som bekant inte på träd, tyvärr...hmm.
Så då valde du det istället.

Fortsätter sen kompisen att sura så bry dej inte!

Lycka till!! :banana:

Vet ju inte exakt hur det gick till, men kanske hade kompisen uppskattat om du frågat henne först innan du bestämde med den andra?
Kanske hade kompisen velat betala, eller iaf blivit tillfrågad? Det hade kanske känts bättre för henne.

Men i övrigt tycker jag du har rätt, såklart har man inte en dyr häst för att tillhandhålla gratis åt sina kompisar. Dessutom blir det ganska ofta problem om man har kompisar som medryttare, så kanske är det lika bra ändå?

Försök med att be om ursäkt för att du inte frågade henne om hon kunnat "matcha" erbjudandet först, samt att du ekonomiskt sett behövde detta tillskott.
Synd om hon inte förstår, då kanske hon inte var en så bra kompis ändå...

Hade jag varit kompisen hade jag blivit sur om jag inte fått möjlighet att matcha erbjudandet, men om hon har fått det och sagt att hon inte är beredd att betala eller inte har råd. Då får hon faktiskt acceptera att hon inte får rida din häst, och att det hjälper dig en hel del med att få dom 1000 kronorna i månaden som i mina ögon är mycket pengar, blir ju faktiskt 12 000 under ett år som du hade tackat nej till.

/Camilla

Visst förstår jag mkt gott och väl att hon blev sur och besviken att hon inte kunde få rida honom, det är ju inte lätt att få tag i bra hästar man kan rida ordentligt och lära sig ngt på heller..
Grejen var ju just att jag inte hade en tanke från början att ta in en fodervärd, inget jag tänkt på överhuvudtaget, så annars hade jag ju aldrig lovat från första början om jag ändå tänkt att ta in en fodervärd och sluppit hela den jobbiga situationen.. Dock är det väldigt mkt pengar för mig och underlättar otroligt mkt och alltså ett erbjudande jag hade svårt att säga nej till. Jag tog upp och pratade med henne innan jag bestämde mig och sa just att jag funderade på att ta in en annan just för min ekonomiska situation och fick svaret att min ekonomi skiter väl hon i.... Iof kan jag erkänna att det kanske hade vart smidigare att erbjuda henne först iaf, vilket jag inte hade en tanke på då jag vet hur hennes ekonomi ser ut, men för att ge henne en chans, men känner mig besviken över den reaktionen då jag tycker att man som kompis borde väl vara lite intresserad...? :crazy: Hade det vart någon som man inte känner och har rent affärsmässigt förhållande till hade jag förstått det mkt väl men tyckte det va lite sårande att hon uppenbarligen inte brydde...

Så när man har en muntlig överrenskommelse som denna, hade ni tagit hjälp av "kompisen" istället för att ta in en fodervärd, trots att du går miste om 1000kr i månaden? Är inte det lite att ge avkall på sina egna behov till förmån för sin kompis? :confused: Finns alltid många sidor att se på saken så vill ha alla synvinklar..

Hade jag varit som du hade jag låtit min kompis komma och hjälpa till ändå, men kanske inte lika mycket som först var menat. På det sättet bryter du inte din överenskommelse, och kan fortfarande få pengar och hjälp av den andre personen. Vet inte huruvida du tycker tre personer på din häst är för mycket eller ej, men det är en lösning som kan få alla parter nöjda.

Ett par synpunkter:
1. Du hade pratat med din kompis ang att hon kunde "ha" hästen ett par dagar i veckan. Det hade nog varit snyggt att prata med henne om att du fått förfrågan från delfodervärden - kanske din kompis hade valt att betala för samma tillgång till hästen?
Jag uppfattar nog inte att din kompis tagit för givet att hon hade tillgång till din häst om du inte först hade pratat med henne om den saken...

2. Löjligt av din kompis att inte prata med dig och bli jättekränkt.

Hm, svår sits som sagt.
Förstår helt klart dig som vill ha den ekonomiska avlastningen, speciellt om det är en bra människa att ha o göra med så du känner att allt funkar?
Sen är det ju trist att det blev som det blev med kompisen, kan förstå om hon blir lite besviken men samtidigt måste hon ju om hon är en bra kompis förstå dig oxå. Då hade du ju kunnat erbjuda henne att hjälpa till om du skulle bli sjuk eller få förhinder nån dag men om hon ska bli så sur förstår jag om du inte vill erbjuda henne det heller.
Hoppas det blir bra med den andra tjejen istället!

Jag tycker att du ska låta fodervärden rida två dagar i veckan och din kompis en dag i veckan!

Som jag fattade så pratade du med din "kompis" om att ta in en fodervärd som betalar och hon då säger att hon skiter i din ekonomi. Det tycker jag talar för vilken slags kompis hon är. Jag tycker att där hade hon själv chansen att erbjuda dig det samma eller beklaga att tyvärr om jag haft pengar så hade jag blivit fodervärd.

Nej i mina ögon gjorde du rätt och din sk kompis har inget att sura över.

Jobbigt sits.

Tycker din "kompis" värkar väldigt löjlig. Ofta att man går runt och surar för en sån sak och inte änns pratat med dig, visst kan man bli besviken kanske, men herregud. Kanske är lika bra att hon inte hjälper till med hästen om hon går runt och surar som en barnrumpa.

Jag har försökt att helt och hållet tänka mig in i din väns situation, men jag får ändå inte fram någon anledning för henne att vara såpass sur. Jag hade ju blivit besviken, utan tvivel! Kanske tillochmed blivit lite kort i tonen en stund.. Men att bli så sur är ju omoget tycker jag. Ni var väl nära vänner om jag förstod det rätt? Nära vänner brukar kunna ha lite överseende med saker som detta. Mina vänner hade förstått mig helt i en sådan situation. Erbjud din vän att rida när fodervärden inte kan? De veckor fodervärden bara kan rida 2 dagar, kanske din vän kan rida en tredje? Detta är förstås om du vill att din vän ska rida hästen. Men jag tycker du borde lägga hennes reaktion på minnet för att kanske undvika flera sådana här sitsar. Hoppas det går bra med halvfodervärden och din vän.

KL. En bekants dotter fick just veta att hästen hon skulle haft hand om fredag-måndag verje vecka under sommaren kommer att tas hand om en annan tjej just av samma anledning - att de betalar. Hennes deal var att hon skulle ta hand om hästen när familjen var på sitt sommarställe över helgerna. Jag har absolut ingen stark åsikt i frågan "om medryttare ska betala" - men jag förstår hennes besvikelse.
Inte riktigt samma sak kanske - men iaf jämförbart.
I ditt fall tycker jag att du kan tillåta din kompis att vara förb. ett tag (det går nog över snart) och sedan be om ursäkt för att du bröt överenskomelsen (OM du tycker att det är värt det!). Jag tycker det är mindre viktigt vem som har rätt eller fel om det gäller en person man tycker om. Då kan man bjuda på en ursäkt även om man tycker att den andra personen är "medskyldig".

Som jag fattade så pratade du med din "kompis" om att ta in en fodervärd som betalar och hon då säger att hon skiter i din ekonomi. Det tycker jag talar för vilken slags kompis hon är. Jag tycker att där hade hon själv chansen att erbjuda dig det samma eller beklaga att tyvärr om jag haft pengar så hade jag blivit fodervärd.

Nej i mina ögon gjorde du rätt och din sk kompis har inget att sura över.

Instämmer i allt:bow:

/J.

Om det är en"kompis" som bara är ute efter att få rida gratis hos dig tycker jag det är oerhört omoget av henne att bli så pass sur.
Om hon däremot var villig att betala kanske du handlade lite fel. Men min åsikt är att det är hon som gjort fel.Det är ägarens val vem hon/han vill ha som medryttare/fodervärd.
Men eftersom jag inte vet vad som hänt i detalj är det svårt att säga. Ett tips är att kanske prata med din s.k kompis om detta?

Jag tycker det är lite taskigt att erbjuda för att sedan ta tillbaka erbjudandet men samtidigt förstår jag din situation, hästar är dyra. Dock skulle jag innan jag erbjöd den andra tjejen att vara delfodervärd, tagit kontakt med kompisen och förklarat läget och sagt att om hon betalade samma summa (eller däromkring) så ville jag hellre se henne sköta om hästen.
F.ö. så har inga vänner rätt till ens ägodelar eller ska förvänta sig att de konstant ska få utnyttja det man äger och betalar för. Okej att jag tycker att man som vän gärna bör erbjuda sin ridsugna kompis att rida någon gång ibland eller låna ut sin bil till andra vänner vid enstaka tillfällen men inte att man ska förväntas erbjuda vännerna att få låna bilen/rida hästen 3 dagar varje vecka, året runt utan ersättning.
Din kompis uppvisar f.ö. en mycket dålig attityd genom att tycka att hon skiter i din ekonomi och dessutom sura så länge över vad som hände.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 445
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka