Häst med mycke man?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 952
D

dolphinsmile

Är det nån mer som har det? Hur gör ni för att hålla den snygg? Jag har ett kallblodssto med man ner till bogen.. och brukar försöka trassla upp allting iaf en gång i månaden jag vill inte göra det för ofta.. vill ju inte att hon ska tappa den.. Håller på å bli tokig på den.. Idag när jag kom ut i stallet så hade hon fått nån tova med massa knutar i.. har ingen aning om hur hon lyckas.. men men.. INgen som har något tips?

Sv: Häst med mycke man?

mina shettisar har fått behålla sin man :love: massvis med päls glans och reda ut försiktigt med fingrarna :angel: jag gör det ganska ofta, för annars tycker jag det blir för jobbigt :crazy:

håller med, päls/manglans...det är nog det enda man kan göra för att inte slita sönder manen

HAr två shettisar med mkt manar och det är pälsglans som gäller och sen borstar jag försiktigt låter inte det bli för trassligt.

tack för svaren! Ni verkar vara enhälliga.. Pälsglans it is

En bra pälsglans (som inte blir klibbig) och en vanlig hårborste (för människa) är det bästa (tycker jag)
Jag har kallblod, där ena har pannlugg ner till mulen, manen ner till bogen och svansen (tjock) släpandes i marken. Jag använder pälsglans ca 2-3 gånger/månad. Reder man ut den ordentligt en gång så hålls det ganska bra.
Bild058.jpg

Ett bra pälsglans, försöka borsta/reda ut manen varje dag så att det inte blir några tovor.

Hej,

Vi har ett kallblod med rejäl man och svans. Använder massor med pälsglans ofta och den är aldrig tjorvig eller tovig enbart läcker :love: Vi använder en speciell mjuk piggborste när vi kammar den. Inte en sådan hemsk i plast, den borde förbjudas i man och svansar...

~Ingrid

Matolja och kamma ur med fingrarna.
Oslagbart.

/P Döben

:p matolja?! funkar det å blir det inte väldigt fettigt..:p

Använder som de andra säger en hel del pälsglans, ett annat tips för att inte slita sa mycket pa mannen är att lägga över manen pa "fel" sida.
Sedan börja reda ut den nerifran och upp. När man borstat igenom allting sa lägger man över den pa rätt sida igen och gör samma sak där. Brukar ga mycket lättare när man redan rett ut den ifran andra sidan. Sliter inte lika mycket pa överharet da, sa man slipper att fa en massa korta slitna stran pa "fina sidan".

Nej blir inte "fettigt".
Olivolja för den kräsne.

/P Döben

Babyolja provade jag förra veckan å satan va bra d va!:love:

Jag kan inte annat än instämma.
Pälsglans, pälsglans och åter pälsglans. Samt en gles hårborste för människor. När den är väl utredd kan man underhålla det med fingrarna just för att upptäcka tovor i tid.

kl

Jag har även i head & shoulders balsam när jag tvättar honom - då blir det x-tra lätt att reda ut!

jag borstar med en mjuk, långhårig borste nästan varje kväll (det är så avkopplande att bara stå där och mysa) jag tar en liten slinga i taget och borstar igenom, det hinner inte bli så mycket knutar dom man gör regelbundet så ca 5 min räcker även om jag gärna borstar mer.

Jag köpte en svindyr hårborste hos frisören och använder mycke pälsglans.
Jag reder ut man, svans och pannlugg var tredje dag och borstar. I övrigt låter jag den vara.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck