S
solbarnet
Hjälp mig, jag blir inte klok på min ena häst! Har haft en del nervösa hästar i mina dar och alltid kommit bra överens med dem med hjälp av tid, tålamod och konsekvent hantering. Men - min nya islänning ger mig huvudbry och sömnlösa nätter. Har nu haft honom i ett år. Han är rätt orädd t ex när vi rider ute, han tål att bli frånriden och han betraktar maskiner och konstiga saker med nyfikenhet. I hagen är han först framme och kollar in när jag mockar med min minitraktor, Men - han får panikångest när han ser nya saker i mina händer. Har haft honom ett år, och det har inte blivit ett dugg bättre. Han blir inte bara rädd, utan får helt enkelt panik och sliter sig, går genom staketet och FLYR när han blir utsatt för flugspray, nya manicker som att se klippmaskin fast den inte är på etc. Min inlärningspedagogik är positiv förstärkning, dvs jag uppmuntrar och berömmer när det går bra och ignorerar mesta möjliga alla misstag, utom när man är tvungen att ingripa (t ex försöka fånga flyende häst) Hans förra ägare och hans uppfödare har "ingen aaaning" om att något har hänt honom, men det måste ju vara något som en människa har gjort som har åstadkommit detta. Jag har försökt med "långsam tillvänjning" dvs visat honom sakerna när han varit lös och på långt håll, för om man tvingar dem på honom blir det farligt och det leder ingenstans. Men det gör inte långt-håll-tillvänjningen heller. När kompisen t ex flugsprayas står denna pålle och kikar runt stallhörnet och ryser, men han kommer aldrig närmare. Skulle han vara fastbunden och man försöker "tillvänjning" med någon av de farliga sakerna, så drar han sönder grimman eller ¨kanske sig själv. Så det har jag slutat med. Det kan räcka att jag kommer med fel grimma, dvs vitt ludd istället för blått, så reagerar han. I allt annat är han en ytterst snäll och samarbetsvillig häst. När veterinären vaccinerar och hovslagaren jobbar, står han som en ängel. Nu börjar jag snart förtvivla. Har någon ett tips på hur jag ska göra, har någon varit med om detta scenario själv??? Snälla, hjälp!!!! UB