Häst med sadeltvång

Kungmolle

Trådstartare
Hej jag har nyss köpt en ny häst för några månader sedan som är import tyskland. Men har börjat fått problem och det är så varje gång jag hoppar upp och ska rida iväg blir han jättestressad och vill fly i från allt har varit så illa att vi gick omkull han föll helt plötsligt åt sidan men en världens fart. Men vad jag har märkt är att det spända och stressande försvinner efter att jag har ridit i 10-20 minuter. Kan det här bero på sadeltvång eller nått helt annat?? Någon som haft erfarenhet eller vet vad man ska göra åt detta?
 
Hej jag har nyss köpt en ny häst för några månader sedan som är import tyskland. Men har börjat fått problem och det är så varje gång jag hoppar upp och ska rida iväg blir han jättestressad och vill fly i från allt har varit så illa att vi gick omkull han föll helt plötsligt åt sidan men en världens fart. Men vad jag har märkt är att det spända och stressande försvinner efter att jag har ridit i 10-20 minuter. Kan det här bero på sadeltvång eller nått helt annat?? Någon som haft erfarenhet eller vet vad man ska göra åt detta?

Det kan bero på en massa olika saker, tex sadeltvång, KS, annan smärta, balansproblem som kommer sig av olika saker(tex problem i halskotpelare).
Besiktades hästen innan köp?
Röntgades den?

Du kan ju alltid ringa och rådfråga en vet.
 
Instämmer med föregående till att börja med. Om hästen är veterinärkollad och du vet att det är grönt ljus kan det ju vara sadeltvång. Pröva att inleda ridturen med att gå de där 10-20 minuterna och hoppa upp sedan när du ser att hästen är avspänd. Skönt för hästen som slipper få en trist start på varje ridtur och riskerna för att du ska skadas minimeras.
 
Hoppar du upp från marken, eller från pall? Jag hade precis som andra nämnt, kollat av häst och sadel så inget är fel. Om inte så hade jag börjat träna uppsittning från pall där hästen ska stå lugnt och stilla medans jag lite långsamt, från pall, ställer mig i en stigbygel. Sen lugnt för över benet. Gör detta från båda hållen. Ta hjälp början, att hästen har halsen böjd, att någon står framför och håller i ett grimskaft.
 
Kan absolut vara sadeln. Har du en häst som är ovillig redan när du kommer med sadeln, spänner gjorden, inte vill stå still vid uppsittning och reagerar negativt vid vikt i sadeln, går med små spända steg, inte kan slappna av och runda sig i galoppen eller försöker rusa ifrån allting, speciellt de första 20 min, så skulle jag kolla på sadeln först.

Efter 20 min har de tryckömma nervpunkterna som inte ska sadlas på, domnat av (ungefär som när du suttit för länge på toan och tappat känseln i benen :o )

Prova att rida i en annan sadel med bredare kanal och större bogfrihet och se om du märker skillnad.
 
KS hade min tyskimport som betedde sig så ibland, ua på bes, utprovad saddel etc så allt i sin ording.
 
@Kungmolle sadeltvång är ju ett samlingsbegrepp och kan ta sig uttryck/bero på många olika saker.

Vissa hästar har tex svårare med nerver i sadelgjordsstaden av olika orsaker. Ibland utifrån hur de är byggda, ibland pga andra spänningar/problem i kroppen, och ibland bara pga viss utrustning osv osv.

Som sagt - svårt att svara utifrån just din häst. Den kan lika gärna vara bara stressad/spänd av andra anledningar (du har ju inte haft den så länge) och kommer till ro lite senare in i ridningen.

Prova att spänna sadeln utomhus, successivt, och promenera hästen som uppvärmning.
Se om det blir bättre jmf med att sitta upp direkt.
 
Tack för alla tips, på tisdag nästa vecka ska jag till klinik och titta upp han om det var någe dom inte såg på veterinärbesiktning. Han är super snäll i all hantering och när jag lägger på sadeln står han helt still. Problemet är när jag hoppar upp på han, det kan ta 20 min innan jag kommer upp. Han ser inte så stressad ut just då men när jag väl är uppe blir han som en drake i 20 min sen blir han super snäll och gör allt jag kräver av han. Dock är han inte riden så länge.
 
Tack för alla tips, på tisdag nästa vecka ska jag till klinik och titta upp han om det var någe dom inte såg på veterinärbesiktning. Han är super snäll i all hantering och när jag lägger på sadeln står han helt still. Problemet är när jag hoppar upp på han, det kan ta 20 min innan jag kommer upp. Han ser inte så stressad ut just då men när jag väl är uppe blir han som en drake i 20 min sen blir han super snäll och gör allt jag kräver av han. Dock är han inte riden så länge.
Han är inte röntgad då?
Rygg hals mm?
 
Det kan vara något fysiskt så det är jättebra att du kollar upp hästen hos veterinär, om de däremot inte hittar något så kan orsaken likaväl vara ett obehag som hästen sammakopplat med just ryttare på ryggen. Då är det tålamod, lugn och positiv träning som gäller. Ta gärna hjälp av någon kunnig tränare så att du får rätt verktyg till vad det är som triggar igång just din häst, och hur du skall förebygga och hjälpa din häst att komma över rädslan och blir mer trygg och modig.
 
Tänkte bara säga hur det har gått. Hästen har inte ont någonstans visar inget på böjprov osv men endast lite öm över ryggen vilket troligen var för att han är omusklad och ganska tunn. Sadeln har troligtvis tryckt helt fel så ska tömköra innan jag kan börja rida så att han får muskler och kan bära upp ryttare. Hon sa att han har tydliga tecken på sadeltvång. Blir börja om från början och göra rätt vilket de inte har gjort i Tyskland. Nu har den stora klumpen försvunnit i magen för mig så skönt att veta att han är frisk 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 557
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp