Häst och Hund

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lexia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 198
Sv: Häst och Hund

Våran hund brukar följa med när vi rider. Hon älskar det och står redo när man hoppar upp. Iblande tror man det är hon som tycker det är roligast att rida. Det är en korthårig collie.
Vi har lärt henne sen hon var liten. Rider vi på en grusväg och möter en bil så går hon brevid hästen på i sidan eller sticker ut på en äng.
Istallet får hon vara vart hon vill när inte hästarna är inne. Är de inne så håller hon sig på avstånd. Hon följer inte med in i hagen om hästarna är där. Det är något hon själv har lärt sig. Och det är ju bra.
En collie är ju en vallhund så hon springer inte efter några djur heller i skogen. Hon lyssanr väldigt bra när du rider. Iband nästan bättre än är du går med henne

Becca85 skrev:
Våran hund brukar följa med när vi rider. Hon älskar det och står redo när man hoppar upp. Iblande tror man det är hon som tycker det är roligast att rida. Det är en korthårig collie.
Vi har lärt henne sen hon var liten. Rider vi på en grusväg och möter en bil så går hon brevid hästen på i sidan eller sticker ut på en äng.
Istallet får hon vara vart hon vill när inte hästarna är inne. Är de inne så håller hon sig på avstånd. Hon följer inte med in i hagen om hästarna är där. Det är något hon själv har lärt sig. Och det är ju bra.
En collie är ju en vallhund så hon springer inte efter några djur heller i skogen. Hon lyssanr väldigt bra när du rider. Iband nästan bättre än är du går med henne

Min bordercollie lyder också om möjligt bättre när jag rider. Har honom med ibland, men det beror på vad vi ska göra, ibland vill jag koncentrera mej mer på att rida och då får han vara hemma. Man måste ju ändå hålla koll på honom. Det går mycekt hundar där vi rider så det har hänt att han har blivit påhoppad någon gång.

Han är lite skeptisk till hästarna även om han har vallat både får och nöt i sin dar. Men när han ser att man tar fram sadel och träns börjar han gnissla och smågnälla av iver, han älskar att följa med eftersom matte rör sig snabbare på hästen än till fots, vilket gör att han får sträcka ut mer.
Han har tendenser till att vilja "valla på" hästen så att den ska gå fortare när han tycker det går för sakta. Då får jag säga åt honom bestämt, så att han slutar.
Han älskar "hästpromenaderna", därnäst kommer cykelturerna. Men bordercollien är ju en hund med stort rörelsebehov.

Naturligtvis lyder han. Möter vi någon eller det av andra skäl krävs stor kontorll, går han "fot" bredvid hästen tills jag ger honom lov att gå iväg igen. En annan sak jag lärde honom tidigt var att ligga på kommando, oavsett hur långt ifrån mej han är. Det är praktiskt om han kommer långt före (vilket han ibland gör) då får han ligga och vänta in oss. Kommer en annan hund och han är långt ifrån mej är det samma sak. Han vet att han ska ligga kvar oavsett vad som händer.

Senast ändrad av en moderator:

Lexia skrev:
I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.

Tack då slapp jag säga det!

Min hund följer mer än gärna med mig ut och rider, trots att han är en "lat new Foundland" så älskar han det!
Han får bara följa med när jag rider i skogen och mest skrittar, när jag tränar vill jag inte ha Bángsi springandes runt hästarna, och även om han är pigg så har han svårt att hänga med i högre tempon.
Han kan väl inga direkt kommandon, Hit funkar från hästryggen också och används bara om vi möter någon, då kommer han och ställer sig precis brevid hästarna, så nära som möjligt :smirk:
Han älskar hästarna och det bästa han vet är att pussa dom på snoken. I stallet får han vara precis där han vill, han tar sig egna små promenader och kollar av hans ägor, sen kommer han tillbaka och lägger sig mitt i dörröppningen :d
Han går med och hämtar hästarna, men får inte göra som han vill i hagen eftersom att han gärna jagar hästarna. Då går han fot och inget annat.

min kompis har två hundar och dom är med i stallet men inte när vi rider ut, då de får vara i sadelkamaren tills vi kommer tillbaka....tycker inte att det är bra att ha med hunden ut på ridturen då hunden kan skada sig om den kommer förnära hästen eller om den inte lyder även om hunden är väldigt lydig så kan allt hända eller om man får möte av andra hästar som inte kanske är vana med hund...

Min hund, en old english sheepdog, brukar följa med på skogsturerna och han älskar det! Hänger dock inte med så bra om jag ska ut o trava då han har blivit lite till åren (9 år). Min häst verkar tycka det är mysigt med stora lurven som sällskap. Då hunden ska stanna och nosa, kissa mm så tittar min häst bak o stannar självmant och väntar tills hunden kommer ifatt. Annars kan han aldrig stå still och har väldigt brått.
Han lyder minst lika bra och har lärt sig att gå in till kanten när det kommer bilar.

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 942
Senast: Dentaku
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
607
Senast: Edla
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31