Häst smink!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trinova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 323
T

Trinova

Vad är det för slags häst smink som folk använder på sina utställningshästar.. ja det e ju sååå glansigt och nästan som en ny färg hästarna får..

glans spray har jag förstått, men allt andra då i ansiktet som förändrar en hel häst :confused:
finns det ett slags målarfärg för en häst som inte skadar hästen??

Sv: Häst smink!!

vaselin rundt nese og øyne, kritt på hvite avtegn.
dette har ihvertfall jeg sett i bruk.

Vaselin har dom på utställningsaraber iaf...Runt ögonen och vid mulen

på araber har de väl till å med mascara... eller är det en "skröna" jag har hört? :D

Kan man inte fläta in lösman:D
Min hingst kliade bort lite för mycket man i somras så nu är den bara ca 15cm på sina håll. Det är inge kul om han ska ställas ut.
Men jag antar att där går gränsen....även för en arabutställning.:crazy:

hehe, ne klart man kan fläta in löshår... blir nog snyggt... men håret e oftast svina dyrt ..så då e det väl en fråga om det är värt :crazy:

Du måste skämta...Du menar väl inte att det skulle vara tillåtet om man ville göra det?
Ja...jag är ju så grön på det här med araber.så jag vet ju inte.

Har för mig att det inte var tillåtet att använda löshår (eller fläta in hår från svansen) i manen, iaf på dressyrtävlingar.

Nej precis, i TR står det uttryckligen att det är förbjudet.
Läste om hästens utrustning i FT TR och det stod uttryckligen att lössvans (kan ha stått löshår också) var förbjudet i dressyrmomentet
så jag skulle tvivla på att man kan godkänna det på utställning..

För MASSOR av år sedan vet jag att det var inte helt ovanligt att man svartade ner araberna kring mule och ögon med skokräm och en massa andra saker som anatgligen inte var så nyttigt för hästarna på arabutställningar.

Idag är det förbjudet att färga hästen. Du får använda olja eller vaselin runt ögon och mule för att den svarta huden ska framträda tydligare men absolut ingen färg. Du får lacka hovarna med svart lack om hästen har helsvarta hovar men är dom randiga eller vita får du inte färga dom utan då är det genomskinligt lack som gäller.

Araber kroppsklipps ofta före utställningar. Det är lite olika med hur lånt före utställningen man ska göra det beroende på vilken färg den har. Skimmlar ska kroppsklipps någon dag före fuxar tror jag det är typ 2 veckor och bruna har jag ingen aning. Detta är för att färgerna framträder på ett bättre sätt. Flugskimmlar blir jätte fina när dom kroppsklipps för prickarna blir jätte tydliga och fina.

nej nej inte att uställa och tävla med..men man kan fläta in allmänt...:d

sorry för missförståndet..

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
444
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 016
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka