Häst som blir prickig!

Angel

Trådstartare
Vad kan det bero på? Står en häst i stallet som blir prickig på somrarna. Grundfärgen är fux men på somrarna så får han en massa, 50-öringsstora, vita prickar på hela kroppen. Kanske har en eller två på vintern.
Antalet sommarprickar varierar från år till år, allt från ett tiotal till att hästen ser helt tigrerad ut. Mest prickar verkar det vara ungefär vart fjäde år.
Verkar inte vara reaktioner på insektsbett eller hagkompisbett (har kollat på ställen jag vet att han var "äten på" förra sommaren). Verkar inte ha något problem av prickarna och hud och päls är normala annars. Någon som har varit med om någonting liknande?
:confused: :confused:

Sv: Häst som blir prickig!

Nä är nog inget av det. Fläckarna är väl avgränsade och inte trivselfläcksaktiga alls. (hästen har en mellanmörk ganska röd fuxfärg och fläckarna är kritvita)
Med tanke på att antalet varierar och dom dessutom flyttar på sig från år till år + att hästen är 14 år och inte har några skimmelanag så lär han ju inte vara apelkastad heller. Ny färg: prickfux? ;)

Vet en häst i mitt stall som haft det.. Men kommer inte ihåg varför.. Undrar om det var för att det var vitaminbrist? nja.. Har för mig att det inte är bra iaf. :crazy:

Säker på att det inte är nått typ av skimmelanlag?
Att hästen egentligen är rödskimmel?

Kolla på www.equinecolor.com , där står det om ovanliga färger (och vanliga) - har för mig att det finns något om en färg/teckning med små fläckar (samt en brindlad häst :D )

Kan vara snöflingetiger eller melerad fux. De vita prickarna ökar då med åldern och syns mest på sommarpälsen. Vilken ras är hästen? Har ögonvitan samma färg som på de andra hästarna?

Tipsades om den på en annan tråd har på buke... Tycker sidan är kanon -och så mycket färger man aldrig sett - visste fanns!

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 100
Senast: __sofia__
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 403
Senast: Korven
·
Hästvård Bakgrund: Hittade hästen i hagen för en vecka sedan liggandes med feber. Veterinär kom ut och konstaterade en lindrig infektion i...
Svar
12
· Visningar
3 224
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka