Häst som hänger sig på bommen i transporten

eldkyss

Trådstartare
Har lånat hem en sällskapshäst till vår ena hingst. Det händer att vi flyttar hästarna mellan olika beten. Han har dock en ful ovana och det är att hänga sig på bommen. Någon som har tips på vad man kan göra för att effektivt få bort detta beteende? Jag binder honom kort men han lyckas ändå få över båda benen över frambommen. Vi har själva väldigt välhanterade hästar som lär sig i tidig ålder hur man beter sig i en transport. Lite rädd att han ska inspirera dom med dessa olater.
 
Senast ändrad:
Kan ni köra dom en och en?

Jag hade en liten ponny som gjorde så i unga år. Jag lastade honom bak och fram och band i bakbommen och så han hade bakluckan i nyllet. Den var ju dock liten nog att gå in och vända och göra så samt att den kördes ensam i släpet
 
Kan ni köra dom en och en?

Jag hade en liten ponny som gjorde så i unga år. Jag lastade honom bak och fram och band i bakbommen och så han hade bakluckan i nyllet. Den var ju dock liten nog att gå in och vända och göra så samt att den kördes ensam i släpet

... och man ska vara medveten om att det är livsfarligt eftersom hästen inte har någon bogbom att ta stöd mot. Jag tycker det är en usel lösning.

Hade börjat med att köra den själv och kollat i kamera vad det är som gör att den klättrar över. Ett sätt att hindra kan vara en halsrem som sitter så halsen inte kommer upp från bommen. Att binda kort kan ha motsatt effekt eftersom hästen kan få panik av att inte kunna balansera (det gör de bl a med hals och huvud sänkt mot golvet).
 
... och man ska vara medveten om att det är livsfarligt eftersom hästen inte har någon bogbom att ta stöd mot. Jag tycker det är en usel lösning.

Hade börjat med att köra den själv och kollat i kamera vad det är som gör att den klättrar över. Ett sätt att hindra kan vara en halsrem som sitter så halsen inte kommer upp från bommen. Att binda kort kan ha motsatt effekt eftersom hästen kan få panik av att inte kunna balansera (det gör de bl a med hals och huvud sänkt mot golvet).


Man tager vad man haver.
Jag är en kvalificerad chaufför och vet vad jag har att göra med i släpet.
Riskanalys i huvudet. Alltid.

Jag köper inte en kamera för massa pengar om jag inte anser det behövs. Jag ansåg det inte behövas i mitt fall med den ponnyn jag hade. Det var en "dum jävel", inte rädd.
Jag anser en hästägare bör veta skillnad på dumheter och panik/rädsla och utgå från det. Jag spenderar alla pengar som behövs om jag anser det nödvändigt .
 
Man tager vad man haver.
Jag är en kvalificerad chaufför och vet vad jag har att göra med i släpet.
Riskanalys i huvudet. Alltid.

Jag köper inte en kamera för massa pengar om jag inte anser det behövs. Jag ansåg det inte behövas i mitt fall med den ponnyn jag hade. Det var en "dum jävel", inte rädd.
Jag anser en hästägare bör veta skillnad på dumheter och panik/rädsla och utgå från det. Jag spenderar alla pengar som behövs om jag anser det nödvändigt .

Fortfarande är det viktigt att låta det framgå att det är ett livsfarligt förslag, så även andra kan göra en välgrundad riskanalys.
 
... och man ska vara medveten om att det är livsfarligt eftersom hästen inte har någon bogbom att ta stöd mot. Jag tycker det är en usel lösning.

Hade börjat med att köra den själv och kollat i kamera vad det är som gör att den klättrar över. Ett sätt att hindra kan vara en halsrem som sitter så halsen inte kommer upp från bommen. Att binda kort kan ha motsatt effekt eftersom hästen kan få panik av att inte kunna balansera (det gör de bl a med hals och huvud sänkt mot golvet).

Glömde nämna att han körs med halsrem och grimma. Transportgrimskaft i halsremmen och vanligt grimskaft i grimman. Han gör det både när han körs ensam och när han körs med annan häst. Väldigt tråkigt beteende. Även om ja binder kort så är det ändå så att han kan balansera sig.
 
Glömde nämna att han körs med halsrem och grimma. Transportgrimskaft i halsremmen och vanligt grimskaft i grimman. Han gör det både när han körs ensam och när han körs med annan häst. Väldigt tråkigt beteende. Även om ja binder kort så är det ändå så att han kan balansera sig.

Köp en korem och fäst långt ner så han inte får plats att gå över. Jag tycker det är bättre än vanlig halsrem
 
TS: att beteendet skulle inspirera dina hästar känner jag inte är så relevant. Hästar tar inte efter saker ”bara sådär”.

Det primära problemet lär ju vara skaderisken på hästen som hoppar bommen.
Vad säger ägaren till hästen ang problemet ?
 
TS: att beteendet skulle inspirera dina hästar känner jag inte är så relevant. Hästar tar inte efter saker ”bara sådär”.

Det primära problemet lär ju vara skaderisken på hästen som hoppar bommen.
Vad säger ägaren till hästen ang problemet ?

Det är absolut min erfarenhet att dom gör. Det största problemet är skaderisken med det hela. Ägaren tycker jag kan köra honom lös om han fortsätter hänga på bommen. Kan naturligtvis köra hem honom igen men vill hellre lösa problemet. Just hängning på bom har jag inte så mycket erfarenhet av och hoppas kunna få fortsatt tips och råd här.
 
Köp en korem och fäst långt ner så han inte får plats att gå över. Jag tycker det är bättre än vanlig halsrem

Jag tror de är en korem jag har. En blåaktig från Granngården. Hur menar du med att fästa långt ner? Dvs binda ännu kortare?
 
Jag tror de är en korem jag har. En blåaktig från Granngården. Hur menar du med att fästa långt ner? Dvs binda ännu kortare?
Du sätter den ju långt ner på halsen, vid manken och jag binder antingen extremt kort i frambommen eller hellre i en låg främre ring i de transporter som har det
 
Även om hästen hoppar och "hänger" på bommen så är det ju ett stressbeteende som får den att hoppa.

Jag har vid ett tillfälle en häst som stressade och satsade, men som aldrig hoppade över (jag bröt beteendet i tid), tagit grimskaftet under bommen och sedan knutit det högt.
Men det kräver en bom som är på rätt höjd och ett långt grimskaft. Binds det rätt så kan hästen flyta huvudet från sida till sida, men tar hon upp huvudet så tar det emot, sänker hästen huvudet är det slakt.
Binder man med en "hästknopp" är det enkelt att ta loss, men ett måste är såklart att ha kniv på sig. Det är ju inte utan risk, eftersom OM man inte binder korrekt hoppar hästen över, då är det svårt att fälla bommen...
Jag lastade hästen på motsatt sida till skötardörren, då jag knöt det vid skötardörren för att kunna knyta upp utan att få en hov i huvudet om hästen skulle hoppat över.

Jag gjorde det vid ett par tillfällen, såg till att köra extremt lugnt och såg till att släpet inte blev för varmt (vilket det lätt blir i detta vädret). När det stod parkerat så stod det alltid i skugga etc. Funkade bra på min häst som f.f.a. behövde mer rutin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 963
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 680
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp