Häst som inte accepterar skänkeln

De skriver ut om det finns konkret anledning till det. Kortison tex i tablettform är ett humanpreparat som även utifrån vissa situationer skrivs ut till häst.

För smådjur finns samma kortison för just smådjur.
Prislappen skulle här kunna ses som en konkret anledning kan jag tycka. Eftersom det är så pass rejäl skillnad.
 
Jag har dock kommit med en upptäckt. Jag är så dålig på sadlar, men tydligen så har min sadel som provades ut av sadelutprovare omöjligen kan ha legat bra. Han stretar även emot att lyfta ryggen både mot tryck på magen, och två fingrar längs rumpan. Och skänkel kan ju vara = tvingas höja ryggen.

Ska nu ringa en veterinär med kiropraktorkompetens och höra vad hon tycker, och låta henne komma ut. Sedan ska jag ta ut sadeldoktorn, och sedan dubbelkontrollera den sadeln med en annan sadelutprovare. Får tillitsproblem av sånt här 😓

Om sadeln ligger dåligt så är det ju verkligen högst relevant och troligt att hästens beteende skulle kunna vara ett svar på det.
 
Nej, det låter varken som smärta eller hjärntumör är det han reagerar på. Du brskriver en häst som fått sätta reglerna och skapa kaos, och som blir farlig när han blir provocerad i situationer han inte riktigt är bekväm med.

Finns det obehag därtill - nån smärta, illapassande sadel - så har du en häst som är på tårna, misstror och irritabel.
 
Nej, det låter varken som smärta eller hjärntumör är det han reagerar på. Du brskriver en häst som fått sätta reglerna och skapa kaos, och som blir farlig när han blir provocerad i situationer han inte riktigt är bekväm med.

Finns det obehag därtill - nån smärta, illapassande sadel - så har du en häst som är på tårna, misstror och irritabel.

Hur kan du uttala dig så säkert? Känner du hästen? Beskrivningen stämmer faktiskt in på väldigt många orsaker, så det är tämligen fantastiskt att kunna sortera ut en enda anledning av alla och servera det som en självklarhet.

Jag vill påpeka att det du säger inte behöver vara osanning men ingen kan sitta framför skärmen och veta.

Jag har dessutom problem med att det ”Varken är smärta.....” men i nästa stycke säger du att med smärta så har TS resultatet i sin hand.
Var det nu smärta eller inte?
 
Hur kan du uttala dig så säkert? Känner du hästen? Beskrivningen stämmer faktiskt in på väldigt många orsaker, så det är tämligen fantastiskt att kunna sortera ut en enda anledning av alla och servera det som en självklarhet.

Jag vill påpeka att det du säger inte behöver vara osanning men ingen kan sitta framför skärmen och veta.

Jag har dessutom problem med att det ”Varken är smärta.....” men i nästa stycke säger du att med smärta så har TS resultatet i sin hand.
Var det nu smärta eller inte?
Jag uttalar mig så tvärsäkert som bara är möjligt att göra på Internet :smirk:

TS frågar efter vår åsikt. Hon fick min åsikt. Står att jag TROR, står inte att jag VET. Förstår inte varför du kommer och hugger på mig, har du inte bättre saker för dig?

Jag tycker att det är larvigt att vi har kommit till den punkten att man inte ska våga svara, eller behöva helgardera sig med femton olika scenarion när man besvarar en fråga i en tråd.
Så jag vore tacksam om du kunde fokusera på att ge TS de 14 andra alternativen, för jag orkar inte idag. Vill du diskutera saken mer med mig är du välkommen att PMa och fråga vad jag grundar mitt svar på.
 
Jag uttalar mig så tvärsäkert som bara är möjligt att göra på Internet :smirk:

TS frågar efter vår åsikt. Hon fick min åsikt. Står att jag TROR, står inte att jag VET. Förstår inte varför du kommer och hugger på mig, har du inte bättre saker för dig?

Jag tycker att det är larvigt att vi har kommit till den punkten att man inte ska våga svara, eller behöva helgardera sig med femton olika scenarion när man besvarar en fråga i en tråd.
Så jag vore tacksam om du kunde fokusera på att ge TS de 14 andra alternativen, för jag orkar inte idag. Vill du diskutera saken mer med mig är du välkommen att PMa och fråga vad jag grundar mitt svar på.

Jag reagerar för att formuleringen faktiskt är att du VET, du skriver inte någonstans att du tror. När man skriver att ”du beskriver en häst som HAR fått göra som den vill.....” så är det väldigt definitivt.
Hade du svarat att ”Den KAN ha fått göra som den vill....” hade det varit en helt annan sak.
Det är väldigt viktigt att i just sådana här sammanhang att inte förutsätta. Vi har fått bevis på det flera gånger i dessa sammanhang här i forumet där folk sagt åt trådskapare att se till att få hästen uppfostrad eller att det ”knappast är smärta när den beter sig så”.

Vid flertalet gånger har det visat på smärta eller svår smärta.

Hade du i svaret skrivit att du råkat formulera dig klantigt hade jag förstått bättre, för det gör man ibland och i forum är det svårt att läsa rätt.
 
Jag reagerar för att formuleringen faktiskt är att du VET, du skriver inte någonstans att du tror. När man skriver att ”du beskriver en häst som HAR fått göra som den vill.....” så är det väldigt definitivt.
Hade du svarat att ”Den KAN ha fått göra som den vill....” hade det varit en helt annan sak.
Det är väldigt viktigt att i just sådana här sammanhang att inte förutsätta. Vi har fått bevis på det flera gånger i dessa sammanhang här i forumet där folk sagt åt trådskapare att se till att få hästen uppfostrad eller att det ”knappast är smärta när den beter sig så”.

Vid flertalet gånger har det visat på smärta eller svår smärta.

Hade du i svaret skrivit att du råkat formulera dig klantigt hade jag förstått bättre, för det gör man ibland och i forum är det svårt att läsa rätt.
Men snälla du, Nu läser jag verkligen Uppfostran på hela din post. Din tolkning. Det får stå för dig hur du väljer att läsa det. Som jag skrev tidigare, du kan pma mig om du vill uppfostra mig, personligen tycker jag att ditt påhopp är lite oförskämt.
 
Hej igen.

Veterinären/kiropraktorn kommer till stallet på tisdag. Kan boka mig kl 11.

Dagen efter kommer sadeldoktorn. Jag är bokad kl 11...

Dessa möjligheter, att de kommer ut, händer max 2 ggr per år ca.

Detta blir ju lite problematiskt. Jag tänker om vet behöver göra behandlingar/kiropraktik när jag behöver rida dagen efter för att se hur sadeln ligger..

Hur hade ni gjort? Hjälp mig!!
 
Hej igen.

Veterinären/kiropraktorn kommer till stallet på tisdag. Kan boka mig kl 11.

Dagen efter kommer sadeldoktorn. Jag är bokad kl 11...

Dessa möjligheter, att de kommer ut, händer max 2 ggr per år ca.

Detta blir ju lite problematiskt. Jag tänker om vet behöver göra behandlingar/kiropraktik när jag behöver rida dagen efter för att se hur sadeln ligger..

Hur hade ni gjort? Hjälp mig!!

Berätta läget för "sadeldoktorn" och att du evt måste avbeställa om vet hittar något allvarligt. Annars kan säkert denne titta på sadeln utan ryttare oavsett, och du kanske kan sitta opp och möjligtvis även rida lite lätt, detta kan du fråga vet/kiro om när denna kollat på hästen.

Om vet hittar något som kan bero på sadeln så är det ju ett måste att fixa sadeln så snabbt som möjligt.
 
Hej igen.

Veterinären/kiropraktorn kommer till stallet på tisdag. Kan boka mig kl 11.

Dagen efter kommer sadeldoktorn. Jag är bokad kl 11...

Dessa möjligheter, att de kommer ut, händer max 2 ggr per år ca.

Detta blir ju lite problematiskt. Jag tänker om vet behöver göra behandlingar/kiropraktik när jag behöver rida dagen efter för att se hur sadeln ligger..

Hur hade ni gjort? Hjälp mig!!

Prioritera vet. Låt sadelpersonen stillaståendes kolla hur den befintliga sadeln verkar i västa fall.
 
Jag känner mig grundlurad. Sadeldoktorn tittade på sadeln (utan någon bakgrund öht utöver att han är 6 år) och frågade direkt om min häst är arg att rida.

Han började byta koppjärn, och hittade då att sadeln inte ens var riktigt ihopskruvad, saker satt inte på sin plats och knästöden satt bak och fram.

Vid ridning sen var han framåt och glad, han blev lite arg vid galoppfattning men så fort han började galoppera frustande han och var nöjd. Jag känner att jag måste ge honom tid att förstå att det inte längre gör ont.

Nu har jag en sadel som passar, jag ska även åka och testa denna sadel för tryck hos en annan sadelutprovare men också ta ut kiropraktor för att lösa ut ev låsningar som blivit av en alldeles för vid sadel. Får jag problem efter allt detta blir det veterinären.
 
Jag känner mig grundlurad. Sadeldoktorn tittade på sadeln (utan någon bakgrund öht utöver att han är 6 år) och frågade direkt om min häst är arg att rida.

Han började byta koppjärn, och hittade då att sadeln inte ens var riktigt ihopskruvad, saker satt inte på sin plats och knästöden satt bak och fram.

Vid ridning sen var han framåt och glad, han blev lite arg vid galoppfattning men så fort han började galoppera frustande han och var nöjd. Jag känner att jag måste ge honom tid att förstå att det inte längre gör ont.

Nu har jag en sadel som passar, jag ska även åka och testa denna sadel för tryck hos en annan sadelutprovare men också ta ut kiropraktor för att lösa ut ev låsningar som blivit av en alldeles för vid sadel. Får jag problem efter allt detta blir det veterinären.
På vilket sätt känner du dig grundlurad?
Att sadeln var för vid?
Dåligt ihopskruvad? Eller att Sadeldoktorn inte hade mer att kommentera?
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 784
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp