Häst som ofta tappar skor

Bukefalos 30 år!

Wyssla

Trådstartare
Jag har en 4 årig fullblodsvalack som jag haft sedan mitten av december. Har hunnit sko han några gånger nu och mellan varje skoning 2-3 veckor innan det är dags att sko igen, har han slängt av sig en sko. Oftast en baksko men förra gången var det en framsko. Enligt hovslagaren har han ändå bra hovar för att vara ett fullblod. Så vad kan jag göra för att dojorna ska sitta kvar tiden ut? 650:- för varje tappsko plus 1890;- för helskoning blir dyrt i längden. 🙈

Jag har en 4 årig fullblodsvalack som jag haft sedan mitten av december. Har hunnit sko han några gånger nu och mellan varje skoning 2-3 veckor innan det är dags att sko igen, har han slängt av sig en sko. Oftast en baksko men förra gången var det en framsko. Enligt hovslagaren har han ändå bra hovar för att vara ett fullblod. Så vad kan jag göra för att dojorna ska sitta kvar tiden ut? 650:- för varje tappsko plus 1890;- för helskoning blir dyrt i längden. 🙈
Har du gummiboots i hagen? Det kan hjälpa lite .
Kollat du skorna varje dag så ingen börjar glappa?
Om någon gör det behöver man åtgärda sömmen. Man kan antingen knacka med hammare på utsidan av hoven eller ta en nittång och trycka åt lite.
Gå tappskokurs så kan du slå på de flesta tappskor själv.
Och byta en söm om du märker att en är lös.
Min tappskokurs har betalat sig många gånger om nu.

Om någon gör det behöver man åtgärda sömmen. Man kan antingen knacka med hammare på utsidan av hoven eller ta en nittång och trycka åt lite.

En hammare gör inget på en lös söm, utan det är nitningen som ger sig. Hammare och nitjärn behövs. För den mindre händige är nittången bättre.

Problemet uppstår oftast vid själva skoningen då sömmen klipps för tät intill hoven och "niten" blir för kort och mjuk.

Har haft två olika hovslagare till honom och han har tappat skorna efter bägges skoningar.

Ja, vad gör man? Jag har en som tappar skor i parti och minut. Blivit lite bättre med åldern men jag är fortfarande lycklig när skorna sitter en hel period…

Jag kör boots dygnet runt. I höstas hade jag dubbla boots. Funkade bra men fick plocka bort ett par när snön kom.

Min hovis är guld, han tar inget extra för tappskor och har varit ute miljoner gånger under de 10 åren han skott åt mig.

Men jag hade också funderat på varför han tappar skorna. Kan man ändra något i skoningen? Är det alltid samma ben kan det finnas någon obalans i kroppen.

IMG_6447.webp

Ja, vad gör man? Jag har en som tappar skor i parti och minut. Blivit lite bättre med åldern men jag är fortfarande lycklig när skorna sitter en hel period…

Jag kör boots dygnet runt. I höstas hade jag dubbla boots. Funkade bra men fick plocka bort ett par när snön kom.

Min hovis är guld, han tar inget extra för tappskor och har varit ute miljoner gånger under de 10 åren han skott åt mig.

Men jag hade också funderat på varför han tappar skorna. Kan man ändra något i skoningen? Är det alltid samma ben kan det finnas någon obalans i kroppen.

Visa bifogad fil 186523
Svårt att bedöma utifrån bilden men generellt finns det många saker man kan prova med skoningen. Vad som funkar beror både på häst och hovslagare. Jag tolkar din fråga som retorisk men eftersom tråden handlar om samma sak så tänkte jag dela med mig lite vad jag lärt mig genom några år med en tappskokung till häst… Några exempel:

- Se över vinklarna så att de är korrekta med god överrullning utan att för den sakens skull kapa tå. Är det katastrof kan man testa kilsulor/3D-sulor för att hjälpa trakterna lite. Ev krävs byte av hovis om hen inte verkar korrekt från början… Röntgenbilder kan hjälpa också. Glöm inte bakhovarna, är de i obalans blir det lättare att råka trampa på fram.
- Slipa kanterna på skoarmarna ordentligt
- Korta intervall
- Byt från tåkappa till sidokappor, hindrar skon från att vrida sig och möjliggör placering längre bak
- Överrullningsskor
- Traktriktning
- Tåriktning

Sen finns shoesecure som nödlösning men beroende på häst och förutsättningar kan de vara mer eller mindre lämpliga.

Kan du gå tappskokurs så du kan slå på skor själv?

Jag blev gråhårig på vår kallblodstravare när han tränades för start, han gick med öppen tå och hans rekord var 8 tappskor på en vecka.
Jag kunde slå på skorna själv så det löste sig, men jag var sjukt irriterad. De flög när jag bromsade honom på intervallerna.

Man får räkna med att det tar några skoningar innan en ny hovslagare lärt känna hästen. Du skriver att du dessutom haft två olika hovslagare, hur många gånger har de hunnit sko hästen var?
Vad säger hovslagarna om tappskorna utöver hästens hovkvalitet?

Hur ser hagen ut? Det påverkar väldigt mycket.

Kan du korta ner skoningsintervallet en period och se om det gör skillnad över tid? Blir såklart dyrare men kanske lönar sig i längden. Hur långt intervall har du nu och hur långt har hovslagaren bedömt är optimalt för just denna häst?

Gå en tappskokurs, skaffa bra grejor för nitning, rasp, hovkniv etc och be hovslagaren lämna passande skor som du kan slå på, det är jobbigt att rikta om skruvade skor själv. Ha max 6 veckor mellan skoningarna så hinner inte skorna släppa så mycket. Se över skorna varje dag, sömma om där det behövs. Boots och testa andra lösningar som föreslagits ovan där skorna skyddas mot tramp.

Jag har boots dygnet runt på min stora. Vi har nu efter 6 år kunnat dra ut skoningen till var 7-8 vecka. Mina två hästar leker mycket och det är då skorna flyger.

min förra häst hade helt kassa hovar och fick inte tappa sina skor. Nitade fast dem så fort det var minsta glappt eller jag såg att en nit började släppa lite. Gummiboots 24/7.
Det som gjorde störst skillnad var faktiskt sidokappor. Utöver det att hitta helt rätt intervall och för min som hade hovar som växte dåligt gick det inte att bara ha korta intervaller för då fanns inget att verka och det blev ännu värre. Men ganska kort intervall, absolut. 5v på sommaren och hösten, 7v vinter och vår.
Av alla produkter vi testade utan framgång på 8 år så tyckte jag ändå att jag såg skillnad med Keratex hoof hardener. Då satt såklart skorna bättre också.

Har den rätt vinklar, inte har problem i kroppen etc?
Isf hade jag kört koordinationsövningar för att den ska hitta sin kropp. Är ju inte ovanligt att fullblod är överrörliga och att unghästar har dålig koll på sin kropp. Det brukar gå att förbättra rejält på ett par månader.
Har en elev vars överrörliga unghäst dragit av sig skor i hagen på löpande band trots hovslagare som är outstanding, boots etc. Det var en gång i veckan typ..
Det tog några månader så slutade den med det.

min förra häst hade helt kassa hovar och fick inte tappa sina skor. Nitade fast dem så fort det var minsta glappt eller jag såg att en nit började släppa lite. Gummiboots 24/7.
Det som gjorde störst skillnad var faktiskt sidokappor. Utöver det att hitta helt rätt intervall och för min som hade hovar som växte dåligt gick det inte att bara ha korta intervaller för då fanns inget att verka och det blev ännu värre. Men ganska kort intervall, absolut. 5v på sommaren och hösten, 7v vinter och vår.
Av alla produkter vi testade utan framgång på 8 år så tyckte jag ändå att jag såg skillnad med Keratex hoof hardener. Då satt såklart skorna bättre också.
Boots runt om?

Liknande trådar

• Trasiga hovar
  • Den stora tråden om hovar!
  • Häst som blir svullen när gräset börjar växa
  • Skoning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser
  • Svensk politik 9