Häst som rullar sig. HJÄLP!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 573
L

LuddeLump

Vår shettis lägger sig och rullar med ryttare på.
Oftast när hon är svettig, men idag la hon sig på grusvägen medans hon (med dottern på ryggen) stod och väntade på att vi andra skulle bli klara. Hon har inte bråttom att resa sig, fast vi smackar och drar i tyglarna.
En gång blev det 4 rullningar på en ridtur...

Hur ska vi göra för att få henne att sluta???

Ni måste bli mer bestämda! Så fort hästen är på gång att lägga sig ner så driv! Säg bestämt nej och rappa till med ett spö om inte drivningen gör någon nytta. Så länge som hästen går framåt så kan den inte lägga sig ner.

Lycka till!

Jag har försökt att få döttrarna att göra så när hon visar minsta tecken på att lägga sig. Men det är svårt för dom att klara av det, hon bryr sig inte och det går väldigt fort.
Men jag får försöka hinna hoppa av min häst/hoppa ur rockarden och springa fram.
Fler tips önskas!

Hej!
Detta känner jag igen haha. :p
Min förra lilla medryttarhäst som var en b-ponny älskade att rulla sig med mig på. I början visste jag inte riktigt hur jag skulle göra så jag bara hoppade av.
Men sen satt jag kvar när hon la sig ner och satte skänklarna i sidan på henne och rappade till henne med spöet. Sen så fort hon saktade in och skrapade med hoven i marken(som hon alltid gjorde innan hon la sig ner) så var jag på henne!
Sen efter att jag hindrat henne från att rulla sig ett antal ggr så slutad hon.

Jag hoppas att det löser sig med eran busiga shettis! :D

Shettisar är ju inte världens bästa barnhästar förutom till storleken då. De är ofta alldeles för smarta och envisa för att barn ska klara av dem.

Kan du inte ta med en longerpisk och snärta till när hon är på väg att lägga sig?
Om din dotter driver och får den lilla extra pushen utav dig och spöet så kanske det hjälper.
Nu menar jag naturligtvis inte att du ska ta i för kung och fosterland.
Lycka till. :D

Varför inte se till att hästen INTE kan komma upp. Visst är det roligt med en häst som känner sig så säker i sin omgivning, och med människorna, men när den rullar sig med ROCKARDEN :confused: :crazy:

Jaja, hmmm, ibland blir det fel när man läser, ponnyn hade ju aldrig rullat sig med rockarden :o:D utan enbart vid ridning...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 026
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 271
Senast: Habina
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 258
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 322
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V